著者
百木 漠
出版者
経済社会学会
雑誌
経済社会学会年報 (ISSN:09183116)
巻号頁・発行日
vol.40, pp.68-78, 2018 (Released:2021-04-01)

Arendt's Eichmann in Jerusalem is famous for the concept of the banality of evil and thoughtlessness. This book is said to be the turning point that redirected Arendt's interest from Vita Activa to The Life of the Mind and has been primarily studied from the perspective of thinking and judgement. However, this paper examines the book differently, perceiving Eichmann as a Laborer. Arendt argued that totalitarianism was supported by animal laborance (laboring animal), appearing when labor became the primary activity in modern society. Eichmann was also a diligent laborer who obeyed the orders of superiors without employing his own thinking and judgement. Eichmann's case can be analyzed from the perspective of labor, connecting it with her discussion of The Human Condition (Vita Activa). However, it is incorrect to state that Eichmann consistently engaged in animal laborance since he joined the Nazis. Between 1933 and 1941, Eichmann made every effort to accomplish the Jewish emigration project to Jerusalem. During this period, he engaged in work rather than labor in Arendt's terms because he assumed the role of an emigration expert possessing superior ability and exceptional skill. He formulated an elaborate plan, negotiated with the numerous persons concerned, and put it into practice. However, when Hitler issued the order to commit Jewish atrocities in 1941, the emigration plan was suspended. Eichmann despaired and lost his joy in work, initiatives, and interests. From this point, he turned into animal laborance, blindly following the totalitarian movement. In conclusion, we should discontinue the enlargement of the realm of labor and retrieve the realm of work and activity in order to prevent the appearance of totalitarianism. We require both action and work for public reconstruction in order to resist totalitarianism.

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https://t.co/vWNDDOhBam 財務官僚は現代日本のアイヒマンとしか思えないんだよなぁ・・・・w
凡庸な悪って聞き覚えがあるけど何だっけ?とググってみたら面白いのあった。労働に支配された社会と全体主義の相性の良さが恐ろしいな。 労働者アイヒマン 百木 漠 https://t.co/VXFaBipxFu
「人事部 凡庸な悪」でググったら出てきた。読みたかった内容だった。 『労働者アイヒマン』百木漠(立命館大学) https://t.co/75QXdOoEFG
アーレントの"凡庸な悪"については、組織迎合的な人間を良しとする日本の労働者は肝に銘じとくべきだと思うけど(自分も)、読み通すのも大変なので、以下の百木漠先生の論文が分かりやすいです
「凡庸な悪」か。☕️(*´ω`*) https://t.co/WRfApiiNEB
https://t.co/Zj2iSjr7Lz これに通ずる。 戦時中に限らず、無思考故に罪を犯してしまうことは令和の今も変わらずある。 https://t.co/skw4xehG8c
・凡庸な悪はどっちにも転びうる。https://t.co/u9aLWaZelh https://t.co/Omln5jxmMu
https://t.co/UNTBlhLrm6
これは現代でも起きてる事 特にブラック企業で! 犯罪を犯罪とも思わずに実行するのは、これと同じ心理 https://t.co/B2lAmz7EuG https://t.co/U4E50j48iN
https://t.co/8sM6aLUpoF 労働者アイヒマン——ハンナ・アーレント『イェルサレムのアイヒマン』再考、百木 漠 労働観からの分析。ナチス以前は、職場で疎外感を覚えており、入党後は成果をあげることに喜びを覚えるアイヒマン。 https://t.co/aup5BJNRfT
J-STAGE Articles - 労働者アイヒマン https://t.co/xjxrcCyPSW
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・凡庸な悪ではなく悪の凡庸さ。思考欠如。https://t.co/u9aLWaZelh ハンナ・アーレント https://t.co/MGhRaKhzJd
今日はコレ 労働者アイヒマン ――ハンナ・アーレント『イェルサレムのアイヒマン』再考―― https://t.co/2MJS3ptd0O 結構面白そう
流石に規制された歴史を振り返って、 不快に思う人が増えた事を賢くなったとか言ってるのはよくできた扇動屋さんだこと。 面白い論文をメモ https://t.co/uBWuLD09ua
@kasai_sinya @gishigaku みなみ先生は「人は仕事ならなんだってするしできるよ。仕事じゃなきゃ私だって風俗もAVもやらないよ」っていってたんですけど、これアイヒマンも「私は仕事をしただけだ」と、組織人としての労働でホロコーストを効率的に行ったんですよね。 https://t.co/OwjZKAmD8w
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