著者
出淵 巽 藤嶋 範平 荒木 勤 出淵 巽 山本 武藏 菅 四郎 湊 一磨 平賀 譲
出版者
公益社団法人日本船舶海洋工学会
雑誌
造船協會會報 (ISSN:05148499)
巻号頁・発行日
no.55, pp.57-100, 1935-03-25

The effect of fouling upon the resistance of ships was examined by the towing experiments with the ex-destroyer Yudachi at various stages of fouled surface after 4,75,140,225 and 375 days out of dock ; the speeds experimented with were up to 20 knots at each fouled condition. After these experiments the author studied the effect of fouling on the propulsive efficiency applying the above-mentioned results of towing experiments to the trial results of a first-class destroyer. The chief conclusions drawn from these investigations are : (1) Frictional resistance of ships having fouled bottoms can be expressed by the following formula : -R_f=f S V^<2-1>, where R_f=frictional resistance in kg., S=wetted surface area in m^2., V=speed of ship in knots, f=coefficient of frictional resistance which varies with the weight of fouled substances per unit area as shown in Fig.6. (2) Propulsive efficiency is affected scarcely by the bottom fouling.

言及状況

Twitter (8 users, 12 posts, 8 favorites)

@Kasadojima 実船を用いて、各種条件を揃えた上での試験での検証、昭和の時代になってからだったりしますから、それまでは欧米資料と過去実績の経験則の援用だったのかなあ、と https://t.co/SiQNSh6Zzq
曳航速力20ノットまでの段階で、出渠直後と停泊期間約1年後で船体の摩擦抵抗が7.2tから15.8tに倍加しているの、結構大きいよねー >船底の汚れに因る船體抵抗の増加 https://t.co/Ae4QtUmzZF #CiNii
384トン、浸水面積425/491平米の除籍駆逐艦船体を、入渠艦底整備の後停泊状態においてから、時間を置いて曳航試験を実施して抵抗の変化を測定したもの。 CiNii 論文 -  船底の汚れに因る船體抵抗の増加 https://t.co/Ae4QtUmzZF #CiNii
軸回転数=速力!という主張をされていた人はこういう資料も確認されたほうが良いと思うのだよね。 いやまあここまでの資料を掘らなくてもあちこち書いてあったりするけど。 CiNii 論文 -  船底の汚れに因る船體抵抗の増加 https://t.co/Ae4QtUmzZF #CiNii

収集済み URL リスト