著者
出淵 巽 藤嶋 範平 荒木 勤 出淵 巽 山本 武藏 菅 四郎 湊 一磨 平賀 譲
出版者
公益社団法人日本船舶海洋工学会
雑誌
造船協會會報 (ISSN:05148499)
巻号頁・発行日
no.55, pp.57-100, 1935-03-25

The effect of fouling upon the resistance of ships was examined by the towing experiments with the ex-destroyer Yudachi at various stages of fouled surface after 4,75,140,225 and 375 days out of dock ; the speeds experimented with were up to 20 knots at each fouled condition. After these experiments the author studied the effect of fouling on the propulsive efficiency applying the above-mentioned results of towing experiments to the trial results of a first-class destroyer. The chief conclusions drawn from these investigations are : (1) Frictional resistance of ships having fouled bottoms can be expressed by the following formula : -R_f=f S V^<2-1>, where R_f=frictional resistance in kg., S=wetted surface area in m^2., V=speed of ship in knots, f=coefficient of frictional resistance which varies with the weight of fouled substances per unit area as shown in Fig.6. (2) Propulsive efficiency is affected scarcely by the bottom fouling.
著者
進 純郎 荒木 勤
出版者
医学書院
雑誌
助産婦雑誌 (ISSN:00471836)
巻号頁・発行日
vol.44, no.9, pp.754-758, 1990-09-25

はじめに 繰り返す陣痛の苦しみに打ち克って,元気なわが子の姿を目の当たりにした母親は,それまでの苦しみなど嘘であったかのように穏やかな笑顔に変わる。 一方,分娩時に受けた会陰切開縫合部痛は分娩の苦しみが薄れるとともに増強し,母乳を与える時期になってもその痛みは消えず,分娩後の最も忘れられない疼痛の一つとして,母親の記憶の中にいつまでも生き続けるものである。