著者
児玉 英靖 張 或〓 相澤 真一 居郷 至伸 大滝 世津子
出版者
東京大学
雑誌
東京大学大学院教育学研究科紀要 (ISSN:13421050)
巻号頁・発行日
vol.46, pp.175-195, 2007-03-10

This paper examines the Japanese concept of gemba from the angle of sociology of knowledge. The concept of gemba has been widely used in Japanese schools, factories and offices, which can be literally translated to "the real scene" in English. However, the term gemba often suggests a sense of distinction between "we as powerless workers who know better about the situation" and "they as management or outsiders who do not know what really happens in the scene." Without referring to the social actors who use this concept under specified situation, it is very difficult to pinpoint down exactly what kinds of matter belongs to in a particular gemba. Delineating how this concept was actually used in different social settings, like high school, kindergarten and convenience stores, it suggests that, on the one hand, the concept's intension and the contents it connotes are often ambiguous, on the other hand, its extension often denotes a well-defined and clear boundary of what should be included within a particular gemba. The article thus discusses how the use of this concept may actually relate to group dynamics and thus it may reveal the power structure in contemporary Japanese society.

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昔「現場とは何か」という論文を書いたけれども、人に忙しさやつらさを伝えたかったら、「あなたは現場を知らないから」と相手に言ってはいけない。そう言った瞬間に相手につらさを伝えられるはずだったコミュニケーションは終わる。教育研究はそれ… https://t.co/kTQFSuoRid
ツイッターで知って読んだけど面白かった。 CiNii 論文 -  現場とは何か? : ローカル・ノレッジを媒介としたコミュニケーションに関する社会学的考察 https://t.co/33OC3hVJhl #CiNii
教育関係者もよく使う「現場」って言葉が丁寧に紐解かれてる。余裕あるときにもっと詳しく読む。https://t.co/QcsOB1ssE9
なんだか面白そうな論文の存在を知った。2007年のもの。|CiNii 論文 -  現場とは何か? : ローカル・ノレッジを媒介としたコミュニケーションに関する社会学的考察 https://t.co/m0TkfXszn2 #CiNii
7 7 https://t.co/g6jjOFopW0 https://t.co/SoirVFYowC
教育学研究も教育社会学研究も2000年代の教員の多忙化メカニズムをずばり明らかにした研究をなかなか出せていない。一方で、そこに入ろうとする研究者がなかなか立ち入ってこれなかったことも事実。そんな両面の問題意識は以前に現場論文で書いた。https://t.co/7W82EhXDMq

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