著者
小島 直也 東海 明宏 中久保 豊彦
出版者
一般社団法人日本リスク学会
雑誌
日本リスク研究学会誌 (ISSN:09155465)
巻号頁・発行日
vol.25, no.3, pp.131-138, 2015-12-25 (Released:2015-12-28)
参考文献数
24

It is thought that penetration of Next Generation Vehicle (NGV) will decrease human health risk by air pollution, however it is unknown that increasing of electric demand by using Electric Vehicle (EV) caused risk transference, a type of risk tradeoff, around thermal power generations. We aim to construct the model that can show human health impact distribution by both electric production and transportation considering NGV penetration. We applied this model for (re-)estimating NOX density to 3 cases with the composition of 2010 and 2030 (future) passenger vehicles. Results show that (1) in the case of 39% EV prevalence, the number of patient who has respiratory disease decreased 486.4 people, and (2) from the comparison with the case of 10% EV prevalence, there was not risk transference like increasing patients around electric plant. And such benefit mainly enjoyed people in metropolitan area.
著者
荒木 浩太朗 中尾 彰文 山本 祐吾 吉田 登 中久保 豊彦
出版者
公益社団法人 土木学会
雑誌
土木学会論文集G(環境) (ISSN:21856648)
巻号頁・発行日
vol.73, no.6, pp.II_245-II_256, 2017 (Released:2018-04-01)
参考文献数
39
被引用文献数
2

本研究では,将来産業動向を見据えたうえで,全国規模での下水処理施設と産業工場,ごみ焼却場との連携によるGHG削減効果およびその要因について分析した.まず,下水処理施設における未利用汚泥量,産業工場における下水汚泥燃料の受入可能な容量,およびごみ焼却場での下水汚泥由来エネルギーの受入可能量を把握する.次に下水汚泥燃料化技術ごとにGHG収支を把握し,下水汚泥燃料を産業工場やごみ焼却場への配分ルールを設定し,GHG削減効果を分析した.その結果,2020~2030年において未利用汚泥の87.3%がエネルギー活用可能であり,最大GHG削減効果は3,320 [千t-CO2]と推計された.製紙工場の供給達成率は約73%であった.また,産業工場の将来動向の変化や製紙工場での汚泥燃料混焼率の変化に伴う,各業種のGHG削減効果への影響を明らかにした.