著者
丸山 真名美
出版者
心理科学研究会
雑誌
心理科学 (ISSN:03883299)
巻号頁・発行日
vol.21, no.1, pp.1-16, 1999-12-30 (Released:2017-09-10)

The purpose of this study was to examine the relationship between psychological features in puberty and "ijime(bullying)".In the prestudy, 7 college students(6 females and 1 male)were interviewed about experiences of "ijime" in puberty.The analysis of episodes suggested that 4 psychologigal features("selfcognition being influenced by other", "dependence on friends", "immature self-disclosure", "whether peer-relation is friendly")were related to "ijime" in puberty.In addition, it was assumed that there are general pubatal features("independence of adults", "lonliness in self-awareness")underlying "ijime" phenomenon.In the main study, the questionnaire was administrated to the 5th graders(N=120, 58 boys and 62 girls), the 8th graders(N=129, 70 boys and 59 girls)and the 10th graders(N=157, 83 boys and 74 girls).The questionnaire consisted of 24 items, two of which asked experiences of "ijime"("I think I'm being bullied by my friends"and "I think I'm bullying my friends.")and others of which were about psychological features in puberty and "ijime".Their responses were factor analyzed with varimax rotation.Consequently, six factors("self-esteem", "dependence on friends", "good relation with friends", "immature self-disclosure", "disobedience to adults", "self-cognition being inflenced by others")were gained.Six scales based on the extracted factors were analyzed with a age(3)×sex(2)analysis of variance.And these scales were examined in relation the differences of "ijime"experience.The main result were as follows.First, 8th graders "self-esteem"was lower than 10th graders', and their self-cognition was easily influenced by others.Second, students in puberty were more disobeient to adults than 5th graders, and friends were very important to them, but they could not disclose themselfves adequately to their friends.Therfore, relation with friends was unstable.Third, the number of attackers was the most in the 8th grade.Forth, the attackers were more disobedient to adults.Fifth, the suffrers were more dependent on their friends and their self-disclousers were more immature.Sixth, the number of those who were both attackers and sufferers had no significant differences both between ages and between sexes.
著者
丸山 真名美
出版者
日本認知心理学会
雑誌
日本認知心理学会発表論文集
巻号頁・発行日
vol.2015, pp.67, 2015

折図をみて折るのではなく、折りイメージの手掛かりがない状況で、完成した作品を見本通りに変形する課題を行った。これに関連する要因を検討することが目的である。空間認知能力と、イメージ能力を検討した。<br>課題に成功したものが認知能力が優れていると予想されたが、結果は、失敗したものの方がイメージ能力がたかいとことを示した。その背景として、課題が一般的なやっこさんの顔を白くするというものであり、やっこさんの構造が理解されていないなどということが考えられた。このことから、やっこさんの構造を理解したうえでの変形を検討するなどの、さらに検討すべき要因が示された。
著者
丸山 真名美
出版者
日本認知心理学会
雑誌
日本認知心理学会発表論文集 日本認知心理学会第14回大会
巻号頁・発行日
pp.17, 2016 (Released:2016-10-17)

通常、折り紙は正方形の紙を用いる。そのため、正方形もしくは四角形の紙の折り方についての技術は獲得されており、折りのイメージも生成されやすい。本研究で、使用する三角形の紙は非常に新規なものである。これまでの研究において、紙の形が折りのイメー形成に影響する知見が得られている。また、新規な形の紙を折る場合は、四角形の紙を折るスキルを適用する知見も得られている。新規な形である三角形の紙を折り作品を作るプロセスを分析することで、折りイメージに関係する要因について検討する。本研究は、正三角形の紙を使用した創作折り紙を課題としており、そのプロセスを検討することが主要な目的であるので、被験者は中級程度のスキルを持つものであり、パフォーマンスとプロトコルを詳細に分析するために、ケース・スタディを行う。