著者
加藤 あさぎ
出版者
麗澤大学
雑誌
言語と文明 : 論集
巻号頁・発行日
vol.2, pp.37-51, 2004-03-15

In order to study the causes of difficulty L2 children have in learning social studies, it is necessary to discern the knowledge and interpretation L2 children have regarding the vocabulary of their social-studies textbook. For that purpose, it is necessary to show clearly what vocabulary is used in social studies education. The first step in this research was to investigate the nouns currently used in the authorized social studies textbook. It became clear that, as children move up in grades, the rate at which nouns other than those that are part of the basic vocabulary appear increases as well. Additionally, it has been observed that the appearance of vocabulary that has been selected as basic vocabulary for adults also increases.
著者
酒井 たか子 加納 千恵子 李 在鎬 小林 典子 関 裕子 田中 裕祐 河野 あかね 清水 秀子 加藤 あさぎ 甲斐 晶子 董 然 孫 辰 杜 暁傑 阿部 宥子
出版者
筑波大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2013-04-01

多言語背景で日本語を学習している年少者の学習支援に役立つ情報を提供する目的で、教科の学習に必要な語彙調査研究を行った。理科に関しては、小学校3年生から6年生の教科書の分析、教員による重要度判定を行い重要語彙の表を作成した。また学習言語を中心として日本語力診断テスト(SPOT、漢字SPOT、漢字テスト)を作成し、インターナショナルスクールでの縦断的研究、公立小学校での調査を行い、テストの有効性を確認した。