著者
加藤 雅之 加藤 彰一 毛利 志保
出版者
日本建築学会
雑誌
日本建築学会計画系論文集 (ISSN:13404210)
巻号頁・発行日
vol.79, no.702, pp.1737-1743, 2014-08-30 (Released:2014-09-30)
参考文献数
28

The purpose of this study explain the architectural planning of PICU which is relatively new concept in Japan. There is no suitable development model for PICU. And also, the paper shows the survey result and some recommendations on the issue. A survey was carried out by posting questionnaire survey sheets to 27 children's hospitals and 20 institutes replied, among which 11 replied to have independent PICU. As a results, conclusions are following 1) in a number of PICU's the medical staff is forced to work in very small area and it is recommended that sufficient floor area should be provided as in the some advanced cases, 2) making more comfortable environment for patients and visitors.
著者
原 郭二 加藤 彰一
出版者
一般社団法人日本建築学会
雑誌
学術講演梗概集. E-1, 建築計画I, 各種建物・地域施設, 設計方法, 構法計画, 人間工学, 計画基礎 (ISSN:13414518)
巻号頁・発行日
vol.2009, pp.457-458, 2009-07-20

University Libraries face great environmental changes, and new learning facilities, namely "learning commons," are considered to be one of facility counter measures. This study deals with features of common space by focusing on PBL, problem based learning.
著者
原 玲子 チャン シンキー 加藤 彰一 毛利 志保
出版者
日本建築学会
雑誌
東海支部研究報告集 (ISSN:13438360)
巻号頁・発行日
no.50, pp.541-544, 2012-02-18

The aim of this study is to find out the features of common spaces including ramps, healing gardens and dining halls in Singapore. The analysis focused on the urban factor, climatic factor and social factor related to common space planning for welfare facilities.
著者
柴山 依子 加藤 彰一 毛利 志保
出版者
一般社団法人日本建築学会
雑誌
東海支部研究報告集 (ISSN:13438360)
巻号頁・発行日
no.49, pp.421-424, 2011-02-19

More universities are introducing Problem Based Learning, PBL in Japan to activate the learning environment. The Facility Management of university campus facilities is necessary to perform PBL effectively. This paper focuses on the impact of learning environment that PBL brings about. In this study, the usage situations of the group work in the library at Georgia Institute of Technology is analyzed, and an ideal provision of learning space that students can learn more effectively in future is considered.
著者
ロル ピータ 加藤 彰一
出版者
一般社団法人日本建築学会
雑誌
東海支部研究報告集 (ISSN:13438360)
巻号頁・発行日
no.41, pp.665-668, 2003-02-15

外国の企業の増加によって、職場環境のプレースメイキングの異文化間の比較が可能になった。今回ケーススタディ例が外国の企業であるため、あらかじめ特定の職場環境の特徴と分析結果を仮定していた。組織の文化的特徴は、仕事の性質によってワークスペースが異なることを暗示した「The Northern European Tradition」(北ヨーロッパのオフィス計画方法)に属すると分類される(Duffy 1997; Le Roux et al. 2001)。以上のことから、ワークプレースのレイアウトは仕事の性質によるワークプレースの多様性、ハイレベルの従業員自治、ファンクションの違う部門間の干渉、そしてケーススタディ例の特定文化的文脈によるワークプレース計画とデザインの相違を含むであろう。