著者
藤澤 広美 原口 恭彦
出版者
日本キャリア教育学会
雑誌
キャリア教育研究 (ISSN:18813755)
巻号頁・発行日
vol.37, no.2, pp.23-34, 2019-03-31 (Released:2019-04-16)
参考文献数
35

We examined the relationships between Motivation for Learning (ML), Proactive Learning (PL), and Career Decision-Making Self-Efficacy (CDMSE) among undergraduates, focusing on the mediating effect of their Social Skills (SS).We conducted a questionnaire survey of students in the humanities faculty of four private universities in western Japan. A total of 494 students participated. Three findings became clear about the relationships between ML, PL, SS, and CDMSE as a result of our study.1) There is a positive relationship between ML, PL, and CDMSE.2) There is a positive relationship between ML, PL, and SS.3) SS has a mediating effect on ML, PL, and CDMSE.These findings support the explanation of the effects of ML and PL on CDMSE, including the mediating effect of SS. In particular, the results of our experiment clearly show that the roles of ML, PL, and SS in Career Development research for undergraduates should be examined.
著者
村松 潤一 井上 善海 盧 濤 原口 恭彦 奥居 正樹 加藤 厚海 秋山 高志 上林 憲雄 三崎 秀央 柯 麗華
出版者
広島大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2008

発展著しい中国には早くから日本企業が進出し、製造業を中心とした産業集積が形成されてきた。本調査研究は、そうした産業集積に焦点をあて、メーカーとサプライヤーがどのような関係を構築しているか、また、その基盤としての組織内マネジメントがどのようになされているかについて現地調査した。その結果、日系企業間での強い結びつき、また、日系企業の人的資源管理はプロセスコントロールを重視していることが明らかとなった。