著者
周 達生 Dasheng Zhou
出版者
国立民族学博物館
雑誌
国立民族学博物館研究報告 = Bulletin of the National Museum of Ethnology (ISSN:0385180X)
巻号頁・発行日
vol.7, no.1, pp.58-138, 1982-03-31

This paper reports on a study of the culture of the Hakkas,based on the surveys made in Mei Prefectural District (Guangdong[Kwangtung] Province) in 1979 and 1980, and in Longyan District(Fujian [Fukien] Province) in 1980.The Hakka (lit. "the Guest Family") people began migratingsouthwards from the Central Plains (i.e., the middle and lowerreaches of the Huanghe or Yellow River) at approximately the timeof the disruptions and great migrations, starting in the Three Kingdomsera (220-280 A.D.), continuing through the Jin [Chin]Dynasty (265-420 A.D.) and ending in the Northern and SouthernDynasties (420-589 A.D.). After several group migrations theHakkas arrived in their present-day main areas of residence, insouthern Jiangxi [Kiangsi] Province, northeastern GuangdongProvince, and western Fujian Province. Smaller groups of Hakkareside in other districts of Guangdong Province, Guangxi [Kwangsi],Zhuang [Chuang] Autonomous Region, Sichuan [Szechwan]Province, and Taiwan Province, among other areas.My fieldwork on Hakka culture, together with the research ofother scholars, in addition to demonstrating that the forms of pronunciationof the language spoken in the ancient Central Plains arestill used in the present-day Hakka language, also revealed that,for example, some characteristics of the Northern culture are continuedin the structure of the traditional Hakka house, and that besidestheir strong preference for rice, the "Mountain Songs" of the Hakkashave been influenced by the Southern culture of the districts intowhich they migrated.The mixture of Northern and Southern Chinese cultural elementsis a characteristic feature of Hakka culture. However, thecultural elements shared between the Hakkas and the Han exceedthose peculiar to the Hakka alone, thus permitting the conclusionthat Hakka culture is just one of many local cultures which composethe Han culture. There are few cultural characteristics that canbe used to distinguish the Hakkas as a nationality independent ofthe Han.NOTES :1. Chinese proper nouns are Romanized according to thePinyin system.2. Romanization in the Wade system is given in brackets.
著者
田中 淡 周 達生 宮本 長二郎 上野 邦一 浅川 滋男 郭 湖生 楊 昌鳴
出版者
一般財団法人 住総研
雑誌
住宅総合研究財団研究年報 (ISSN:09161864)
巻号頁・発行日
vol.16, pp.223-239, 1990 (Released:2018-05-01)

東アジアから東南アジアにかけて集中的に分布する高床住居は,主として近年の発掘成果により,新石器時代の華南にその起源を求められつつある。そして,最近の研究によれば,先奏時代の華南に蟠踞した百越という1群の南方系諸民族が,初期における高床住居の担い手であった。本研究の対象となる貴州のトン族は,この百越の一地方集団であった駱越の末裔と考えられている。たしかにトン族は,雲南のタイ族や海南島のリー族とともに,高床住居を保有する代表的な民族であるが,これまでその高床住居に関する研究はほとんどされていない。したがって,百越の末裔たるトン族の高床住居を研究対象にすること自体に大きな意味があるといえるだろう。しかし,問題はそれだけではない。調査対象地である黔東南苗族とう族自治州には,トン族以外にもミャオ族,プイ族,スイ族,漢族など多数の民族が居住しているからだ。われわれの研究がめざすもう1つの目標は,このような多民族地域における文化の重層性と固有性を,住居という物質文化を媒介にして解明することである。これは,文化人類学における「文化の受容とエスニシティの維持」というテーマに直結する,重要な問題といえるだろう。今年度の調査は,次年度以降,継続的になされるであろう集中的な調査の予備的役割を担うものであり,自治州を広域的に踏査し,できうるかぎり多くの家屋を観察・実測することに主眼をおいた。その結果,トン族,ミヤオ族,プイ族,漢族の家屋を,合わせて50棟実測することができた。本稿では,以上の諸例を民族別・類型別に報告するとともに,民族相互の比較から,平面と架構について,トン族本来の形式と漢文化受容以後の形式の差異を論じ,また住居に現れた「漢化」の諸側面についても指摘している。来年度以隆は,調査対象を1か所に限定し,住み込みによる集中的な調査を行なう予想である。
著者
田中 淡 周 達生 宮本 長二郎 上野 邦一 浅川 滋男 島田 敏男 羅 徳啓 黄 才貴 郭 湖生 楊 昌鳴
出版者
一般財団法人 住総研
雑誌
住宅総合研究財団研究年報 (ISSN:09161864)
巻号頁・発行日
vol.18, pp.405-420, 1992 (Released:2018-05-01)

88年度に行なった貴州省黔東南苗族トン族自治州での広域的な調査をふまえ,90年度には対象村落を1か所に限定して,トン族の集落に関する集中的調査を行なった。(天安門事件の影響で調査・研究のプログラムが丸1年延期された)。調査地は,第2次調査で最も斬新な知見をもたらした巨洞と同じ都柳江沿岸に位置する蘇洞上寨(住居散35・世帯数44・人口218)である。蘇洞は,従江県下江区の中心地である下江鎮に近接するため,巨洞などの僻地集落に比べるといくぶん漢化の様相が著しい。しかし,漢化もまた,トン族の文化を理解するうえでの重要なキーワードである。調査は建築班2班と民族学班1班に分かれ,建築班は集落内の主要家屋全戸の平面・断面の実測,民族学班は全世帯の家族構成・血縁および婚姻関係の把握を最低のノルマとし,余裕ができた段階で,村大工からの聞き取り,部材呼称の音声表記,通過儀礼・祭祀・禁忌に関する聞き取り,スケッチ・マップ調査などを相互協力のもとに進めた。本稿では,とくに龍脈に統制された集落の空間構造と,住居の平面・構造に映し出された漢化の様相に焦点をしぼって,蘇洞の住空間を素描してみた。