著者
喜岡 恵子
出版者
一般社団法人 日本教育心理学会
雑誌
教育心理学研究 (ISSN:00215015)
巻号頁・発行日
vol.39, no.2, pp.204-213, 1991-06-30 (Released:2013-02-19)
参考文献数
14
被引用文献数
1 1

The purpose of this research was to estimate the difficulty levels of tasks in arithmetic calculations in order to investigate the optimum arrangement of the tasks for teaching. The six forms of tests were constructed so that each form should include items of the calculation tasks for each grade at the elementary school level, and they were administered to 2822 pupils. By means of the two-parameter logistic model, the item parameters were estimated for the 221 items contained in the six forms of tests. The rusults showed that the model was satisfactorily fitted to the data. Furthermore, inappropriateness of conventional order of calculation tasks in teaching was also discussed.
著者
喜岡 恵子
出版者
日本信頼性学会
雑誌
日本信頼性学会誌 : 信頼性 = The journal of Reliability Engineering Association of Japan (ISSN:09192697)
巻号頁・発行日
vol.32, no.2, pp.98-104, 2010-03-01
参考文献数
8

われわれは学校や職場において,さまざまな評価を受けている.入学試験や採用試験などテストによって,一人ひとりのその後の人生を左右する評価がなされることもある.心理データの中でも特にテストの結果について,データを読み解く能力,心理データ・リテラシーが,テスト作成者,テスト利用者,受験者には必要である.ここでは,テストに求められる公平性,妥当性,信頼性の観点からテスト・データを読み解く上での留意点について示す.