著者
中山 雅茂 境 智洋
出版者
一般社団法人 日本科学教育学会
雑誌
科学教育研究 (ISSN:03864553)
巻号頁・発行日
vol.43, no.2, pp.180-186, 2019 (Released:2019-07-05)
参考文献数
29
被引用文献数
1

This research focuses on an experiment in boiling water in grade 4 Japanese elementary school science class. A questionnaire answered by 111 Japanese school teachers revealed that only few teachers understood that the cooler air around the thermometer prevents it from reaching the exact boiling point of water. Teachers want the children to obtain the boiling point of water at 100°C, yet in actual experiments it is difficult to measure it precisely. In order to avoid this situation in the classroom, it is necessary for the teacher to understand the characteristics of and master the rod thermometer.
著者
若菜 博 田中 邦明 前田 賢次 境 智洋
出版者
室蘭工業大学
雑誌
基盤研究(C)
巻号頁・発行日
2013-04-01

日本の岩手・宮城・佐賀・長崎・鹿児島県などの海岸保護林、韓国の全羅南道・慶尚南道を対象に現地調査を行った。韓国では、魚つき林と防潮林が一つのものとして表記され、その一部は400年から300年の歴史を持っていることを確認した。岩手・宮城・長崎県では各地の防災関係副読本を収集できた。それらを踏まえ、津波防災に関わる実験の開発および授業プランを実施した。平成27年12月には、本研究課題をテーマとしたシンポジウムを開催した。韓国の木浦国立大学の洪善基教授を招き、地域社会の防災文化の継承のために、海岸林の特性を取り入れた防災教育の進展を図ることを提起した。