著者
大泉 義一
出版者
美術科教育学会
雑誌
美術教育学:美術科教育学会誌 (ISSN:0917771X)
巻号頁・発行日
vol.24, pp.59-69, 2003-03-31 (Released:2017-06-12)

Appreciation is a communicative act with intervention of art works, and mutual interchange by 'seeing' art works. Most cases of former appreciation learning, however, were done by one-way transmission with 'language communication' as a supplementary means. If we think of appreciation from the view of recognition, of course we can recognize act of 'seeing' by 'language'. Peculiar communication of art creation activities is, however, non-language, and the 'error', which exists there is important. The error is embodied images of a viewer, therefore it contains rich educational value. In this paper, I examined the educational meaning of 'communication through art creation' paying attention to that error, which was applied into classroom practice.
著者
茂木 一司 宮田 義郎 苅宿 俊文 上田 信行 福本 謹一 阿部 寿文 熊谷 保宏 大泉 義一 稲庭 佐和子 郡司 明子 下原 美保 刑部 育子
出版者
群馬大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2010

本研究は、日本伝統文化, 身体とメディアなどを活用したアートワークショップ(型学習)が現代の多元的共生社会に実現に有効なことが実証できた。美術、音楽、ダンス、演劇など(広義の)アートワークショップ(型学習)で起こるコミュニケーションやコラボレーションは単なる方法(手法)ではなく、自己表現と他者理解を促し、ヒトの学び(学習)を根源的に能動的に変化させ、創造的思考力(Creative thinking)を育てる。