著者
宮城 俊彦 石黒 雅彦
出版者
Japan Society of Civil Engineers
雑誌
土木計画学研究・論文集 (ISSN:09134034)
巻号頁・発行日
vol.27, pp.531-538, 2010 (Released:2017-11-29)
参考文献数
13

本研究では個々のエージェントを自律的なエージェントとして定義し,それぞれがその直面する環境下で利得最大化行動を学習していく繰り返しゲームとして交通ネットワークフローを求めるモデルを提案する. 個々のエージェントは個別のODペアを持ち,利用可能な情報に応じて経路選択肢の集合を決定し,その選択肢の中から経路を選択する. 交通環境はそれぞれのエージェントの非協力的な選択によって変化するので,個々のエージェントは交通環境を正確には知りえないが,経験した所要時間を通して交通環境を学習し適応的に経路選択を行なう. 本研究はエージェントの経路選択をノードでのリンク選択問題のシークエンスとして定式化し,リグレットマッチングによって環境学習をさせることによってNash均衡が実現できることを示したものである.
著者
加藤 裕人 宮城 俊彦
出版者
公益社団法人 土木学会
雑誌
土木学会論文集D3(土木計画学) (ISSN:21856540)
巻号頁・発行日
vol.68, no.5, pp.I_121-I_130, 2012 (Released:2013-12-25)
参考文献数
22

本研究では,過去に実施された累次の財政政策の効果を検証し,いかなる条件の下に公共投資の効果が有効に発現するのかを分析する.具体的には,経済政策の分析ツールとして発展している動学的確率的一般均衡(DSGE)モデルに民間資本,社会資本の二つの資本を導入し,時系列データを取り込んでモデルのパラメータ推定を行う.モデルには,Time-to-buildラグを伴う公共投資や,毎期の可処分所得を全て消費に回す非リカード的家計を導入する.インパルス応答分析の結果,推定期間であるバブル崩壊以降において,公共投資は一定の景気刺激効果を有していたことがわかった.また,粒子フィルタを用いてパラメータを時変推定し,社会資本の生産弾力性の低下や,近視眼的な家計行動の傾向を観察した.
著者
宮城 俊彦 大野 栄治 森杉 壽芳
出版者
日本地域学会
雑誌
地域学研究 (ISSN:02876256)
巻号頁・発行日
vol.21, no.1, pp.229-246, 1991-12-30 (Released:2008-10-10)
参考文献数
20

Traffic equilibrium problems become very complex when multi-type of users are on networks in which the effects of a certain type of user on other users are heterogeneous. Since transportation cost function on each link in a network should be defined as the vector function, the usual mathematical optimization formulation is no longer useful except for a special case. For such a general class of traffic equilibrium problems, only either the variational inequality approach or the fixed point approach can be applicable. Almost all of the approaches recently developed use the variational inequality approach.Although the variational inequality approach has become the primary mode of analysis in the area of traffic equilibrium and very general. as a model, convergence results for algorithms for solving this general model often impose restrictions on the model that go beyond the monotonicity assumptions required in the equivalent convex optimization approach.This paper presents the theory of a new algorithm for the network equilibrium model that works in the space of path flows using a label and pivot technique in a fixed point approach. The idea of a pivot method that is extended to the traffic equilibrium problem in this paper has been motivated by a classical model of equilibrium in an exchange economy. However, the algorithm presented here is different from the economic equilibrium application in the following ways:(1) We work not on a price simplex but in the space of proportionate flows on path joining origin-destination pairs.(2) An appropriate labelling that produces a traffic assignment equilibrium is constructed.The calculation method is constructed on the facts that the labelling method appropriate to the traffic equilibria is to assign the number of paths available with the highest travel cost to each vertex on the simplex generated by changing the proportion of path flows and that if each vertex of a subdivided simplex has a differet number to each other, that simplex includes an equilibrium solution. Furthermore, the method is generalized to produce accurate solution in corresponding with the requirement of accurate prediction of network flows.