著者
吉田 晋 岡本 浩行 福田 耕治 一ノ瀬 元喜 小林 美緒 松下 樹里
出版者
公益社団法人 日本工学教育協会
雑誌
工学教育 (ISSN:13412167)
巻号頁・発行日
vol.60, no.6, pp.6_170-6_175, 2012 (Released:2012-12-06)
参考文献数
5

A programming ability has been required in many areas because of the progress of information technology. As a result, a programming education is becoming more important than ever before. However, there is an issue that programming exercises do not work effectively when they are introduced to entry level students. The introduction of programing education should be more attractive so that students can become interested in programming and engage in it independently. In this report, we suggest a method of small-step exercises in order to provide a learning environment in such a way that students work on exercises independently as well as actively. The questionnaire survey shows the method we implemented is very effective.
著者
小林 美緒 加藤 和生
出版者
日本青年心理学会
雑誌
青年心理学研究 (ISSN:09153349)
巻号頁・発行日
vol.32, no.2, pp.77-95, 2021-03-27 (Released:2021-04-01)
参考文献数
13

This study was conducted to show how 4 types of amae-engagers (Types A: Adaptive, B: Suppressed, C: Hesitant and D: Confused, as identified by Amae-Type Scale (ATS), Kobayashi & Kato (2015)) would differ, in the theoretically predicted ways, on the various aspects of amae processes (amae-related behaviors/cognitions, emotions, and attitudes) in the 3 (pre-, in-, and post-) phases of amae interactions; therefore, so as to demonstrate ATSʼs theoretical validity. 305 college students responded to a questionnaire to self-rate on the theoretically identified various aspects of experiencing processes in the amae interaction which they actually had engaged in. The findings demonstrated that the 4 types differentially had experienced their own amae interaction, as theoretically expected. Implications of the findings and potentials of ATS and its perspective for future amae research were discussed.
著者
加藤 瑠理 奥田 留那 福光 真理奈 小林 美緒 三宅 志穂
出版者
一般社団法人 日本科学教育学会
雑誌
日本科学教育学会研究会研究報告
巻号頁・発行日
vol.30, no.3, pp.95-100, 2015

本研究では、 天王寺動物園 (大阪市) のアジアゾウをモチーフにして、 環境教材絵本を創作する研究に取り組んだ。 科学絵本に含まれる3つの観点 (Visual Simplicy, Narrative, Mystery ofthe World) について、 創作プロセスをふりかえることにより、 どのようなことが反映できたかを考察した。1) Visual Simplicy : 画用紙を切り貼りすることにより、 視覚的明瞭さが反映された。2) Narrative : 動物園で実際に会うことのできるゾウを主人公としたことによる親近感、 私たちの日常的なものが環境問題を引き起こしているという関係性が反映された。3) Mystery of the World : 天王寺動物園のゾウの固有な性格や特異な行動の 「謎」 を解き明かす展開が反映された。こうした知見の蓄積は、 環境教材絵本の開発をさらに進めるノウハウにつながるかもしれない。