著者
山村 高淑
出版者
北海道大学大学院国際広報メディア・観光学院 = Graduate School of International Media, Communication, and Tourism Studies, Hokkaido University
雑誌
国際広報メディア・観光学ジャーナル
巻号頁・発行日
vol.7, pp.145-164, 2008-11-28

This paper is a survey of how the town of Washimiya became the "sacred place" for anime fans ever since fans from all around the country rushed to visit the town after it was used as a setting for the animation "Lucky Star", leading also to the town successfully holding two events for these fans. The following three points were discussed. 1)The process leading up to the town becoming a "sacred place". 2)The process leading up to the town welcoming tourists. 3)The roles of tourist related corporations outside the town. As a result, it was found that in each process the local commerce and industry association played a central role. It was also found that with the town's commerce and industry association at the core, a local shrine, local shops, fans, and corporations from outside the region (copyright owners and a tourist agency) were able to build a relationship of mutual benefit as a backdrop to the current success.
著者
山村 高淑 岡本 健
出版者
北海道大学観光学高等研究センター = Center for Advanced Tourism Studies, Hokkaido University
雑誌
CATS 叢書 (ISSN:21853150)
巻号頁・発行日
vol.7, 2012-03-31

観光資源としてのコンテンツを考える : 情報社会における旅行行動の諸相から = Current Issues in Contents Tourism : Aspects of Tourism in an Information-Based Society
著者
山村 高淑
巻号頁・発行日
2014-11-23

全国アニメ聖地サミット in 豊郷. 平成26年11月23日(日). 滋賀県豊郷町.
著者
山村 高淑
巻号頁・発行日
2021-12-22
著者
山村 高淑
巻号頁・発行日
2009-03-18

ジャパン・ロケーション・マーケット シンポジウム「アニメにおけるロケツーリズムの可能性~聖地巡礼と観光資源~」. 平成21年3月18日. 東京都
著者
山村 高淑
出版者
北海道大学大学院国際広報メディア・観光学院 = Graduate School of International Media, Communication, and Tourism Studies, Hokkaido University
雑誌
国際広報メディア・観光学ジャーナル
巻号頁・発行日
no.7, pp.145-164, 2008
被引用文献数
1

This paper is a survey of how the town of Washimiya became the "sacred place" for anime fans ever since fans from all around the country rushed to visit the town after it was used as a setting for the animation "Lucky Star", leading also to the town successfully holding two events for these fans. The following three points were discussed. 1)The process leading up to the town becoming a "sacred place". 2)The process leading up to the town welcoming tourists. 3)The roles of tourist related corporations outside the town. As a result, it was found that in each process the local commerce and industry association played a central role. It was also found that withthe town's commerce and industry association at the core, a local shrine, local shops, fans, and corporations from outside the region (copyright owners and a tourist agency) were able to build a relationship of mutual benefit as a backdrop to the current success.
著者
山村 高淑
出版者
北海道大学観光学高等研究センター
雑誌
CATS叢書 : 観光学高等研究センター叢書
巻号頁・発行日
vol.1, pp.3-28, 2009-03-25

メディアコンテンツとツーリズム : 鷲宮町の経験から考える文化創造型交流の可能性 / 北海道大学観光学高等研究センター文化資源マネジメント研究チーム編 = Media Contents and Tourism : An Experience of Washimiya Town and Neon Genesis of Tourism / Edited by Cultural Resource Management Research Team, CATS, Hokkaido University
著者
山村 高淑
巻号頁・発行日
2011-03-30

日本学術振興会「国際共同に基づく日本研究推進事業」『日本サブカルチャー研究の世界的展開 : 学術的深化と戦略的な成果発信』<神戸大学>サブカルチャー研究会講義テキスト. 2011年3月30日 於神戸大学
著者
山村 高淑
巻号頁・発行日
2011-10-18

『ICT とくしまフォーラム』「パネルディスカッション 魅せます 徳島 e-トコロ」. 2011年10月18日. 徳島グランヴィリオホテル. 徳島市.