著者
岩本 舞 中村 真人 小島 俊輔
出版者
公益社団法人 日本工学教育協会
雑誌
工学教育 (ISSN:13412167)
巻号頁・発行日
vol.62, no.3, pp.3_3-3_8, 2014 (Released:2014-05-31)
参考文献数
8

Learning computer programming requires students to deal with different variations of assignments. Instructors, on the other hand, have difficulty giving students many assignments due to time constraints for marking the work of students. This study presents an online judge system to check the students’ assignments so that they can be provided with more assignments. In this system, a client doesn’t have to build a special environment for students to learn. We implemented a function to detect illicit copies on the system and announced the fact about the function to students. 125 students who had used the system received a questionnaire about the detection function and 80% of them replied positively that the system can prevent illicit copying, with 92% saying that the system is effective in learning computer programming.
著者
高森 健太郎 岩本 舞 小島 俊輔 中嶋 卓雄
出版者
一般社団法人情報処理学会
雑誌
研究報告マルチメディア通信と分散処理(DPS)
巻号頁・発行日
vol.2014, no.17, pp.1-7, 2014-09-11

近年,JavaScript を用いたマルウェアが増加しており,自動判別の手法が望まれている.我々の研究では,難読化マルウェア JavaScript と一般の JavaScript の文字の出現確率および一次のマルコフ情報源の状態遷移確率に着目した.その結果,統計的に明らかな差異が見られた.そこで,文字の出現確率およびマルコフ情報源の状態遷移確率を確率変数とするマハラノビス距離を使用したマルウェア検知手法を提案する.実験の結果,2 種類の確率変数を使用したマハラノビス距離手法は,確率変数 1 種類の場合に比べ有効であることがわかった.Increasing of JavaScripts of malware requires the automatic detection system for malware in these days. Our research takes note of the occurrence probability both of obfuscated JavaScript malware and other JavaScript and state transition of first order Markov source. As the results of pre-experiments, statistical significance was found. We propose the detection method using Mahalanobis-distance with the probability variables of the rate of the number of upper Nth of appearance probability of characters and the probability variables of state transition of first order Markov source. As the results of experiments, the method of Mahalanobis distance with two probability variables was found the effectiveness method compared to the method using single probability.
著者
岩本 舞 小島 俊輔 中嶋 卓雄
雑誌
研究報告電子化知的財産・社会基盤(EIP)
巻号頁・発行日
vol.2012-EIP-57, no.20, pp.1-8, 2012-09-06

大学等におけるプログラミング系科目のレポート課題において,他人の記述したプログラムをそのまま流用して提出するする行為が問題となっている.このプログラムのコピーを自動で検出する技術に,コードクローン検出技術がある.本研究は,学生の提出する不正コピーの検出に注目した,コードクローン検出アルゴリズムの開発を目的としている.本研究で提案するアルゴリズムは,トークンごとの比較を基礎としており,学生が提出する不正コピーの特徴,たとえば,関数の場所やプログラムの行単位の入れ替えをすべて検出できる.提案するアルゴリズムを実装し,学生 119 名から提出された課題に対して評価実験を行った.目視による判定と比較した結果,学生の作成した非常に短いプログラムにおいて, 36 件の不正コピーのうち 32 件を検出することができた.
著者
小島 俊輔 藤本 洋一 岩本 舞
出版者
独立行政法人国立高等専門学校機構 熊本高等専門学校
雑誌
熊本高等専門学校 研究紀要 = RESEARCH REPORTS OF KUMAMOTO NATIONAL COLLEGE OF TECHNOLOGY (ISSN:18846734)
巻号頁・発行日
vol.11, no.1, pp.27-32, 2020-01

In order to detect cyber security threat at NIT Kumamoto, Yatsushiro Campus, we construct and operate an Intrusion Detection System (IDS) in our computer network since December, 2017. IDS has based on a predetermined signature and it can detect intrusions, attacks and other signs by monitoring packet-flow through the computer network. In this paper, we report introduction, construction and operation of this system.
著者
岩本 舞 中村 真人 小島 俊輔
出版者
Japanese Society for Engineering Education
雑誌
工学教育 (ISSN:13412167)
巻号頁・発行日
vol.62, no.3, pp.3_3-3_8, 2014

Learning computer programming requires students to deal with different variations of assignments. Instructors, on the other hand, have difficulty giving students many assignments due to time constraints for marking the work of students. This study presents an online judge system to check the students' assignments so that they can be provided with more assignments. In this system, a client doesn't have to build a special environment for students to learn. We implemented a function to detect illicit copies on the system and announced the fact about the function to students. 125 students who had used the system received a questionnaire about the detection function and 80% of them replied positively that the system can prevent illicit copying, with 92% saying that the system is effective in learning computer programming.