著者
中村 隆志 楠田 哲也 市川 新 松井 三郎 盛岡 通
出版者
Japan Society of Civil Engineers
雑誌
土木史研究 (ISSN:09167293)
巻号頁・発行日
vol.15, pp.87-96, 1995-06-09 (Released:2010-06-15)
参考文献数
29

Mohenjo-Daro is widely known as one of the largest cities of Indus Civilization and with its numerous brick-made structures. In particular, its drainage system is unique among the other remains flourished at the same period of Mohenjo-Daro. As yet, this system has been interpreted as simple sewer based on the results of past archaeological researches, however few researches with the engineering point of view have been made. Therefore, the authors approached to its water supply-drainage system with the civil engineering view and tried to investigate the original purposes of the drainage system. This supply-drainage system includes some pieces of software such as water supply capacity, rainfall intensity, and water use form and also hardware such as sewer, well, and soak-pit. As a conclusion, this drainage system seems to have been made mainly for the removal of waste water from floor-paved rooms near wells.
著者
市川 新
出版者
NPO法人 日本シミュレーション&ゲーミング学会
雑誌
シミュレーション&ゲーミング (ISSN:13451499)
巻号頁・発行日
vol.30, no.1, pp.11-22, 2020-07-10 (Released:2020-07-10)
参考文献数
33

本稿の題名の演練とは,昭和16年6月頃から11月頃にかけて,すなわち,1941年に研究され計画され実施された社会システム・ゲーミングを示す.演練は,当時の軍事用語であるが,現代用語では,ゲーミング・シミュレーションに相当しよう.演練は,当時の官僚を中心に33名の若手エリートによる政策研究ゲーミング,あるいは当時の大日本帝国の運命を研究する国家戦略研究ゲーミングともいえる.その構造と内容について,現在までにわかったことについて報告する.なお,近衛内閣直轄の総力戦研究所における演練が現代における社会システムのゲーミング・シミュレーションの原型でないかと思われる.戦後,この演練が最初に文献に現れたのは1950年後半のアメリカのランド研究所の報告であり,その研究員らが戦争ゲームとして分類していた.1941年の当時に,日本でこのような社会システム・ゲーミングが実施されていたとは理解できなかったのではないかと推測される.そればかりか,このゲーミング・シミュレーションが,政策科学における世界最初の創始となるのではないかと思っている.
著者
市川 新 松井 三郎 楠田 哲也 盛岡 通 アーマド カウザー カーン ジャミール
出版者
公益社団法人 土木学会
雑誌
環境システム研究 (ISSN:09150390)
巻号頁・発行日
no.22, pp.432-437, 1994

In the old civilization at Moenjodaro, there were many conduits and open channels, which were told they were used as a sanitary sewer. However, this civilization was very old and hadn't succeeded by the comtemporary races and/or nations, therefore it is very difficult to identify its real purposes. In this research, based on the field survey we would like to focus on understanding the real purpose of their drainage system.
著者
市川 新
出版者
流通経済大学
雑誌
流通經濟大學論集 (ISSN:03850854)
巻号頁・発行日
vol.20, no.1, pp.37-48, 1986-03
著者
市川 新 楠田 哲也 松井 三郎 盛岡 通 近藤 隆二郎 カーン ジャミール アーマド カウザー
出版者
公益社団法人 土木学会
雑誌
環境システム研究 (ISSN:09150390)
巻号頁・発行日
no.23, pp.332-338, 1995

Moenjo-daro, one of the old civilizations in the world, was equipped with the perfect drainage system, wells and a great bath, which were excavated during 1920-30's, by British archaeologists, Sir John Marshall, Earnest MacKay and others. Those archaeologists supposed that these facilities associated with water had served almost same purpose as those in modern times do. However, there are many things which these hypotheses couldnot explain the real conditions. In this paper we would like to highlight the exact purpose of these water-related facilities, on the basis of hydraulic viewpoints.
著者
市川 新 中村 美枝子
出版者
NPO法人 日本シミュレーション&ゲーミング学会
雑誌
シミュレーション&ゲーミング (ISSN:13451499)
巻号頁・発行日
vol.13, no.2, pp.198-209, 2003-12-25 (Released:2020-10-23)
参考文献数
17

専門語は人類共通の財産であるから,大学の専門書入門の水準が必要最低限である.本稿では,ゲーミングのデザイン,構築,実施,評価に関わる専門語(ゲーミング専門語といえるだろう)を提案する.本稿で提案するゲーミング専門語は,111語である.ゲーミング専門語の中核語と位置づけ,それらをプレーヤーが知覚できる中核語,ゲーム運営者・ファシリテーターが知覚すべき中核語,設計構築者が知覚すべき中核語,評価者が知覚すべき中核語に区分して提案する.これらの中核語は,我が国におけるゲーミングの実践ならびに研究開発のために,専門語体系の確立の場を提供するのみならず,分野の異なる,あるいは,専門語の異なる者の相互交流を促進する言語となりうる.この中核語研究によって,ゲーミング専門語辞典の編纂ヘ一歩進むであろう.また,中核語体系の構成要素を精査している間,そこに,ゲーミング理論の主観的な枠組みを意識せざるをえなかった.そこで,表層化してきた仮定のゲーミング理論についても考察を加えた.

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著者
市川新蔵 著
出版者
春陽堂
巻号頁・発行日
1893
著者
市川 新松
出版者
日本地質学会
雑誌
地質學雜誌 (ISSN:00167630)
巻号頁・発行日
vol.15, no.176, pp.235-241, 1908-05-20
被引用文献数
1
著者
市川 新 平岡 憲人
出版者
Japan Society of Civil Engineers
雑誌
環境システム研究 (ISSN:09150390)
巻号頁・発行日
vol.18, pp.44-52, 1990-08-10 (Released:2010-03-17)
参考文献数
10

The auther's interests are focused on the necessity of natural spaces in urban areas for restoring and developing of a symbiotic relationship between man and nature. The purposes of this study are as follows: (i) clarifying characteristics of natural space in urban area through comparing with natural space in rural area or man-made space in urban area.(2) clarifying mechanism of degradation of natural space in urban area.(3) proposing appropriate system for maintaining it as recreation space.The results led through these analysises as follows: (i) man tends to forget the favor of nature and their lives, and loses natural spaces.(ii) In surburb area of metro-polis it is efficient to conbine obligation to conserve and inhabitants needs for recreation of natural spaces and be acknowledged sustainable continuation of natural spaces.
著者
市川 新
出版者
特定非営利活動法人日本シミュレーション&ゲーミング学会
雑誌
シミュレーション&ゲーミング (ISSN:13451499)
巻号頁・発行日
vol.19, no.1, pp.101-111, 2009-08-25

小学校から大学まで,教師は教室で定義の曖昧な学力低下問題に直面し苦慮している.本稿では,教師がゲーミング教育を実践する場合,技術(the art of facilitation)を理論(the science of learning)に連携することを強く主張する.現行の学校制度は昭和20年代前半に民主主義教育とともに導入された.小中高では,当初,手探りであったが経験主義教育が実践された.実践事例の多くは現代のゲーミングに連なる優れた「ごっこ遊び」(模擬演習に対する当時の蔑称)であった.それに対して,学力低下という批判を受け,「ごっこ遊びの理論と技術」を主張できないまま,昭和38年までに学校教育の現場から経験学習は一掃され,産業社会が求める画一的知識伝達教育に移行した.これも制度疲労を招き,記憶量よりも発想・意欲・態度を重視する新学力観による批判を受けることになる.平成14年,小中高で総合的な学習が必修化され,一斉に実践されることになる.考えてみると総合的な学習は,大学の教育研究集団に参加し研究態度を学ぶことの実践と変わりない.しかし,進学率50%以上の大学教育を含めて,再び,学力低下批判を受けつつある.歴史を繰り返さないためには,ゲーミングを実践する教師のファシリテーションに,自己の探求する態度を教室で示すことが必要である.総体認識言語であるゲーミングの教育的価値は,教師の探究する態度を伝承するところにある.