著者
明石 孝也 南口 誠 林 重成 清野 肇 上田 光敏
出版者
法政大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2010

酸化ジルコニウムを分散させたアルミニウム中間層を用いた液相酸化接合によって、固体酸化物燃料電池構成部材のイットリア安定化ジルコニアとステンレス合金の間に酸化アルミニウムと酸化ジルコニウムの複合層を生成させることで,高い酸素ガスシール性と優れた耐熱サイクル性を有するシールを形成することに成功した。また、酸化ニッケルを分散させたアルミニウム中間層を用いた液相酸化接合によっても接合部の耐熱サイクル性を向上させた。
著者
林 重成 坂口 紀史
出版者
北海道大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2009

Ni-低Al合金上への金属コーティング(最大100nm厚)によるAl_2O_3スケール形成の臨界Al濃度の低減について検討し、Ptコーティングと熱処理との組み合わせにより、最小臨界Al濃度は14at%まで低減できた。一方、他の金属コーティングでは顕著な効果が得られなかった。Ptコーティング材では、熱処理後にAlのアップヒル拡散が確認され、これが低Al合金上へのAl_2O_3形成を促進したと考えられる。
著者
齋藤 繁 林 重成 成田 拓郎 加藤 泰道 大塚 元博 荒 真由美 成田 敏夫
出版者
公益社団法人 日本金属学会
雑誌
日本金属学会誌 (ISSN:00214876)
巻号頁・発行日
vol.83, no.10, pp.372-377, 2019-10-01 (Released:2019-09-25)
参考文献数
11

A diffusion-barrier coating layer (DBC) was formed on a Ni-22Cr-19Fe-9Mo alloy by Al-pack cementation at 1000℃ followed by heat treatment at 1100℃.The thermal cyclic oxidation behavior of the DBC system was then investigated. The thermal cycle oxidation tests were conducted at 1100℃ in air for 45 min, each followed by 15 min at room temperature. Electron probe micro-analysis (EPMA) was performed to determine the microstructure and concentration profile of each element between the substrate and the coating layer.The DBC system showed good thermal cycle oxidation property. The layer structure between the substrate and the coating layer after thermal oxidation cycling is discussed with respect to the composition paths plotted in the Ni–Cr–Fe and Ni–Cr–Al phase diagrams. The coating layer structure after 100 cycles of 45 min at 1100℃ consisted of the γ- and α-phases of the Ni–Cr–Fe system and the β-phase of the Ni–Cr–Al system. The coating layer structure after 400 cycles of 45 min at 1100℃ consisted of the γ-phase of the Ni–Cr–Fe system and the β-phase of the Ni–Cr–Al system. In contrast, the coating layer structure after 900 cycles of 45 min at 1100℃ consisted of the γ-phase of the Ni–Cr–Fe system.
著者
林 重成 成田 敏夫
出版者
公益社団法人 腐食防食学会
雑誌
材料と環境 : zairyo-to-kankyo (ISSN:09170480)
巻号頁・発行日
vol.55, no.11, pp.476-482, 2006-11-15
参考文献数
40
被引用文献数
2

近年の熱交換システムでは, 熱効率向上を目的とした運転温度の上昇が求められており, 耐熱材料にはより高温での使用が要求されている。高温対応型の耐熱材料設計の自由度を上げるため, 合金上への耐酸化コーティングの適用は必要不可避となっており, コーティングの重要性はますます増加している。本解説では, 著者らの最近の研究成果を紹介しながら, 次世代の耐酸化コーティングについて議論する。
著者
林 重成 高島 大 河内 礼文 西山 佳孝
出版者
公益社団法人 日本金属学会
雑誌
日本金属学会誌 (ISSN:00214876)
巻号頁・発行日
vol.81, no.9, pp.417-426, 2017-09-01 (Released:2017-08-25)
参考文献数
11
被引用文献数
1

High-temperature oxidation behavior of Fe-Ni-Cr alloys with different Ni contents in air and steam at 700°C was investigated. Oxidation mass gain in steam was higher than that in air. In both atmospheres oxidation mass gain tended to decrease with increasing Ni content. However, the Ni concentration dependence of oxidation mass gain in air was complex, i.e., oxidation mass gain increased with increase in Ni content up to 35% then decreased with higher Ni content. But oxidation mass gain of binary Ni-20Cr significantly increased. Such a complex oxidation behavior was not observed when alloys were oxidized in steam. The internal oxidation zone was locally formed in air, and a Cr2O3 scale was found to develop on the areas without internal oxidation. The size of area, where an internal oxidation zone was developed, changed depending on Ni content. In steam, most of the surface area of alloys was covered by an internal oxidation zone. Cr content, 20%, was considered to be insufficient but close to the critical Cr content for exclusive Cr2O3 scale formation in air. The critical Cr content for exclusive Cr2O3 scale formation was found to depend on alloy Ni content due to lower oxygen permeability in alloys with higher Ni content and the cross-term effect for Cr outward diffusion.