著者
栗本 賢一 岡田 智秀 落合 正行
出版者
公益社団法人 日本都市計画学会
雑誌
都市計画論文集 (ISSN:09160647)
巻号頁・発行日
vol.57, no.2, pp.263-278, 2022-10-25 (Released:2022-10-25)
参考文献数
56

本研究の目的は、東京臨海部の小地域を分析単位として、その基幹産業である港湾・空港産業および知識集約型ビジネスサービス業における空間的な産業集積実態やその動学的外部性を明らかにすることである。その分析方法は、Glaeserらが提唱する「動学的外部性」の3つの指標に着目し、特化指数、地域競争性指数、産業多様性指数を用いて、MAR外部性、Porter外部性、Jacobs外部性を導いた。そして、その結果を検証するために、ヘドニック・アプローチを用いて、本研究成果である動学的外部性の妥当性を提示した。
著者
栗本 賢一 石丸 憲一 Kenichi KURIMOTO Kenichi ISHIMARU
出版者
創価大学教育学部・教職大学院
雑誌
教育学論集 (ISSN:03855031)
巻号頁・発行日
no.70, pp.25-42, 2018-03-31

Nowadays the need for education to enhance moral sense has increased, and it affects theschool curriculum in Japan.In fact moral education will be fully implemented as an officialsubject in elementary schools in 2018 and also in junior high schools in 2019. In this time, it isan impotant agenda for schools and teachers to improve the quality of the moral lessons.In this article, we first clarify the reasons why moral education will become an officalsubject and reaffirm the intention for this change. Then,we investigate teachers’ reaction onthis change by providing questionairs.In order to improve the quality of the moral lessons,we give students opportunities to think about and discuss issues on their own by devising aquestion, “What would you do?”, based on self involvement to the characters in the story, andexamine its effectiveness through the lessons at elementary and junior high school. Then, weconsider the possibilty for the change to the future moral lessons where students think anddiscuss.