著者
加藤 寿朗 梅津 正美
出版者
日本教科教育学会
雑誌
日本教科教育学会誌 (ISSN:02880334)
巻号頁・発行日
vol.38, no.3, pp.35-47, 2015 (Released:2020-01-26)
参考文献数
6

本研究の目的は,中学生の社会的思考力・判断力に焦点をあてた縦断的発達調査を行い,その発達的変容について明らかにすることである。本調査と分析においては,社会科学力としての社会的思考力・判断力を構成する能力として,事実判断力,帰納的推論能力,演繹的推論能力,社会的判断力,批判的思考力の5つを措定し,次の2点について検討した。(1)中学生の社会的思考力・判断力の発達的特徴について,(2)中学生の社会的思考力・判断力を構成する諸能力の関係について。分析結果より,中学生の社会的思考力・判断力は,学年進行に伴って高くなり,特に2年生から3年生にかけて伸長する傾向が見られること,社会的思考力・判断力を構成する諸能力は独立しているのではなく相互に関連していることが明らかになった。
著者
梅津 正美 Masami UMEZU
出版者
鳴門教育大学
雑誌
鳴門教育大学研究紀要 = Research bulletin of Educational Sciences, Naruto University of Education (ISSN:13434403)
巻号頁・発行日
vol.18, pp.167-178, 2003-03-07

The aim in this paper is to clarify the theory on the teaching history for contemporary social studies based on social history. In this paper, I will examine the American Studies Program for 7・8th graders, "Our Social and Cultural History" developed by Frank Alweis in the U.S.A. The results of analysis are as follows: (1) The principal goal of this program is to make students foster the sense of trend, develop the ability to assess the quality of contemporary society through understanding how and why American life and society have developed into what it is today. (2) Key elements of the methodology are: (1) to organize the instructional contents to conceptualize the process of modernization by examining social structure, social consciousness, and social issues from the viewpoint of social activities of ordinary people and expanding social life space. (2) to develop the learning process from the step to interpret motivations for action, and meanings using narrative readings to the step to examine value-related issues in historical context by class-discussion.