著者
小江 茂徳 櫻井 雅充
出版者
特定非営利活動法人 組織学会
雑誌
組織科学 (ISSN:02869713)
巻号頁・発行日
pp.20240401-1, (Released:2024-04-01)
参考文献数
30

本稿では,ジェンダーとそれに伴う権力関係の観点から,実践共同体における参加者の個別性に応じた学習を検討した。大手部品メーカーが工場内に設置した女性育児者専用生産工程における女性作業員の学習プロセスの事例分析を行い,参加のあり方の相対化,権力関係に根ざした有能さの構築,社会物質的な排除による包摂,という3つの理論的含意を明らかにした。
著者
櫻井 雅充 浦野 充洋
出版者
日本情報経営学会
雑誌
日本情報経営学会誌 (ISSN:18822614)
巻号頁・発行日
vol.34, no.2, pp.97-110, 2014

Recently, the research-practice gap has become a major issue in human resource management (HRM) studies. Some studies insist that HRM studies have to be carried out based on rigorous theoretical accounts. Other studies propose that HRM studies have to be relevant to management. Both assume that HRM studies can pursue rigor or relevance by building on universal facts. However, there are no universal facts that are available. In contrast, this study advocates the critical analysis of how "HRM works". We analyze business process re-engineering through the introduction of an enterprise resource planning (ERP) package. This analysis indicates how our practices are constructed by the distinctiveness of HRM.