著者
田中 一輝
出版者
公益財団法人 史学会
雑誌
史学雑誌 (ISSN:00182478)
巻号頁・発行日
vol.125, no.2, pp.39-60, 2016 (Released:2018-10-05)

従来、西晋末の永嘉の乱については、五胡十六国史・北魏前史の観点から研究が進められてきたが、五胡諸族の主体的な発言・行動に注目した研究が多く、当時彼らと戦っていた晋朝系勢力との角逐を踏まえ、彼らの行動を相対的に把握するという視点に乏しかった。本稿では、五胡と晋朝系勢力の相克の過程を、厳密な編年と史料批判により復元し、永嘉の乱の実像を解明することを目指した。 西晋と戦った劉淵・石勒らは、乱の初期においては晋朝系勢力に圧倒されており、とりわけ西晋の并州刺史劉琨は、南方の劉淵(漢)を終始圧迫し続けていた。劉淵は劉琨の圧力に押される形で南方への進出(遷都)を行わなければならなくなったが、それを継続すればいずれ西晋の首都洛陽にぶつかることが避けられなくなった際に、漢の皇帝を自称し、西晋打倒の姿勢を最終的に明確化し、洛陽に進攻した。しかし折から洛陽に帰還した東海王越に撃破され、劉淵は死去してしまい、西晋側はこれが契機となって劉琨―東海王越による対漢挟撃戦略がはからずも形成される。以後の漢はこの挟撃戦略の克服が課題となったが、このときより晋朝系勢力の東海王越からの離反などの動揺が続き、また東海王越の洛陽からの出鎮・死去など、洛陽からの戦力流出が続出したため、挟撃戦略は弱体化し、永嘉5年(311年)に漢の攻撃により、洛陽が陥落した。北方の劉琨も漢の攻撃により撃破され、挟撃戦略は破綻することとなった。 以上の経緯から、永嘉の乱は必ずしも劉淵ら胡族の主体的な戦略や、西晋に対する一貫した優位により進んだのではなく、自勢力内外の軍事的・政治的環境に左右された結果であったことが判明した。
著者
田中 一輝
出版者
公益財団法人 史学会
雑誌
史学雑誌 (ISSN:00182478)
巻号頁・発行日
vol.125, no.2, pp.39-60, 2016

従来、西晋末の永嘉の乱については、五胡十六国史・北魏前史の観点から研究が進められてきたが、五胡諸族の主体的な発言・行動に注目した研究が多く、当時彼らと戦っていた晋朝系勢力との角逐を踏まえ、彼らの行動を相対的に把握するという視点に乏しかった。本稿では、五胡と晋朝系勢力の相克の過程を、厳密な編年と史料批判により復元し、永嘉の乱の実像を解明することを目指した。<br>西晋と戦った劉淵・石勒らは、乱の初期においては晋朝系勢力に圧倒されており、とりわけ西晋の并州刺史劉琨は、南方の劉淵(漢)を終始圧迫し続けていた。劉淵は劉琨の圧力に押される形で南方への進出(遷都)を行わなければならなくなったが、それを継続すればいずれ西晋の首都洛陽にぶつかることが避けられなくなった際に、漢の皇帝を自称し、西晋打倒の姿勢を最終的に明確化し、洛陽に進攻した。しかし折から洛陽に帰還した東海王越に撃破され、劉淵は死去してしまい、西晋側はこれが契機となって劉琨―東海王越による対漢挟撃戦略がはからずも形成される。以後の漢はこの挟撃戦略の克服が課題となったが、このときより晋朝系勢力の東海王越からの離反などの動揺が続き、また東海王越の洛陽からの出鎮・死去など、洛陽からの戦力流出が続出したため、挟撃戦略は弱体化し、永嘉5年(311年)に漢の攻撃により、洛陽が陥落した。北方の劉琨も漢の攻撃により撃破され、挟撃戦略は破綻することとなった。<br>以上の経緯から、永嘉の乱は必ずしも劉淵ら胡族の主体的な戦略や、西晋に対する一貫した優位により進んだのではなく、自勢力内外の軍事的・政治的環境に左右された結果であったことが判明した。
著者
田中 一輝
出版者
東洋史研究会
雑誌
東洋史研究 (ISSN:03869059)
巻号頁・発行日
vol.75, no.3, pp.415-447, 2016-12
著者
田中 一輝
出版者
東洋史研究会
雑誌
東洋史研究 (ISSN:03869059)
巻号頁・発行日
vol.75, no.3, pp.415-447, 2016-12

The Northern Wei, the first of the Northern Dynasties, involved a geographic dualism between Northern Dai 代北 and the Central Plain 中原 from the time of its founding, so there had often been debates over which area was the dynastic center and policies were to be carried out based on that determination. Premised on the assumption that Northern Dai was equated with the non-Chinese and the Central Plain symbolized the Chinese, policies such as the capital's relocation to Luoyang have been explained as parts of a policy of Sinification. This paper, however, attempts to examine the change of consciousness toward Northern Dai and the Central Plain in the Northern Dynasties period as a result of the transfer of the capital to Luoyang. In 490-491, Emperor Xiaowen hosted a debate about the Northern Wei's inheritance of the five elements 五德, and there the secretariat supervisor Gao Lü 高閭 argued the inheritance had been from the Western Jin (metal) to the Later Zhao (water) to the Former Yan (wood) to the Former Qin (fire) to the Northern Wei (earth). In contrast vice director of the palace library Li Biao 李彪 and editorial director Cui Guang 崔光 argued inheritance was from the Western Jin (metal) to the Northern Wei (water). Emperor Xiaowen settled the matter by adopting Li and Cui's argument, but two years later he forcefully moved the capital from Pingcheng to Luoyang. During the debates over the inheritance of the five elements, he changed the temple name of Emperor Daowu from Liezu to Taizu, intending to adopt Gao's argument as the fundamental theory of the forthcoming relocation to Luoyang, but he finally accepted Li and Cui's argument and failed to link the relocation of the capital to the inheritance of the five elements. Cui Hong 崔鴻 was the first to try to resolve this problem. He recognized the official theory of the dynasty, but was aware of the necessity of writing a history of the Central Plain without violating the theory and finished writing the Spring and Autumn Annals of the Sixteen Kingdoms 十六國春秋. After this turn of events, Yang Xuanzhi 楊衒之 finally resolved this problem. He wrote Memories of Luoyang 洛陽伽藍記, creating the fictitious hermit Zhao Yi 趙逸 in this work. Zhao linked Western Jin to Northern Wei through the city of Luoyang and restored continuity from the Western Jin through the Six Kingdoms to the Northern Wei as the dynasties of the Central Plain by using the category of the Sixteen Kingdoms that Cui Hong had created. On the other hand, he demonstrated a historical view that ignored the Northern Wei dynasty before the capital's relocation from Pingcheng. Thus Zhao Yi depicted the Northern Wei as a completely pure Chinese dynasty of the Central Plain.
著者
田中 一輝
出版者
史学会 ; 1889-
雑誌
史学雑誌 (ISSN:00182478)
巻号頁・発行日
vol.125, no.2, pp.215-236, 2016-02
著者
田中 一輝
出版者
史学研究会
雑誌
史林 (ISSN:03869369)
巻号頁・発行日
vol.94, no.6, pp.817-846, 2011-11