著者
田島 良輝 西村 貴之 櫻井 貴志 岡野 紘二 神野 賢治 佐々木 達也
出版者
Japan Society of Sports Industry
雑誌
スポーツ産業学研究 (ISSN:13430688)
巻号頁・発行日
vol.28, no.1, pp.1_53-1_62, 2018 (Released:2018-02-09)
参考文献数
17

An interview survey was conducted to ascertain the kind of management talent sought by a professional sports club. In order to conduct the survey, one club was selected from each of the J1, J2, and J3 groups in the 2014 season. Semi-structured interviews were conducted based on: 1. skills and qualifications required for work, 2. organization and work content of the club, 3. growth process of the club management, and 4. human resource development policy of the club.    The results show a division in the abilities required to run a professional sports club, ranging from requiring highly versatile abilities such as worker fundamentals, drive, and job compatibility to specific abilities tailored to the business of a professional sports club.     The foundation of a professional sports club’ s business is entertainment. Therefore, skills in communication to entertain people and in gaming business management are required. In addition, as sponsorship of local companies is a key focus for management, the ability to demonstrate communication that generates empathy and responsive management is essential.     Clubs that are recognized as public assets of a community tend to build business models that utilize volunteers. Strategic communication to promote spontaneity was identified as an important strength to effectively manage this business model.
著者
粂 美海 神野 賢治 金田 華実 沖田 諒 佐々木 達也
出版者
富山大学人間発達科学部
雑誌
富山大学人間発達科学部紀要 = Memoirs of the Faculty of Human Development University of Toyama (ISSN:1881316X)
巻号頁・発行日
vol.16, no.1, pp.43-54, 2021-10-22

本研究は, Bリーグクラブの観戦者数の増加に視座を置き,富山グラウジーズを事例にBリーグクラブにおけるサービスプロダクトが勧誘行動に与える影響を明らかにすることを目的とした。ホームゲームの観戦者を対象とした集合調査を実施し,二つの仮説モデルを設定・解析した。結果,1)富山グラウジーズ(Bリーグクラブ)のサービスプロダクトは,観戦者の勧誘行動を誘発していること,特に『ゲームの魅力』因子が強い規定力を有していることが明らかとなった。 また,2)勧誘行動によって,富山グラウジーズに対するチーム・ロイヤルティが高まり,さらに勧誘者自身の観戦回数も増加することが示唆された。 先行研究において,サービスプロダクトが勧誘行動に正の影響を与えること,勧誘行動によって勧誘者自身の観戦回数が増加するという知見は確認されておらず,総合満足や観戦継続意図を媒介変数とする勧誘行動モデルは支持されなかったが,チーム・ロイヤルティを媒介変数とする勧誘行動モデルは支持された。