著者
竹本 幹夫 山中 玲子 小林 健二 落合 博志 大谷 節子 三宅 晶子 天野 文雄 石井 倫子 稲田 秀雄 表 きよし 樹下 文隆 西村 聡 松岡 心平 三宅 晶子
出版者
早稲田大学
雑誌
基盤研究(A)
巻号頁・発行日
2005

番外曲を中心に、カ行までの170番1020本ほどを翻刻した。また代表者・分担者・連携研究者はそれぞれ別記の論考を発表した。研究成果として発表した謡本以外にも、全国の謡本資料を博捜して、『国書総目録』未収の謡本を多数発見、デジタル化した。それらはハードディスクに複写して連携研究者以上の研究参加者がそれぞれ保管し、今後の作業のために役立てる。また竹本が監修し、分担者等の内、三宅晶子・山中玲子が中心となり、落合博志・大谷節子が補佐して編集実務に当たる形で、『現代謡曲集成』全6巻を企画し、勉誠出版より刊行の予定である。これについてはすでに第1巻が本年度中に刊行の予定で、数年以内に全巻刊行の後、別途全謡曲本文を網羅した『謡曲大成』を刊行の予定である。また分担者の内、大谷節子が、別記の著書『世阿弥の中世』により、2008年度角川源義賞を受賞したことも申し添えたい。
著者
稲田 秀雄
出版者
山口県立大学
雑誌
山口県立大学國際文化學部紀要 (ISSN:13427148)
巻号頁・発行日
vol.3, pp.65-74, 102_a, 1997-03-25

Concerning Mai-Kyogen (or dancing comic interludes), particular farce parodying both the form and wording of Noh, we rearranged the orders of the composition of each work, and made a synthetic consideration of the characteristics of the plot and plan. Mai-Kyogen is classified into the following two systems : in one of which ghosts of handicraftsmen and showfolk play leading roles and in the other of which ghosts of little living things (who are generally doomed to be eaten by human beings) play leading roles. The latter system came into existence in the style of the former one, but the ideas of both systems bear a profound relation to each other, in which are described handicraftsmen and showfolk, living things who help them make a living, and the relations with those poeple who consume and enjoy the products and public entertainments created by handicraftsmen and showfolk. Wherein we can recognize a new aspect different from one aspect as a parodied Noh indicated up to now.