著者
竹内 郁郎
出版者
日本社会学会
雑誌
社会学評論 (ISSN:00215414)
巻号頁・発行日
vol.9, no.1, pp.44-54,94, 1958-10-10 (Released:2009-11-11)
参考文献数
26

1. Necessity of Distinction Between Effect and Function : Both function and effect of mass communication refer to the results (or influeuces) on audience which mass communication brings about. But two concepts are different in terms of dealing with the results. The “effect” is brought to discussion when we examine the results in terms of whether the intent of communicator is realized in audience's response or not. The concept “function, ” on the other, comes across our mind when the results is examined in the light of significance, which it has to the audience. 2. Methodological Problems of Effect Analysis : Effect analysis, in its nature, takes the communicator's intent as a starting point, and analyses the mechanism of effect-making-process, focussing the factors which operate along with the communication process. Most analyses select one factor, and examine the operational mechanism of it, by controlling other factors equall. This method has some difficulties in the applicability to actual mass communication phenomena. For many factors are interwoven in real mass communication process. 3. Effect Analysis in terms of Audience's Response : One of the methods to resolve such a difficulty is to approach the effect by taking audience's responce as a starting point. We can see an example of this method in R. K. Merton's “Mass Persuassion.” This, which tries to analyse the effect-making-process from the clue of audience's response, will provide not a little sugr gestion to the methodology to analyse the function of mass communication, which is distinguished conceptually from effect. For the “function” itself is recognized in terms of audience's responce. 4. Audience Research and Function Analysis : Audience research now deals with not only demographic description of audience, but also their needs and expectations to mass communication. Such a trend clearly relates to function analysis. It is considered that analytical methodology of function on the individual decision will be resulted in this direction. 5. Analysis of Social Function of Mass Communication : Social function is more complex and more difficult than individual function o be analised. But at least I can say that it is necessary to take a certain evaluative standpoint (for example, anomie is less desirable then equilibrium, or it is wrong that minority group satisfy their needs at the expense of majority, etc.). It is hoped that the positivistic method to analise the actual role of mass communication, is constructed in reference to this value standard.
著者
宇都宮 京子 稲木 哲郎 竹内 郁郎
出版者
東洋大学
雑誌
基盤研究(C)
巻号頁・発行日
1997

3年間の研究期間のうち、1年間は、「呪術」という概念の意味を確認するために、それぞれの研究者が分担して、購入した民俗学、宗教学、社会心理学、哲学の領域の書籍を検討し、また、必要に応じて地方にも情報集めに行った。2年目は、1年目で得た情報に基づいて調査を行った。3年目は、それらの結果を整理しつつ分析を行い、総合的見解と今後の課題とをまとめた。2年目の調査においては、1)宗教的伝統に基づいた行為、儀礼、儀式、2)民俗学などの著書に記されている言い伝え等、3)真偽が疑われつつもマスコミなどで時々取り上げられる超常現象、4)いわゆる慣習に基づいた諸行為、5)意志決定に際して、示唆を得るための呪術的行為などの様々な項目について、学歴や職種や地域によって見解の相違が見られるかどうかを調らべることにし、その対象地域は杉並区と荒川区とした。そして、調査結果の単純集計をとり、さらに、呪術的要素と説明変数(地域性・性別・年齢層・学歴・職種・危機体験の有無・科学観など)とのクロス集計をとった。以上のような調査結果の検討を通して、人々の生活の中には、現在も伝統、慣習、宗教などさまざまな要因と結びついて、非合理的と思われる要素が多様なかたちをとって深く染み込んでいるということがわかった。そして、科学的に説明されていなくても、社会的に通用している呪術的要素は多々あり、生活の中における「合理性」の意味をあらためて問う必要性を感じた。同時に、今回の調査を通して、初めは外すつもりであった地域に根ざす文化的要素が意外と重要な意味をもっていることに気づいた。今回は、杉並区と荒川区という東京都の2区でしか調査をおこなえなかったため、地域差についての一般的な結論を出すことはできなかったが、今後、より広い地域で調査をおこない、地域にもとづく文化的要素と呪術的要素との関係の考察を進めていきたいと考えている。