著者
薦田 治子
出版者
日本文学協会
雑誌
日本文学 (ISSN:03869903)
巻号頁・発行日
vol.56, no.7, pp.33-43, 2007-07-10 (Released:2017-08-01)

日本の中世芸能のなかで大きな役割を果たした盲人音楽家には、「琵琶法師(座頭)」と「盲僧」の二種があったと考えられているようである。「盲僧」という用語は近世になって突然文献資料にあらわれる。現時点の研究が、中世の盲僧像を、盲人音楽家としてはやや特殊な状況にあった近世以降の盲僧の実態を手掛かりに、イメージしているのではないか、中世の盲僧とは何だったのか、という点を考察する。
著者
薦田 治子
出版者
The Society for Research in Asiatic Music (Toyo Ongaku Gakkai, TOG)
雑誌
東洋音楽研究 (ISSN:00393851)
巻号頁・発行日
vol.1983, no.47, pp.21-48, 1982-08-25 (Released:2010-02-25)

The library of Tokyo National University of Fine Arts and Music has Heikyoku written on staff notation. It was done by the Hôgaku Chôsagakari (Department of Research in Japanese Traditional Music) which was attached to the Tokyo Ongaku Gakkô (Tokyo Academy of Music), the former Tokyo National University of Fine Arts and Music.The writer was given the opportunity to investigate this notation, and was able to understand how it came to be written. Through this writer's investigation, the circumstances how it was done became fairly clear. TATEYAMA Zennoshin, who was extremely devoted to Heikyoku, lamented the declining interest in this tradition and encouraged the preservation and study of traditional music. Through his efforts, the Department of Research in Japanese Traditional Music was established in 1907 (Meiji 40). The department's major project was to write traditional music onto staff notation.According to the written record of the department, there are four pieces still remaining as well as five pieces and a piece with just a biwa part, which, because they were probably incomplete, were believed not to have been submitted to the department (See Figure 1).In these written records, the writer was able to learn when and by whom these staff notations were done. Certain descriptions in the “Heike Ongakushi (the History of Heike Music)” written by TATEYAMA, who himself sang for the notation, conflict with some of the points in the written records. In his book TATEYAMA described the proper notation of Heikyoku used by the performer. These proper notations, copied by KUSUMI Bansui, include 650 stories in 5 volumes. At present, three of the volumes are owned by TATEYAMA Kôgo in Sendai, the fourth son of Zennoshin.Considering that the biwa was used when the notation was done, the writer believes, at least in regard to these four extant pieces, that the biwa may not have been used. This is because there are mistaken pitches in the staff notation that could not have occurred if the biwa had actually been used.Since there are only a few Heikyoku performers at present, the notated music is highly valuable. Furthermore, each of the four pieces shows interesting characteristics. The ‘Nasu-no-Yoichi’ was written showing two different singing methods: the first can be refferred to as su-gatari or “plain singing” while the second can be called kurai-gatari or “performance-singing”.According to the characteristic of its music, Heikyoku can be divided to two categories, hushi-mono and hiroi-mono. ‘Kiso Saigo’ represents hiroi-mono and ‘Naishi-dokoro Miyako-iri’ represent hushi-mono. Therefore from these two pieces we can see the various aspects of these music.Because ‘Yasaka-ryû Hôgetsu’ retains some of the characteristics of the Yasaka-ryû style which had discontinued in the middle of the Edo period, it provides an important example for the study of the older styles of Heikyoku.Since TATEYAMA gives a detailed explanation of the proper notation, it is possible to understand how to perform what is written in the proper notation. In other words, his explanation can be corroborated through the notated music. For all these above reasons, the writer believes that the study of this notation along with the performances of Heikyoku as they are transmitted to this day are indispensable for studying the musical aspect of Heikyoku.
著者
薦田 治子
出版者
国立歴史民俗博物館
雑誌
国立歴史民俗博物館研究報告 = Bulletin of the National Museum of Japanese History (ISSN:02867400)
巻号頁・発行日
vol.166, pp.153-187, 2011-03-31

本論文は平成21年度に国立歴史民俗博物館で行われた紀州徳川家伝来楽器コレクションの琵琶の調査の報告と,その結果に関する論考である。今回の調査の対象としたのは,同コレクション内の23面の琵琶のうち,中国琵琶を除く日本の琵琶22面である。調査の第1の目的は,これらの琵琶の楽器としての特徴を考える上での基礎的なデータを観察と計測によって,提供することである。第2の目的は,琵琶のX線撮影や,小型カメラによる槽内調査により,琵琶の構造や製作技術について明らかにすることである。第3の目的は,やはり小型カメラを用いて,槽内に記された墨書を観察することである。琵琶槽内にはしばしば楽器の製作や修理に関する情報が墨書されており,それらは入替や作成が可能な付属文書の情報よりは信憑性が高い。こうした目的のもとに調査を行った結果以下のようなことが明らかになった。まず,測定結果から,琵琶を大きさによって大中小の三つのグループに分けることが適当と考えられた。80cm以上90cm未満の中型の琵琶の数が8面に上り,この大きさの琵琶も大型のもの同様よく用いられていた可能性が指摘できた。また,従来,中型の琵琶や80cm未満の小型の琵琶について論じられることは少なかったが,小型の琵琶は数も少なく,用いられ方も特殊で,今後は中型とは別に考えるべきであろう。次に琵琶の構造については,解体している雲鶴(H‒46‒103)によって基本的な構造を観察することができ,小型カメラによる槽内観察やX線撮影によって,特殊な構造を持つ琵琶を見出すことができた。さらに,5柱の接着痕から平家琵琶として使われたことがあきらかな3面の琵琶は,文書類や撥の形から判断して,雅楽琵琶として利用するためにこのコレクションに加えられたと考えられるが,平家琵琶は基本的には雅楽の中型琵琶と違いはなく,その相違は,撥面の月装飾,柱,乗弦といった付属的な部分にあり,十分転用が可能であることが判明した。そのほか,細部の製作上の工夫や修理の仕方など,多くのことが観察から明らかになった。また平家琵琶のものとされていた撥が,薩摩盲僧琵琶の撥であることが判明し,薩摩琵琶の楽器史の一面があきらかになった。本調査の計測結果は様々な活用方法があると思う。また,槽内観察やX線撮影の有効性が確認されたことにより,今後の琵琶の楽器調査の方向も示せたと思う。
著者
薦田 治子
出版者
日本文学協会
雑誌
日本文学 (ISSN:03869903)
巻号頁・発行日
vol.56, no.7, pp.33-43, 2007-07-10

日本の中世芸能のなかで大きな役割を果たした盲人音楽家には、「琵琶法師(座頭)」と「盲僧」の二種があったと考えられているようである。「盲僧」という用語は近世になって突然文献資料にあらわれる。現時点の研究が、中世の盲僧像を、盲人音楽家としてはやや特殊な状況にあった近世以降の盲僧の実態を手掛かりに、イメージしているのではないか、中世の盲僧とは何だったのか、という点を考察する。
著者
薦田 治子
出版者
国立歴史民俗博物館
雑誌
国立歴史民俗博物館研究報告 (ISSN:02867400)
巻号頁・発行日
vol.166, pp.153-187,図巻頭1p[含 英語文要旨], 2011-03

本論文は平成21年度に国立歴史民俗博物館で行われた紀州徳川家伝来楽器コレクションの琵琶の調査の報告と,その結果に関する論考である。今回の調査の対象としたのは,同コレクション内の23面の琵琶のうち,中国琵琶を除く日本の琵琶22面である。調査の第1の目的は,これらの琵琶の楽器としての特徴を考える上での基礎的なデータを観察と計測によって,提供することである。第2の目的は,琵琶のX線撮影や,小型カメラによる槽内調査により,琵琶の構造や製作技術について明らかにすることである。第3の目的は,やはり小型カメラを用いて,槽内に記された墨書を観察することである。琵琶槽内にはしばしば楽器の製作や修理に関する情報が墨書されており,それらは入替や作成が可能な付属文書の情報よりは信憑性が高い。こうした目的のもとに調査を行った結果以下のようなことが明らかになった。まず,測定結果から,琵琶を大きさによって大中小の三つのグループに分けることが適当と考えられた。80cm以上90cm未満の中型の琵琶の数が8面に上り,この大きさの琵琶も大型のもの同様よく用いられていた可能性が指摘できた。また,従来,中型の琵琶や80cm未満の小型の琵琶について論じられることは少なかったが,小型の琵琶は数も少なく,用いられ方も特殊で,今後は中型とは別に考えるべきであろう。次に琵琶の構造については,解体している雲鶴(H‒46‒103)によって基本的な構造を観察することができ,小型カメラによる槽内観察やX線撮影によって,特殊な構造を持つ琵琶を見出すことができた。さらに,5柱の接着痕から平家琵琶として使われたことがあきらかな3面の琵琶は,文書類や撥の形から判断して,雅楽琵琶として利用するためにこのコレクションに加えられたと考えられるが,平家琵琶は基本的には雅楽の中型琵琶と違いはなく,その相違は,撥面の月装飾,柱,乗弦といった付属的な部分にあり,十分転用が可能であることが判明した。そのほか,細部の製作上の工夫や修理の仕方など,多くのことが観察から明らかになった。また平家琵琶のものとされていた撥が,薩摩盲僧琵琶の撥であることが判明し,薩摩琵琶の楽器史の一面があきらかになった。本調査の計測結果は様々な活用方法があると思う。また,槽内観察やX線撮影の有効性が確認されたことにより,今後の琵琶の楽器調査の方向も示せたと思う。This article reports the research on the biwa in the musical instrument collection of the heirloom of the Kishu-Tokugawa Family held at the National Museum of Japanese History in 2009 and discusses the research results. This research was conducted on 22 pieces of Japanese biwa excluding Chinese pipa among 23 pieces of biwa in the same collection.The first purpose of this research was to provide the basic data through observation and measurement, which was used to study the characteristics of biwa as musical instruments. The second purpose was to clarify the structure and manufacturing technique of biwa through radiography of the body and observation of the inside of sô ( back board) with a small camera. The third purpose was to observe the characters written in sumi ink inside the back board using a small camera. In the body of biwa, information written in sumi ink about the manufacturing and repair of the instrument was often found. It has a higher authenticity than the information of the accompanying documents, which may have been replaced or created.The outcomes of the research conducted for the purposes described above are as follows: First, it was considered appropriate to classify the biwa into the following three groups: large-, medium- and small-sizes, based on the measurement results. There were eight medium-sized biwa of more than 80 cm but less than 90 cm, and this size of biwa may often have been used as with largesized biwa. Conventionally, medium-sized biwa and small-sized biwa of less than 80 cm were hardly discussed. There are few small-sized biwa, which had particular uses. So they should be separated from medium-sized biwa from now.Next, the basic structure of biwa could be observed using the Unkaku (H-46-103) that was disassembled, and through the observation and radiography of the inside of body with a small camera, the special structure of biwa was revealed.Furthermore, the adhesive traces of 5 frets show that 3 pieces of biwa were obviously used as the heikebiwa. Judging from the documents and the shape of plectrum, it is considered that the 3 pieces of biwa were added to this collection so that they were used as the gagakubiwa. Basically, the heikebiwa is similar to the medium-sized biwa of Gagaku. The differences are in the accessorial parts such as the moon-shaped decoration on the plectrum-face, frets and upper bridge. Therefore, it was found that it was possible to use the heikebiwa as the gagakubiwa.Many other things such as the ideas on manufacturing of details and the repair method were clarified through the observation. Also, it was found that the plectrum, which had been considered to be the plectrum for heikebiwa, was the plectrum for the môsôbiwa in the Satsuma Domain, and one aspect of the musical instrument history of the satsumabiwa was revealed.The measurement results of this research can be used in various ways. The effectiveness of the observation of the inside of the sô (back board) and the radiography was verified, which indicates the future direction of instrument research for biwa.一部非公開情報あり