著者
鈴木 努 川本 思心 西條 美紀
出版者
北海道大学 高等教育推進機構 高等教育研究部 科学技術コミュニケーション教育研究部門(CoSTEP)
雑誌
科学技術コミュニケーション (ISSN:18818390)
巻号頁・発行日
vol.12, pp.3-18, 2012-12

Most universities in Japan conduct course evaluation as part of the faculty development program, and many methods to improve course content have been proposed. However, few studies discuss the improvement of omnibus courses. In this paper, we suggest a new method to improve omnibus courses, especially their consistency and relevance. We designed an omnibus course named "Clean Energy Business and Social Acceptance," which consisted of six serial lectures, each conducted by a different lecturer. Prior to the running of the course, we interviewed the lecturers and formulated a conceptual network with regard to the course content. The conceptual network helped lecturers grasp the course content and facilitated the improvement in relations among lectures. At the end of each lecture, we collected students' responses including some keywords pertaining to topics they were interested in. We integrated these keywords into another conceptual network and then examined the consistency and relevance of the lectures. The measures of network analysis were used to compare the keyword network with that of the previous year's course, with regard to which no conceptual network was formulated before the course and no interviews were conducted. The comparison revealed the effectiveness of our method.
著者
川本 思心 浅羽 雅晴 大石 麻美 武山 智博 関島 恒夫 島谷 幸宏 西條 美紀
出版者
北海道大学科学技術コミュニケーター養成ユニット
雑誌
科学技術コミュニケーション (ISSN:18818390)
巻号頁・発行日
vol.5, pp.19-40, 2009-03

Dialogues with community constituents are indispensable for scientists whose research fields and applications are closely related with communities throughout the research processes of consensus building on executions of research projects, making decisions on research policies, sharing the products of the projects, corrections. What kind of guidance is required for scientists to maintain a dialogue with the society? Using mailing list and web portfolio, we recorded a process of planning and executing a science cafe with two researchers who research for reintroduction of Crested Ibis (Toki) into Sado Island. Additionally, to understand the reality of the research, we observed the field research by the scientists in Sado Island. This record and analysis about difficulty and the solution of the science cafe serves scientists as a effectively guidance.
著者
西條 美紀
出版者
日本語学会
雑誌
國語學 (ISSN:04913337)
巻号頁・発行日
vol.52, no.3, 2001-09-29

SignalingやDiscourse markerと呼ばれる談話の構造を「示す」非内容的要素(談話に内容を付加しない要素)が談話理解を助けるのかどうかについては,1970年代から主に英語の談話を中心に研究されてきた。本発表では,まずこれらの先行研究の結果が,談話理解を助ける効果が「ある」とするものと「ない」とするものに分かれているのは,談話の理解は発信者と受信者の間で相互作用的に作られるものであることを先行研究は看過してきたからであると指摘した。さらに,このような相互作用的な理解過程を視野に入れて談話を考える場合には,今までSignalingやDiscourse markerと呼ばれていたものは,今何を伝えているかについて明示的に言及することによって,発信者と受信者間の伝達を調整するメタ言語と呼ばれるべきであることを主張した。また,メタ言語が実際に談話理解に役立っているのかという点について,日本語母語話者20名を対象とした聴解実験の結果を報告した。実験は,談話中の命題内容は全く同一であるがメタ言語があるテキストを聞いた群(メタあり群)とメタ言語のないテキストを聞いた群(メタなし群)との間で,命題の再生に差があるかを見るものだった。結果は,メタあり群の方が有意に多くの命題を再生しており,再生文の変容も少ないというものだった。本発表では,この実験の結果をメタ言語には談話の構成要素相互の関係についての心理的枠組みを発信者と受信者が共有するように働きかける役割があるのだと解釈した。つまり,メタ言語を聞いた聞き手は,これから語られることについて,今まで聞いたこととの関係をもとに,埋められるべき空白を用意する。そこにメタ言語に続いて語られる命題内容が入っていくことによって談話の内容と構成要素相互の関係についての,一貫し,発信者と類似した表象が作られるという解釈である。このような解釈を踏まえて,メタ言語には,「関係性の問い」としての性質があると述べたが,この点についての検証はまだ今後の課題として残されている。
著者
川本 思心 中山 実 西條 美紀
出版者
北海道大学科学技術コミュニケーター養成ユニット
雑誌
科学技術コミュニケーション (ISSN:18818390)
巻号頁・発行日
no.3, pp.40-60, 2008-03
被引用文献数
3

The definition of science and technology literacy is constantly changing reflecting the relation between scienceand society. The more recent one is not only for a person to understand science and its methodology, butalso to be able to make a comprehensive judgment on the influences of science and technology on the societyand to reflect the judgment on one's activities. In this paper, the author will first make a general survey ofthe views on science and technology literacy based on earlier domestic as well as foreign studies. Next, theauthor will make a survey of the questionnaires used as means to judge the "literacy," to know how and whatthey measured. The author then describes a new questionnaire developed as a part of this study designed toevaluate the literacy in connection with the social recognition, and the result of the survey conducted usingthe questionnaire, reporting its finding that it is necessary to propose a separate educational program for eachcluster of people with different tendency.