著者
高瀬 敦子
出版者
近畿大学英語研究会
雑誌
近畿大学英語研究会紀要 = Kinki University English Journal (ISSN:18827071)
巻号頁・発行日
no.2, pp.19-36, 2008-08-01

多読の効果を上げるには、授業内多読と平易な多読用本が不可欠である。授業内多読の効果は、忙しい学生の読書時間を確保できるためだけでなく、一斉読書により集中力を養い、教師の助言を受け、より効果的な多読を推進できるためである。平易な多読教材は、英語が苦手な学生の情意フィルターを下げ読む気を起こさせる。また、平易な教材をたくさん読むことにより多読初期段階での基礎固めができ、自動化が促進されてその後の進歩が容易になる。この研究では、毎週授業内で平易な本を使用し読書を行った再履修クラスと、毎週一定時間の授業内多読および授業外多読を行った1回生クラス、主に授業外でのみ読書を行った2回生クラスのリーディングカの伸びと多読に関する情意面の反応を比較した。結果は、1回生のクラスがリーディングカの伸びが一番大きく、再履修クラスがそれに続き、2回生の伸びが一番少なかった。多読に関するアンケートでは、再履修クラスがすべての項目で最高の肯定的な反応を示した。(英文) In-class SSR (Sustained Silent Reading) and easy reading materials are indispensable for a successful extensive reading program. SSR not only secures time for learners to read, but enables them to concentrate on reading under the guidance of a teacher. Easy materials lower the affective filter and motivate reluctant learners to read. A great abundance of easy materials also enables learners to acquire reading automaticity and facilitates a smooth upgrading of materials. This paper compares three different styles of practicing extensive reading: a group of repeaters who experienced SSR for a full period every week, two freshman groups who had some in-class SSR every week, and two sophomore groups who had hardly any in-class reading time. All the participants were encouraged to read outside of class. The results showed that the freshman classes gained most on the post EPER (Edinburgh Project on Extensive Reading) test, followed by the repeater group, who were also the most motivated to read.
著者
神田 みなみ 西澤 一 黛 道子 高瀬 敦子
出版者
立教女学院短期大学
雑誌
基盤研究(C)
巻号頁・発行日
2011

本研究の目的は、日本の高等教育機関における英語多読授業の長期継続の効果を、読了語数の観点から調査することであった。質的・量的研究手法を組み合わせて、英語多読の多面的な分析を試みた。授業内多読とやさしく適切なレベルの多読用図書を用いることで、1年以内の多読授業では平均10万語程度の読了語数であったが、2年で20万語以上、4年までで40~120万語読了が可能であることが示された。1年間の多読では主に英語読解力、読書スピード、情意面での効果があった。また、分析の結果、多読の長期継続により数十万語から100万語を読了することで、TOEICスコアが顕著に上昇することも分かった。