著者
黄 蘊
出版者
「宗教と社会」学会
雑誌
宗教と社会 (ISSN:13424726)
巻号頁・発行日
vol.13, pp.75-103, 2007-06-09 (Released:2017-07-18)
被引用文献数
1

本稿は、マレーシアの華人教団徳教の展開過程に注目し、徳教の教団的拡大とその存在の様相について考察しようとするものである。徳教は、20世紀前半中国の潮州地方に誕生した扶鸞結社であり、戦後潮州系商人によって、マレーシアなど東南アジアの華人社会に伝播され、以来教団的展開を続けてきた。今日、徳教は大きな組織力を発展させ、マレーシアにおいて最も知られる華人新興宗教の一つに数えられている。一方、その教団活動は、扶鸞や世俗的サービスの提供を中心にしており、完全なる宗教制度が確立されていない。そのため、徳教団体は、厳格な意味でいう宗教教団と一般の華人アソシエーションの中間に位置するようなものと位置付けられる。徳教のこうした展開は、その主な担い手となる商人階層の性格や移民社会の社会状況と大きく係わっている。本稿は、徳教展開の社会的文脈とその担い手たちの思考、行動に注目し、徳教の教団的展開の様相を明らかにすることを試みる。
著者
黄 蘊
出版者
日本文化人類学会
雑誌
日本文化人類学会研究大会発表要旨集 日本文化人類学会第52回研究大会 (ISSN:21897964)
巻号頁・発行日
pp.141, 2018 (Released:2018-05-22)

本報告は、マレーシアとシンガポールの上座仏教徒たちのインド仏教聖地巡礼について、その背景、意義、その行為に隠されている意味について分析することを目的とする。本報告は、マレーシアとシンガポールの上座仏教徒はどういう目的、何をめざしてインドの仏教聖地に赴いているのかを考察し、またそこからこの両国における上座仏教はどのような過程を経て自己完成に向かっているもしくは向かおうとしているのかを明らかにしていきたい。
著者
黄 蘊
出版者
関西大学
雑誌
東アジア文化交渉研究 (ISSN:18827748)
巻号頁・発行日
vol.3, pp.113-130, 2010-03-31

セッション2 エスニック要素と宗教実践、そして宗教コミュニティ形成の文化交渉This paper presents an analysis of the Theravada Buddhist temples, societies in Malaysia as well as their devotees, focusing on the process of the formation of the multi-ethnic Theravada Buddhist community. In Malaysia, many of the Theravada Buddhist temples have a long history with various memberships of Sangha comprising monks from Thailand, Sri Lanka and Myanmar. On the other hand, the devotees of almost all Theravada Buddhist temples are predominantly English educated Chinese or English-speaking Chinese. The Theravada Buddhist temples, despite retention of cultural legacies of Thailand, Sri Lanka and Myanmar, carry out manifold activities in their own way and styles. This paper examines how the Sangha membership and the Chinese participants have engaged in developing Theravada Buddhist temples in cooperation with each other, focusing in particular on the temples and Buddhist societies of Sri Lankan tradition. The Sri Lankan Theravada Buddhist temples and societies tend to provide Dhamma and humanitarian services to the public; at the same time they tend to adopt customs and styles of their Chinese devotees. It is in this way that they become indigenised and form a distinctive socio-religious community. This research will demonstrate how the Buddhists of the Theravada tradition organize their community and how multi-ethnic participants interact with each other in that process.
著者
黄 蘊
出版者
関西大学
雑誌
東アジア文化交渉研究 (ISSN:18827748)
巻号頁・発行日
vol.5, pp.39-51, 2012-02-01

This paper examines the development and the formation of the Dejiao organization. Dejiao originated as a spirit-writing cult in 1939 in the Teochew region of South China. Dejiao is largely a Teochew phenomenon with a close link to Teochew religious culture and Teochew businessmen. By the end of World War II, Teochew businessmen had begun spreading Dejiao to areas of Southeast Asia, such as Thailand, Singapore and Malaysia. Since then, it has continued to expand, and today Dejiao has developed into large Religious organizations. The organization in Malaysia boasts the largest number of adherents.The main activities and the characteristics of the various Dejiao organizations remain the same. They carry out planchette divination and charitable activities, at thesame time, Dejiao organizations also act the role as Chinese mutual aid society. Thispaper will analyze the development of Dejiao in Malaysia, focusing on the environment of the migrant society and the characteristics of its members. It will examine how thebusinessmen, as well as other members, have shaped the Teochew religious culture intoa religious organization and how they have affected the formation of the character ofDejiao.