著者
Kazuhiko Yamamoto Takeo Igarashi
雑誌
情報処理学会論文誌 (ISSN:18827764)
巻号頁・発行日
vol.57, no.4, 2016-04-15

We propose a novel user interface that enables control of a singing voice synthesizer at a live improvisational performance. The user first registers the lyrics of a song with the system before performance, and the system builds a probabilistic model that models the possible jumps within the lyrics. During performance, the user simultaneously inputs the lyrics of a song with the left hand using a vowel keyboard and the melodies with the right hand using a standard musical keyboard. Our system searches for a portion of the registered lyrics whose vowel sequence matches the current user input using the probabilistic model, and sends the matched lyrics to the singing voice synthesizer. The vowel input keys are mapped onto a standard musical keyboard, enabling experienced keyboard players to learn the system from a standard musical score. We examine the feasibility of the system through a series of evaluations and user studies.\n------------------------------This is a preprint of an article intended for publication Journal ofInformation Processing(JIP). This preprint should not be cited. Thisarticle should be cited as: Journal of Information Processing Vol.24(2016) No.3 (online)------------------------------
著者
Yichen PENG Chunqi ZHAO Haoran XIE Tsukasa FUKUSATO Kazunori MIYATA Takeo IGARASHI
出版者
The Institute of Electronics, Information and Communication Engineers
雑誌
IEICE Transactions on Information and Systems (ISSN:09168532)
巻号頁・発行日
vol.E106.D, no.4, pp.459-468, 2023-04-01 (Released:2023-04-01)
参考文献数
28
被引用文献数
1

Animating 3D characters using motion capture data requires basic expertise and manual labor. To support the creativity of animation design and make it easier for common users, we present a sketch-based interface DualMotion, with rough sketches as input for designing daily-life animations of characters, such as walking and jumping. Our approach enables to combine global motions of lower limbs and the local motion of the upper limbs in a database by utilizing a two-stage design strategy. Users are allowed to design a motion by starting with drawing a rough trajectory of a body/lower limb movement in the global design stage. The upper limb motions are then designed by drawing several more relative motion trajectories in the local design stage. We conduct a user study and verify the effectiveness and convenience of the proposed system in creative activities.
著者
Seung-Tak NOH Hiroki HARADA Xi YANG Tsukasa FUKUSATO Takeo IGARASHI
出版者
The Institute of Electronics, Information and Communication Engineers
雑誌
IEICE Transactions on Information and Systems (ISSN:09168532)
巻号頁・発行日
vol.E105.D, no.10, pp.1704-1711, 2022-10-01 (Released:2022-10-01)
参考文献数
17

It is important to consider curvature properties around the control points to produce natural-looking results in the vector illustration. C2 interpolating splines satisfy point interpolation with local support. Unfortunately, they cannot control the sharpness of the segment because it utilizes trigonometric function as blending function that has no degree of freedom. In this paper, we alternate the definition of C2 interpolating splines in both interpolation curve and blending function. For the interpolation curve, we adopt a rational Bézier curve that enables the user to tune the shape of curve around the control point. For the blending function, we generalize the weighting scheme of C2 interpolating splines and replace the trigonometric weight to our novel hyperbolic blending function. By extending this basic definition, we can also handle exact non-C2 features, such as cusps and fillets, without losing generality. In our experiment, we provide both quantitative and qualitative comparisons to existing parametric curve models and discuss the difference among them.
著者
五十嵐 悠紀 五十嵐 健夫 鈴木 宏正 Yuki Igarashi Takeo Igarashi Hiromasa Suzuki 東京大学大学院工学系研究科 東京大学大学院情報理工学系研究科:JST ERATO 東京大学大学院工学系研究科 Dept. of Engineering The University of Tokyo Dept. of Information Science and Technology The University of Tokyo:JST ERATO Dept. of Engineering The University of Tokyo
雑誌
コンピュータソフトウェア = Computer software (ISSN:02896540)
巻号頁・発行日
vol.26, no.1, pp.51-58, 2009-01-27

"あみぐるみ"は毛糸を使って作るぬいぐるみであるが,毛糸の編み方によって形状をデザインしていくため,初心者にはデザインすることが困難である.我々は3次元モデリングプロセスにインタラクティブな物理シミュレーションを組み合わせることであみぐるみを効率的にデザインできるモデラーを作成した.本システムは自動で編み目を計算してあみぐるみモデルをシミュレーション結果として提示するため,初心者にでも直感的にデザインでき,編み図も容易に得ることができる.また,初めてあみぐるみに挑戦する初心者でも製作手順を容易に理解できるようにするために,製作手順を視覚的に提示する製作支援インタフェースも備えた.あみぐるみ初心者でも容易にオリジナルなあみぐるみを作成できることを確認したので報告する.
著者
西田 健志 五十嵐 健夫 Takeshi Nishida Takeo Igarashi 東京大学大学院情報理工学系研究科 東京大学大学院情報理工学系研究科:科学技術振興機構さきがけ Graduate School of Information Science and Technology the University of Tokyo Graduate School of Information Science and Technology the University of Tokyo:JST PRESTO
出版者
日本ソフトウェア科学会
雑誌
コンピュータソフトウェア (ISSN:02896540)
巻号頁・発行日
vol.23, no.4, pp.69-75, 2006-10-26
参考文献数
7
被引用文献数
3

本論文では,参加者間で画像を共有し,それら画像の特定部分に会話を結びつけることのできるチャットシステムLock-on-Chatとその運用により得られた様々な知見をまとめる.文書や画像と会話を結びつけるほかのシステムが,ひとつの文書について深く議論するのに適しているのに対して,我々のシステムは複数の画像に分散した会話をしやすくすることに重きを置いてデザインされている.Lock-on-Chatは学術会議において発表中に聴衆が会話するためのシステムとして運用された.Lock-on-Chatが局面に応じてさまざまな使われ方がされる様子,多くの参加者が活発に議論する様子が観察された.