著者
井島ワッシュバーン パトリック
雑誌
崇城大学芸術学部研究紀要 (ISSN:18839568)
巻号頁・発行日
no.15, pp.5-21, 2021

This study examines how oni, demon-like creatures of Japanese folklore, are expressed in the popular Japanese comic series “Kimetsu no Yaiba” by Gotouge Koyoharu serialized in Weekly Shonen Jump from 2016 to 2021 by applying a framework called Monster Theory. The publication of this theory advocated by Jeffrey Jerome Cohen and made up of seven theses regarding the nature of monsters, marked the beginning of a surge in popularity of studies and research related to monsters in Europe and the United States and is a theory that attempts to clarify the meanings of monsters that appear in various modern media creations. Previous studies have shown that the presence of monsters has been useful as an indicator of social normative and non-normative distinctions, but such analyses have been primarily focused on the explication of literature and cinema. In this study, I would like to provide an example of the application of monster theory to the graphic narrative format-specifically the medium of Japanese comics. As “Kimetsu no Yaiba” provides nuanced expressions of oni, monsters that have a long history in Japan and are tied intimately to various aspects of Japanese culture past and present, it will serve as a worthy example of a robust application of the Monster Theory framework to the graphic narrative format. Through such application, I would like to develop a deeper understanding of the psychology that society has toward the self and the Other and uncover examples of alternative viewpoints within the work related to the attitudes the author thinks people should hold in regard to the self and those Others.First, I will give a short introduction to Monster Studies and Monster Theory and its applications, especially to the medium of comics. Then I will discuss the evolution of the monster’s role in society and the history of oni in Japan. After describing typical perceptions of oni and traditional representations of oni in Japanese comics, I will delve into how the main characters and oni of “Kimetsu no Yaiba” provide clear examples of several aspects of Cohen’s Monster Theory, and I will give examples that relate to each of the seven theses contained within the Monster Theory framework to expose the potential of the work as a tool for developing new more nuanced attitudes toward the self and the Other.
著者
有田 巧
出版者
崇城大学芸術学部
雑誌
崇城大学芸術学部研究紀要 (ISSN:18839568)
巻号頁・発行日
no.9, pp.31-52, 2015

Kanji Maeta (1896-1930) painted energetically laborers and the factory landscape from autumn in 1923, when he stayed in Paris, to the summer of 1924. For the school days he was strongly influenced by Vincent van Gogh, while having visited Paris, he continued to observe deeply those works while looking for the answer what he should learm in the works such as Cezanne, Courbet and Ingre and so on by visiting museums in Paris. There is "Two Laborers" (Ohara Museum of Art) in a series of his works. We can see two laborers seated in front of a small table with turning a sharp look to the front in the painting, where they are painted in the space of steel-blue colors. This paper aims at inferring the theme and two laborers who seem to be acted as a model of this painting by finding out the relation with historical backgrounds based on some documents and archives.
著者
西村 佳奈子
雑誌
崇城大学芸術学部研究紀要 (ISSN:18839568)
巻号頁・発行日
no.9, pp.193-203, 2016

我が国における陶を用いた造形は、古代の呪術や地母神信仰用の土偶に端を発し、続いて古墳時代における葬送儀礼用の生き物や器財を象った埴輪や、中世の信仰主題の狛犬等を経て、近世では仏教主題の陶作品や、香炉や置物へと展開、発展していった。さらに、近代における西洋の美術教育制度や美術・芸術の諸概念、諸技法の導入によるあらゆる面での急速な革新、展開期を経て、現代では窯芸家が陶土を用いて立体の具象作品やオブジェを制作したり、彫刻家が、作品の素材として陶土を用いたりすることは珍しいことではなくなった。つまり、陶工と呼ばれる職人だけでなく、芸術家がジャンルを超えて表現の1素材として陶土を使用するようになったと言える。それは、生き物の生と死の還元を象徴する「土」を用いて作品を制作するという行為や、人間の技術だけでなく、「火」という自然の要素が加わることによって作品が完成される過程に意義を見出しているからである。そして現在、陶土の特性や特質が活かされた優れた立体作品は数多く存在し、日々生み出されてもいる。また、そうした状況と併行して、現在の日本の窯芸界や美術界では、陶土を素材として制作された彫刻作品やオブジェを指す言葉として、「陶彫」という用語を当てることが一般化していると言える。筆者は、彫刻制作者として陶彫制作を幾度か経験する中で、素焼きされた陶土が呈する茜色や紅樺色、炭化した煤色等の多様な色調や、施釉された作品のガラス質の表面がもつ独特の柔らかな肌合いに魅了された。また、それと同時に、窯芸技法や素材に関する深い知識なしには、自身の完成予想像に近づけるのが困難であることにも、逆に醍醐味を感じた。そして、現代作家の陶彫や陶土を素材としたインスタレーション作品を数多く観る中で、作品の素材としての陶土の可能性は極めて大きいと確信するようになった。以上のような自身の経験から、筆者は「陶彫」に興味を覚え、長い歴史的展開を見せた「陶」が、「窯芸」において、呪術や信仰、葬礼、茶道、装飾といった目的から離れて純粋に作品の素材として使用され始める時期や、その転換が何に起因しているのかについて、また、「陶彫」という用語がいつ誰によって使用され始めたのかについて次第に疑問を持つようになった。しかし、それらの問題は未解明であるどころか、「陶彫」に関する研究自体が皆無に近いことが分かった。そこで筆者は、本論文において、以下の構成に従って、未解明の「陶彫」の創始者が誰であり、何故、またいつ陶彫が創始されたのかを解明するとともに、現在幅広く使用されている「陶彫」という用語の定義を試み、さらに開始期から現在に至るまでの展開を寺内と沼田の弟子や孫弟子、日本陶彫会会員の作品の概観を中心に跡付けることで、今後の彫刻制作者、研究者として筆者がとるべき方向性を見極めることにした。
著者
中川 遊理
出版者
崇城大学芸術学部
雑誌
崇城大学芸術学部研究紀要 (ISSN:18839568)
巻号頁・発行日
no.9, pp.3-29,図巻頭1枚, 2015

Gunkanjima Island was recognized as a Word Cultural Heritage Site in July 2015, along with other sites of Japan's Meiji industrial revolution. This recognition was limited to some portions of the island (harbor cities and initial production facilities). However, in my opinion, the value and attraction of Gunkanjima Island is not limited to these sections of the island only. This paper presents an architetural perspective for buildings from the Taisho Era onward, particularly buildings 16-20, which are recognized as presaging the architectural "metabolism movement" (1959-1960s). Therefore, it is apperent that Gunkanjima not only has an industrial historical value from the Meiji Era, but it also has a universal value from the greater perapective of architectural history. Section 1 of this study chronicles the histoty of Gunkanjima Island as it is divided into seven periods, with an overview of each period. Section 2 confirms the definitions of modernization period monuments, industrial heritage, and heritage of industrial modernization followed by an update of the current state of the heritage of industrial modernization in Japan, as well as the position of Gunkanjima within the heritage of industrial modernization. In Section 3, site plans are used to understand, analyze, and indicate the distribution and characteristics of various structures on the island. By presenting a number of commonalities between the Gunkanjima Island structures (particularly buildings 16-20, which were mining company housing) and the municipal Motomachi high-rise apartments, which were influenced by the metabolism movement, I clarify how the structures on the small island known as Hashima (and more commonly known as Gunkanjima), presage the metabolism movement a half-century prior to the actual birth of the movement's principles, and observe how Gunkanjima has a universal architectural historical value beyond the Meiji-era industrial history,thus explaining the need for its re-evaluation.
著者
永田 郁 大蔵 佑美 叶 菜奈
出版者
崇城大学芸術学部
雑誌
崇城大学芸術学部研究紀要 (ISSN:18839568)
巻号頁・発行日
no.9, pp.135-148, 2015

This paper is a report on the state of Workshop by the Seminar in Workshop 2015 (@Faculty of Art, Sojo Universty, 25th Octobor 2015). The seminar in Workshop is part of the new curriculum of Art and Culture, Dep. of Fine Art, Faculty of Art, Sojo University, for undergraduate students 2013 academic year. The purpose of this seminar is to regard social relations as art through the practical method called the art workshop with together students. We carried out a workshop as a part of the class, in the one of the programs of Techno Fantasy 2015 held on Sunday 25th Octobor 2015 at Sojo University. As for this workshop program, all the enforcement was carried out from a plan by students. This report makes voice of the student who took charge reflected, and students wrote every taking charge one. The contents insist of the following five chapters: Introduction, 1. Deciding the Planning, 2. The Embodiment of the Planning, 3. The Setting up the site of the Workshop, 4. The Execution of Workshop, 5. Summary. And voice of the students who have finished a workshop as the summary at the end of this report is carried.
著者
クラティラカ クマーラシンハ
出版者
崇城大学
雑誌
崇城大学芸術学部研究紀要 (ISSN:18839568)
巻号頁・発行日
no.5, pp.95-100, 2011

日本に仏教が伝来したのは紀元6世紀のことである。以来、日本ではさまざまな宗派が誕生し、鎌倉時代には、天台、真言、阿弥陀、禅、日蓮などの宗派も出揃い、仏教が隆盛したといわれる。能芸能にみられる仏教的要素は、主に阿弥陀経や禅宗から影響を受けたものが多く、「道成寺」や「隅田川」などの能には、その2つの宗派の思想が織り込まれているといえる。筆者は、この時代の能楽作家は、鎌倉時代の民衆の苦しみを反映して、人々の憂いを和らげることを目的としていたのであろうと考える。また世阿弥が書いた能楽についての書物にもそうしたねらいがみえる。また能楽には、幽霊や魂などといった架空の存在を頻繁に登場させることによって、観客を仏教的精神世界に導きやすくしているようにもみえる。それは、阿弥陀経(浄土教)が、念仏を唱えることによって穢土から極楽浄土へ生まれ変われると説く手段と共通する部分があるように思える。