著者
戸室 健作
出版者
山形大学
雑誌
山形大学紀要. 社会科学 (ISSN:05134684)
巻号頁・発行日
vol.43, no.2, pp.35-92, 2013-02

The purpose of this paper is to examine by comparing the poverty rate, the take-up rate of a livelihood protection system and the working poor rate in 47 prefectures and 4 periods. I could calculate the poverty rate and the working poor rate by requesting the National Statistics Center to rearrange the data based on Ministry of Health, Labour and Welfare, Employment Status Survey, (1992, 1997, 2002, 2007). As a result of the examination, the poverty rate and the working poor rate in Okinawa prefecture, Kyushu District except Saga prefecture, Shikoku District except Kagawa prefecture, 3 prefectures(Wakayama, Osaka and Kyoto) in Kansai District, Aomori prefecture and Hokkaido prefecture are always high. Conversely, these rates in the region from east of Shiga prefecture to west of Yamagata prefecture except Yamanashi and Hukushima prefectures are always low. But it is noteworthy that the gap of the poverty rate and the working poor rate among prefectures is shrinking for high rank. And the average of the take-up rate in top ten prefectures which are high take-up rate is falling, and the average of the take-up rate in bottom ten prefectures which are low take-up rate is falling too. And the gap of the take-up rate among prefectures is expanding.
著者
浜中 新吾
出版者
山形大学
雑誌
山形大学紀要. 社会科学 (ISSN:05134684)
巻号頁・発行日
vol.37, no.1, pp.35-51, 2006-07-31

The rentier state theory gives us the best explanation about a success of authoritarian regimes in the Middle East. Some theorists extend it to non oil-producing countries, like Jordan or Syria, which had gotten workers remittance or official development assistance as a rent. So they can survive their own regime as semi rentier states. However, we should not do this easy theoretical extension. Instead we would get lots of good implications from another approach. The purpose of this paper is to build the formal model of sub categories for authoritarian regime, then to do a positive analysis. I adapt Survival Analysis as the numerical method in the paper. The analysis gives three results to us; (1) higher economic growth stabilize authoritarian regime, (2) oil rent contributes to survivability of regimes, especially monarchies, (3) both monarchies and mixed regime of personal-military-party are stronger than other type of authoritarian regime.
著者
洪 慈乙
出版者
山形大学
雑誌
山形大学紀要. 社会科学 (ISSN:05134684)
巻号頁・発行日
vol.39, no.2, pp.107-123, 2009-02-15

2008年8月28日、日本経済新聞( 夕刊) の1面を飾っている見出し「国際会計基準 米が受け入れ--14年から採用」。中身を読んでみると、アメリカのSEC(Securities and Exchange Commission 証券取引委員会) は8月27日 、外国企業のみならず、アメリカの上場企業にも国際会計基準の採用を認める方針を明らかにした、ということである。今まで、世界資本市場の番人として君臨してきたSECとそれを支えてきたアメリカの会計基準設定機関としてのFASB(Financial Accounting Standard Board ; 財務会計広準審議会)による会計基準が、敗北宣言をしたようだ。このようなアメリカの対応を受けて、国際会計基準とのコンバージェンス(統合convergence) を計ってきた日本の会計界も、孤立を避けるために国際基準をそのまま受け入れる方針に変更した、と報道された(2008年9月4日『日本経済新聞』、1面)。このように世界の会計ルールが、国際会計基準に統一される見通しになってきた。したがって、会計閲係者は、適用される国際基準を熟知しなければならないことはもちろんのこと、そのルールの背景にある目的および趣旨のような会計基準の基礎となる概念を明らかにしなければならない。現在、IASB (International Accounting Standard Board ;国際会計基準審議会)はFASBとのジョイント・プロジェクトの一つとして、概念フレームワーク(conceptualframework)を開発する共同プロジェク卜に取り組んでいる。同プロジェクトについては第2節で詳しく述べるが、2008年9月現在の状況は、同プロジェクトの8つのphases (フェーズ)のうち、フェーズA「目的および質的特性(Objectivesand Qualitative Characteristics)」の公開草案(ExposureDraft ; ED) 『財務報告のための概念フレームワーク---財務報告の目的および意思決定に合用な財務報告情報の質的特性と制約 (Conceptual Framework for Financial Reporting :The Objective of Financial Reporting and Qualitative Characteristics and Constraints of Decision-Useful Financial Reporting Information)』 (以下、ED[2008]、という。)、および暫定的意見書(Preliminary Views)『財務報告のための概念フレームワーク---報告主体---(Conceptual Framework for Financial Reporting :The Reporting Entity)』 (PV & DP[ 2008])が2008年5月29日付けで公表され、9月29円までそのコメント・レターが求められている。この公開草案(ED [2008]) に目を通してみた結果、一つの疑問がわいてくる---企業会計は資本市場だけのためのものなのか?また企業会計は資本市場の番人になり得るか?この問題意識にもとづいて、本稿ではED[2008]を吟味することによって、IASBの基準作りの考え方(姿勢)を探り、それを手掛かりとして、企業会計とは何か、企業会計の在り方を模索してみることとする。本稿の構成は、第2節(II)でED[2008]の経緯と背景を述べることにする。3節(III)ではHendriksen [1992]を中心に会計理論研究の方法を概観したうえで、第4節(IV) ではED[2008]の公表に先立って2006年に公表されたFASB「暫定意見書(Preliminary Views)」兼IASB「討議資料(DiscussionPaper)」 (PV &DP[2006])およびこれに寄せられたコメント・レター(CLs [2006])を参考に、ED[2008]を吟味し、問題点を指摘することで、企業会計の在り方およびこれからの概念的枠組みの方向性を探ってみることとする。
著者
貞包 英之
出版者
山形大学
雑誌
山形大学紀要. 社会科学 (ISSN:05134684)
巻号頁・発行日
vol.43, no.2, pp.93-110, 2013-02

In this paper, we elucidate how suicide related to life insurance has played a crucial role in the social life of Japan since World War II. In particular, since Japan's period of high economic growth, it has been observed that suicides by middle-aged men, who tend to have higher life insurance subscription rates than other people, have drastically increased and that economic problems have occupied a more important role as the cause of such suicides. This transformation has a significant connection with the rapid spread of life insurance, which has been caused by the growth of the finance systems of small- and medium-sized enterprises, as well as the development of the nuclear family during the postwar period. Life insurance has supplied a large amount of capital for these enterprises and has enabled families to survive after a loved one's death. As a result, suicide in connection with life insurance has been deeply imbedded in contemporary Japanese life. This reason for suicide has been utilized as a major means of donation to others and a symbolic challenge to the wealthy. Although it is estimated that suicide in connection with life insurance is now decreasing due to the transformation of economic conditions since 2000 and the changes in life insurance agreements, this sociological significance of suicide has not been lost.
著者
浜中 新吾
出版者
山形大学
雑誌
山形大学紀要. 社会科学 (ISSN:05134684)
巻号頁・発行日
vol.39, no.2, pp.21-61, 2009-02-15

はじめに:現代の中東は頑健な王制および権威主義体制の実例を数多く抱えている。ゆえに中東をフィールドとする地域研究者だけでなく、非民主体制に関心をもっ比較政治学者も引きつけてきた。 その結果、中東諸国を事例とした権威主義体制研究が増殖し、豊富化した。かつて「民主化の 例外地帯」「中東例外論」(Bromlcy 1995) として語られ、これを説明するために「イスラーム 的政治文化」までもが持ち出された頃と比較すると、隔世の感がある。なぜなら、民主化とい う一般的トレンドからの逸脱事例をその文化の固有性によって説明する態度は、統一的フレー ムワークによる比較の可能性を排除してしまうからだ。現在の権威主義体制研究は、安易な文 化論におもねることをよしとせず、社会経済の構造と動態や資源をめぐる政治エリート間のパワーゲームと相互作用、といった現象に焦点を当てて分析することで理論と事例の調和を志向 している。 中東諸国の政治に共通するひとつの特徴は、軍の存在感と影響力の大きさであろう。Bellin (2005) は軍部を合む抑圧装置の並外れた力と意思によって、あらゆる民主的イニシアティブが 弾圧され、その結果として権威主義体制が持続すると主張した。Rubin (2002) も文民統治を続 けている共和制国家においてクーデタを避けるため、軍に国内秩序を維持できるだけの力しか 与えず、その代償に戦争を遂行する武装集団として機能しえない、と論じた。中東諸国の軍隊 は権威主義体制を維持する協力者としてだけでなく、社会の余剰労働力を吸収する雇用先とし ても秩序の維持に貢献しているのだという。また、政軍関係は休制変動論や政治発展論においてフォーカスされるテーマでもある。ハンチントン(2006) が指摘するように、民主主義国に特徴的な「軍の政治介入と軍への政治介入の極小化」が権威主義体制において全く見られず、文民統制を著しく欠いている。それゆえ、軍部の政治領域からの隔離が民主化の重要な局面となる。しかしながら、イスラエルは軍部と 政治の結びつきが強いにもかかわらず、軍部は政府の文民統制を受け入れ、建国以降ずっと民主政治を維持している。したがって政軍関係と政治体制に関する一般的知見から判断すると、イ スラエルはアノマリー(変則)ということになる(Etzioni-Halevy1996)。政治と軍部の関係は、クーデタによって体制が変動し軍政に到るケースを検討する際に、と りわけ興味深いものとなる。アルゼンチン、ブラジル、ぺルー、ウルグアイ、チリ、ボリビア といった南米の国々では民主政治に代わって樹立した軍事政権が長期化した。この文脈に照らしたとき、二回のクーデタ後にすぐさま民政復帰を果たしたトルコのケースもまた、アノマリー になる。本稿で扱う課題は、一般理論から導出される権威主義体制の持続メカニズムを中東の事例研究によって検証するとともに、フォーマル・モデル(数理モデル)を適用してアノマリーとなっ た事例のロジックを解明することである。第l節では定量的手法と定性的手法の相互補完性について触れ、検証手段として過程追跡による事例研究の意義を述べる。第2節では大量観察型研究によってフォーマル・モデルの観察可能な含意を確認する。第3節ではエジプト、トルコ、 イスラエルの事例研究を通じてモデルの含意を実証する。最後に本研究から導かれた結果を整理し、残された課題を考察する。
著者
小嶋 茂稔
出版者
山形大学
雑誌
山形大学紀要. 社会科学 (ISSN:05134684)
巻号頁・発行日
vol.33, no.2, pp.1-37, 2003-02-17

This essay examines the so-called 度田 Dutian ("Measuring Field"[A.D.39-40]) policy, aiming to clarify the relationship between state and society in early Eastern Han Dynasty. In this second part of my essay, I examine how the Eastern Han government have grasped farmers' land owning. The Han Dynasty farmers paid a 田租 Tianzu tax. The 田租 Tianzu tax rate was decided on the basis of an average grain production throughout several years. This way , Eastern Han government caught the amount of every farmer's land-owning . Recently unearthed wooden manuscripts support the above hypothesis. The aim of "Measuring Field"(A.D.39-40) was to grasp farmers' land owning of all governed districts. The system especially targeted to undermine wealthy farmers' (豪族 Haozu) vested interests. A limited number of wealthy farmers became even wealthier during 両漢交替期 LiangHan Jiaotiqi, roughly speaking A.D.8-36, thus managing to survive the civil war. Some distinct governors were punished took a wealthy farmers' side, ending up punished by the central government for filing false reports about the land owning to the central government. I emphasize that the purpose of "Measuring Field"(A.D.39-40) was to grasp wealthy farmers' land-owning statistically. Through the practice of "Measuring Field", the Eastern Han government aimed to actualize a more equal economic balance among local farmers. Wealthy farmers' vested interests were considered as an obstruction, to such a balance.
著者
今野健一
出版者
山形大学
雑誌
山形大学紀要. 社会科学
巻号頁・発行日
vol.43, no.1, 2012-07-31
著者
小嶋 茂稔
出版者
山形大学
雑誌
山形大学紀要. 社会科学 (ISSN:05134684)
巻号頁・発行日
vol.33, no.1, pp.1-21, 2002-07-31

In this essay , I intend to treat of a relation between state and society in early Eastern Han Dynasty , utilizing readjustment of historical materials for "Measuring Field" (A.D.39-40) , especially about its enforcement and appling process. In this first part of the essay , I have carried out following particulars as a preparation of investigations in the second part : presentation of some historical materials concerned with "Measuring Field" , disentanglement of those complexed descriptions referring recent papers written by some Chinese researchers , interpretation of political accidents and social influence following after execution of "Measuring Field".
著者
柴田 洋雄 是川 晴彦[聞き手]
出版者
山形大学
雑誌
山形大学紀要. 社会科学 (ISSN:05134684)
巻号頁・発行日
vol.39, no.1, pp.1-12, 2008-07-31

柴田洋雄氏は昭和44年9月に山形大学人文学に赴任され,理論経済学の科目を主に担当された。平成10年4月から平成12年3月にかけて人文学部長を歴任。平成17年9月には山形大学理事に就任されたのち,平成19年8月31日に勇退された。平成19年9月1日に名誉教授就任。今回は柴田氏の山形大学における38年間におよぶ研究・教育・地域貢献について柴田氏ご自身からお話を伺った。対談は平成20年3月27日に行われ,聞き手は,是川晴彦が担当した。
著者
岩田 浩太郎
出版者
山形大学
雑誌
山形大学紀要. 社会科学 (ISSN:05134684)
巻号頁・発行日
vol.34, no.1, pp.81-114, 2003-07-31

In this study, I examine the structure of regional society in Japan in the 18th and 19th centuries. The purpose of this research is to promote the study of regional society, which has been vigorously pursued recently in the field of pre-modern history from the perspective of economic history. It is an examination, in particular, of the manner in which gono (rich farmers involved land ownership, financial business, production and commerce) consolidated and restructured political and economic aspects of regional society. I pursue the study citing as an example the family of Horigome Shiroubei, who lived in Yachi-go, Murayama-gun, in the land of Dewa (the present Kahoku-cho, Nishi-murayama-gun, Yamagata Prefecture). The Horigome family, a large-scale gono (rich farmer) family that held economic sway over the society of the region, undertook wide-ranging business activities while cooperating with village representatives and goyado in Murayama-gun. This research is divided into a number of sections. As part 4 of the research, I report on how the Horigome family conscripted peasants organized as a force in preparation for peasant protests and how it sought to control commercial distribution in Murayama-gun in cooperation with the Shogunate's local administration office and examine the process by which large-scale gono expanded as a political force in regional society. Finally, I outline the various stages of development in the business activities of the Horigome family and raise a number of issues relating to the approach to research in regional society, which has become a focus of attention in this academic field.
著者
関口 武彦
出版者
山形大学
雑誌
山形大学紀要. 社会科学 (ISSN:05134684)
巻号頁・発行日
vol.43, no.1, pp.一-三四, 2012-07-31

Ce qui fut determinant pour parvenir au concordat de 1122 fut la reconnaissance par Calixte II d'un droit royal sur les biens et les droits transmis a l'Eglise.L'entente ne fut possible que lorsque chacun des partis reconnut les droits de l'autre. C'est ce que l'on fit au concordat de Worms, qui assurait a l'Eglise la libre election des prelats, et a l'empereur une influence notable sur ces elections. Heinrich V renoncant a l'investiture par les symboles religieux de la crosse et de l'anneau, les biens temporels se trouvaient nettement separes des biens spirituels. Cette separation repondait a l'accord anglais de 1107. En Angleterre, par le compromis de Londres en aout 1107, le roi renonce a toute investiture par la crosse et l'anneau, mais garde le droit a l'hominium. En Allemagne, en 1122, l'investiture des biens ecclesiastiques se fait par le sceptre, mais, la encore, l'hominium est maintenu. La ratification du concordat de Worms fut l'objet principale du premier concile de Latran qui s'ouvrit le 18 mars 1123. Pourtant, si l'on en croit Gerhoh, chanoine regulier de Reichersberg, le pacte de Worms n'etait pas du gout des gregoriens intransigeants (vieux gregoriens). Ceux-ci auraient manifeste leur desapprobation par le cri non placet. Nombreux sont les canons de Latran I qui visent a renforcer le pouvoir episcopal (can. 2, 4, 8, 16 ). Les reglements particulie rement dignes d'attention, c'est-a-dire canons 4 et 16 visent a consolider, selon les principes de la nouvelle reforme, la structure paroissiale sous le controle des eveques, a affecter la cura animarum par l'ordinaire, a interdire aux moines de remplir, sans etre institues par celui-ci, l'office curial.A la mort d'Honolius II, le 13 ou 14 fevrier 1130, les cardinaux sont profondement divises. Au cours de la meme journee, deux partis de cardinaux se reunirent pour elire et proclamer respectivement leurs candidats. C'est ainsi que Gregoire, cardinal-diacre de S.Angelo fut elu par les novateurs (cardinales novitii) et consacre sous le nom d'Innocent II, tandis que les vieux gregoriens se ralliaient a Pierre Pierleoni, cardinal-pretre de S. Maria in Trastevere, dont la famille etait le plus influente dans la ville, et qui fut proclame sous le nom d'Anaclet II. Les cardinaux novateurs, diriges par le cardinal-chancelier Aimeric, etaient formes dans les ecoles d'Italie septentrionale et de France, et vouaient leurs efforts a la cura animarum, tandis que la plupart des vieux gregoriens provenaient de Rome, d'Italie centrale ou meridionale, eprouvaient de la sympatie pour l'ordre benedictin et esperaient la cooperation avec les normands de Sicile et l'Italie du Sud. A la difference des schismes anterieurs, tranches dans la Curia Romana et dont seuls les resultats avaient ete annonces parmi les prelats du monde catholique, ou des schismes causes par l'intervention des pouvoirs laics, celui de 1130 a ete discute au Nord des Alpes et dans une large couche de clercs et de laics. Ce n'etait pas assez pour le pontife legitime de pouvoir toujours rester dans Rome. Il fallait encore se faire reconnnaitre de la chretiente tout entiere. Le schisme s'eteignit peu apres la mort d'Anaclet (le 25 janvier 1138). Le concile oecumenique de Latran II fut convoque (avril 1139) pour reprendre et completer celui de 1123. Ce n'est pas par hasard que s'accomplit sous le pontificat d'Innocent II un tres important travail du droit canonique. C'est la Concordia Discordantium Canonum (Decretum Gratiani) compilee vers l'annee 1140.
著者
竹本 亨 鈴木 明宏
出版者
山形大学
雑誌
山形大学紀要. 社会科学 (ISSN:05134684)
巻号頁・発行日
vol.39, no.1, pp.31-61, 2008-07-31

概要:本稿は、現在の地方交付税制度とオーストラリアの財政調整制度を日本に取り入れた場合との比較を行った。地方交付税による国から都道府県と市町村への財政移転をオーストラリア型に置き換えた場合をシミュレーションし、47都道府県と3,200市町村の財政格差がどのようになるか分析した。その結果、調整の原資が十分な場合には、オーストラリア型財政調整は行政コストを考慮した歳入の格差を縮小させることが分かった。
著者
森 芳三
出版者
山形大学
雑誌
山形大学紀要. 社会科学 (ISSN:05134684)
巻号頁・発行日
vol.36, no.1, pp.17-57, 2005-07-29

1. Conventional opium eradication policy of Japan has so far maintained until the Taiwan's cessension in 1895. I try in this article to investigate the changing development from the status quo to the opium-emperialism, which no body could imagine previously, chiefly due to the catch-up disadvantages theory, damaging the backward economy like the Japan's capitalism. Explaining the trajectory as fallows: 2.(1) Strict opium eradications to the concession policy in Taiwan for opium eraddictors, changed implicitly to revenue target. (2) Taiwan office's current-account deficits and incerasing capital-account debts enforced the office to make the enclave in China, inter alia, during the World War II. (3) Japanese militalism invaded into Manchuria and constructed the puppet state. However, building a govement finance, which was difficults in recovery, resulted in failures because of the state's paper-mony's falling credit extremely. On the contrary, instead, opiums were used as money tself. At the moment, opium certainly exceld state's money in credit-loss. (4) Opium supplied military funds for fighting invasians, which, in turn, enforced them on opium gathering and smuggling for dominant expansions, endless successively for war and by war, alternatively
著者
関口 武彦
出版者
山形大学
雑誌
山形大学紀要. 社会科学 (ISSN:05134684)
巻号頁・発行日
vol.35, no.2, pp.1-21, 2005-02-15

Au cours de seance du 1^er concile du Latran (1123), les pieces du traite de Worms furent presentees et lues a l'assemblee. Le concile approuva, d'une facon officielle, les termes du concordat de Worms. Nombreux sont les canons de Latran Ⅰqui visent a renforcer le pouvoir episcopal (can.2, 4, 8, 16). Les articles tres remarquables sont les canons 4 et 16. Le canon 4 declare que toute charge d'ames (cura animarum) et d'administration ecclesiastique (rerum ecclesiasticarum dispensatio) releve de l'eveque. Le canon 16 prescrit que les moines soient soumis en toute humilite a leurs propres eveques (propriis episcopis subiecti), et que dans les eglises qu'ils desservent, ils ne peuvent instituer des pretres, si ce n'est de la main de l'eveques (per manum sui episcopi). Ces textes mettent en quelque sorte un terme a un differend entre moines et eveques qui avait ressurgi au concile de Reims en 1119. Ces deux canons deviendront le principe fondamentale concernant la charge d'ames (Seelsorge) de l'Eglise pendant tout le douzieme siecle. Le II^e concile oecumenique du Latran (1139) s'occupa surtout de liquider le schisme d'Anaclet II. Diverses mesures destinees a lutter contre les abus de l'epoque furent aussi approuvees par le concile. En fait, il ne s'agissait pas de dispositions nouvelles, mais de la confirmation de mesures deja connues, concernant notamment le simonie, le concubinage des clercs, treve de Dieu. Le canon le plus important est le canon 7. Il decrete nul tout mariage contracte par un clerc engage dans les ordres sacres. On ne saurait trop insister l'importance de cette mesure. La vacance des sieges episcopaux ne doit pas exceder trois mois, et les chanoines ne sauraient exclure les religieux (religiosus viros) de l'election (can.28). Quelques doctrines antisacramentaires et antisacerdotales furent condamnees, entre autres celles de Pierre de Bruys, Henri de Lausanne, et Arnaud de Brescia. Les peres de Latran II renouvelerent en termes identiques la sentence fulminee a Toulouse (1119). Elle prescrit aux pouvoirs seculiers de sevir contre les heretiques (per potestates exteras coerceri praecipimus) (can.23). La nouvelle epoque de repression d'heretiques (haeretici) a commence.
著者
関口 武彦
出版者
山形大学
雑誌
山形大学紀要. 社会科学 (ISSN:05134684)
巻号頁・発行日
vol.39, no.2, pp.一-十九, 2009-02-15