著者
小松 加代子
出版者
多摩大学グローバルスタディーズ学部グローバルスタディーズ学科
雑誌
紀要 = Bulletin (ISSN:18838480)
巻号頁・発行日
vol.1, pp.71-78, 2009-03-01

Kwan Yin 観音is introduced from Buddhism to describe “Holy Spirit” in Christian theology by some Asian Women Theologians. Doing theology is a political activity and everyday “praxis” for Asian Women. Kwan Yin is one of the symbols they have created to mediate between their own experience and Christian teachings. Kwan Yin is also believed to be rooted in the ancient Goddess worship that permeates through East Asian countries. This paper will examine the meaning and the role of the Kwan Yin metaphor in the Asian Women’s Theology and how far this symbolic intertextuality may be developed.
著者
小松 加代子
出版者
多摩大学グローバルスタディーズ学部グローバルスタディーズ学科
雑誌
紀要 = Bulletin (ISSN:18838480)
巻号頁・発行日
vol.No.5, pp.43-54, 2013-03-01

フェミニスト・スピリチュアリティとは1960 年代に始まった女性たちの宗教を求める運動である。このフェミニスト・スピリチュアリティの運動の核心にあるReclaim(取り戻す)という言葉に注目し、神学者で哲学者のメアリ・デイリー(Mary Daly)と、魔女として幅広い活動をしているスターホーク(Starhawk)を取り上げる。フェミニスト・スピリチュアリティは歪められた物語の中から力を「取り戻し」、不完全な宗教的伝統を創りなおし、完全なものへと近づけることを目指しており、それは聖なるものを癒すことにもなるだろう。“Feminist Spirituality” is part of the women’s movement that aims to create a religion based on feminist values. In this paper, the meaning of this movement’s the core-term “to reclaim” will be discussed with reference to Mary Daly, a theologian and philosopher, and Starhawk, a witch and activist. “Feminist Spirituality” has been trying to reclaim power from distorted religious myths and recreate incomplete religious traditions and heal the divine.
著者
良峯 徳和
出版者
多摩大学グローバルスタディーズ学部グローバルスタディーズ学科
雑誌
紀要 = Bulletin (ISSN:18838480)
巻号頁・発行日
vol.6, pp.125-143, 2014-03-01

虚構存在をめぐる哲学上の議論を概観すると、その議論の多くが、虚構に関する知識フレームのあり方を問うたものであり、虚構のパラドキシカルな性質の多くは、指示対象としての存在者とそれに関する知識フレームを混同したことに起因することがわかる。こうした考察に基づき、知識フレームの概念を用いて、コンピュータ上に意味ネットワークを構築することで、現実世界と虚構世界を混同することなく、虚構テキストの内容を理解する擬似的なシステムの構築を試みた。In this paper, I reviewed the recent philosophical discussions on fiction. I found most of them are on the ontological status of knowledge frames about fictitious existence and that the presumed paradoxical properties of fictitious existence arise from the confusion between the referents of fictitious expressions and the knowledge frames about them. Based on the consideration, I tried to implement a computer simulation program whereby both the information from fictional text and that from common-sense are integrated into the semantic network without being mixed up.
著者
中川 譲
出版者
多摩大学グローバルスタディーズ学部グローバルスタディーズ学科
雑誌
紀要 = Bulletin (ISSN:18838480)
巻号頁・発行日
vol.3, pp.69-79, 2011-03-01

In Japanese, the word “kontentsu” (derived from “contents”) often refers to information regarding manga, anime, videogame, or other information properties, mainly pop culture content. It is a narrowed usage of English concept of “content”. In this article, it is investigated how the executive branches in Japan accept the concept and apply it to the Japanese policy in 2000s. Judicial definition of this concept in 2004 is also argued referring to the copyright act and the intellectual property act. Then, it is statistically analyzed how the English word “content” was introduced into Japanese society from 1990s to 2000s using newspaper articles, and the usage of the word “kontentsu” will be shown to be categorized in three ways. Finally, it is pointed out that Japanese.
著者
佐藤 美津子
出版者
多摩大学グローバルスタディーズ学部グローバルスタディーズ学科
雑誌
紀要 = Bulletin (ISSN:18838480)
巻号頁・発行日
vol.2, pp.43-56, 2010-03-01

This paper examines how college internship programs in Japan have affected job hunting and recruitment activities under the current global economic crisis. New college graduates encounter a tough job market. They become nervous about their future. Job hunting and recruitment activities start earlier and these activities are more severe and prolonged because of economic stagnation. Internship programs in Japan were introduced in 1997 by the government. Corporations in Japan have accepted, both as a social responsibility and as a public relations opportunity. In the past ten years, however, internship programs have become a tool to recruit freshman employees. In view of this, it is important for educators to be more sensitive as they match students to internship programs.
著者
Ishizaki Sharon
出版者
多摩大学グローバルスタディーズ学部グローバルスタディーズ学科
雑誌
紀要 = Bulletin (ISSN:18838480)
巻号頁・発行日
vol.7, pp.43-49, 2015-03-01

The developing topic of NeuroELT (Neuroscience and English Language Teaching) is an area of research that has the possibility to inform ELT practitioners with an exciting pedagogy, which could further enhance their teaching repertoire. Most instructors may attempt to provide learning environments that include aspects of the teaching and learning construct they felt were lacking when they were students, and NeuroELT may be able to provide those missing elements. In this discussion, I have attempted to explain how the choices teachers and students are presented with can affect learning environments and outcomes; I have endeavoured to demonstrate that when tasks or classroom material have meaning and make sense to the learners, then long-term storage of information has a higher probability of taking place, and how emotions can adversely affect the storage of data.NeuroELT(神経科学と英語教授法)という開発中のトピックは、英語教育の実践家たちに心躍る教授法を知らせることができる可能性のあるリサーチ分野であり、教授法のレパートリーを更に広めるかもしれない。多くの講師たちは、自分たちが学生だった時に欠けていると感じた部分を指導と学習の構造に組み入れた学習環境を提供しようと努めるであろう。NeuroELT は、それらの欠けている要素を提供することができるかもしれない。本稿では、教師や学生が提示される選択がどのように学習環境や目標の達成状況を示す結果に影響するかということを説明しようと試みた。つまり、タスクもしくは学級教材がその学習者にとって意味があり、理解できれば、情報の長期保存がより高い可能性で起こるということ、また、どのように感情がデータの貯蓄に悪影響を及ぼすかということを論証することを試みた。
著者
小松 加代子
出版者
多摩大学グローバルスタディーズ学部グローバルスタディーズ学科
雑誌
紀要 = Bulletin (ISSN:18838480)
巻号頁・発行日
vol.7, pp.51-61, 2015-03-01

スピリチュアルではあるが宗教的ではないという言葉を手掛かりに、世俗化、個人化、という言葉だけでは説明できない現代宗教の捉え方を考える。既成の宗教団体への所属数や儀礼への参加者数の減少が指摘される一方で、ニューエイジやスピリチュアルと名付けられる活動への参加者が増加している。現代日本のなかで、スピリチュアルな考え方やスピリチュアリティに関心のある女性たちの日常生活における宗教性に焦点を当ててみたい。There are people who tend to identify themselves as "spiritual" without identification with any religious institution. 'Spiritual but not religious' tends to characterize people today. Many researches on Spirituality has been discussed with the concept of secularization and individualization, however, we need to look at how people find the sacred or spirituality in their daily lives. This paper is based on the interviews with a group of women in Japan.
著者
Zion Mark N.
出版者
多摩大学グローバルスタディーズ学部グローバルスタディーズ学科
雑誌
紀要 = Bulletin (ISSN:18838480)
巻号頁・発行日
no.7, pp.123-152, 2015-03-01

Religion, for reasons difficult to fathom, summons a culture's underlying sensibility. If one is a Jungian, based on the work of the Swiss psychiatrist Carl Jung (1875-1961), then religious impulses are one of the ways the "collective unconscious" emerges (Jung 1954:3-48). If one is a secularist, then perhaps Sigmund Freud (1856-1939) is a better guide: religious belief is a defense against nature and death (Freud 1927:31). The tens of millions of Americans with a more literal orientation toward religion would vehemently disagree with both views; for them the divine is an objective reality in everyday life. Religion in America, derived mainly from the Scottish Reformation (1560), has evolved into something uniquely its own. America's defining moment came in August 1801 during a revival that lasted a week in Cane Ridge, Kentucky, altering forever America's spiritual consciousness inherited from Europe. What is the best way to get a handle on America's love affair with God? Or is the affair one of love? Herman Melville (1819-1891), through his sublime novel Moby Dick (1851), poetically reflected America's outrageous spiritual expressions, predicting even what religion in America would become: oddly the individual spiritual quest in a collective context of shared beliefs. The fundamental orientations of America's spiritual life have changed little since Moby Dick was first published. I will highlight Melville's insights into America's homegrown religions as well as compare his great aesthetic achievement, Captain Ahab, with the founder of the Church of the Jesus Christ of Latter-day Saints, Joseph Smith (1805-1844), which I hope will help to gain a better sense of America's spiritual consciousness.宗教は、その理由を突き止めることは難しいのだが、文化の奥深い感受性を呼び起こす。ユング派なら、スイスの精神分析医であるカール・ユングの業績に基づいて、宗教的衝動は集合的無意識が現れる一つのあり方と考えるだろう。また世俗主義者なら、ジークムント・フロイトの宗教的信念は自然と死に対する防御であるという考えに惹かれるかもしれない。宗教を文字通り信じる傾向のある数多くのアメリカ人は、このどちらに対しても猛反対するだろう。彼らにとって、神聖なるものは日常生活における客観的な現実なのだから。アメリカにおける宗教は、スコットランドの宗教改革にその多くが由来するのだが、アメリカに来てかなり独特な発展を遂げている。その特徴的な出来事は1801年8月、ケンタッキーのケインリッジで1週間続いたリバイバルの時に起きた。そこでは、ヨーロッパ由来の精神的意識が永遠に変わってしまった。アメリカ人の神との恋愛関係をどのように扱うのが一番いいのか。そもそもその関係自体は愛といえるのか?ハーマン・メルヴィルは、その崇高な小説『白鯨』で、アメリカの無法な精神的表現を詩的に表現し、アメリカの宗教がどのようになっていくのかを予言さえしている。共同体で共有された宗教信念において、個人的な精神的探求が行われるという奇妙なものになるというのである。アメリカの精神的生活の基本的な方向性は、白鯨が最初に出版された時からほとんど変わっていない。本論文では、アメリカで発展した宗教についてのメルヴィルの考察を取り上げると同時に、彼の美的な創造物であるエイハブ船長とのちにモルモン教の創始者となったジョセフ・スミスとの比較を行う。それによって、アメリカの宗教的意識の永続的方向転換をより明確にする。
著者
Ishizaki Sharon
出版者
多摩大学グローバルスタディーズ学部グローバルスタディーズ学科
雑誌
紀要 (ISSN:18838480)
巻号頁・発行日
vol.7, pp.43-49, 2015-03

The developing topic of NeuroELT (Neuroscience and English Language Teaching) is an area of research that has the possibility to inform ELT practitioners with an exciting pedagogy, which could further enhance their teaching repertoire. Most instructors may attempt to provide learning environments that include aspects of the teaching and learning construct they felt were lacking when they were students, and NeuroELT may be able to provide those missing elements. In this discussion, I have attempted to explain how the choices teachers and students are presented with can affect learning environments and outcomes; I have endeavoured to demonstrate that when tasks or classroom material have meaning and make sense to the learners, then long-term storage of information has a higher probability of taking place, and how emotions can adversely affect the storage of data.NeuroELT(神経科学と英語教授法)という開発中のトピックは、英語教育の実践家たちに心躍る教授法を知らせることができる可能性のあるリサーチ分野であり、教授法のレパートリーを更に広めるかもしれない。多くの講師たちは、自分たちが学生だった時に欠けていると感じた部分を指導と学習の構造に組み入れた学習環境を提供しようと努めるであろう。NeuroELT は、それらの欠けている要素を提供することができるかもしれない。本稿では、教師や学生が提示される選択がどのように学習環境や目標の達成状況を示す結果に影響するかということを説明しようと試みた。つまり、タスクもしくは学級教材がその学習者にとって意味があり、理解できれば、情報の長期保存がより高い可能性で起こるということ、また、どのように感情がデータの貯蓄に悪影響を及ぼすかということを論証することを試みた。
著者
小松加代子
出版者
多摩大学グローバルスタディーズ学部グローバルスタディーズ学科
雑誌
紀要 (ISSN:18838480)
巻号頁・発行日
vol.6, pp.61-74, 2014-03

宗教とソーシャル・キャピタル論の研究は、地域社会での人々のつながりが脆弱になってきた現代社会において、人々の絆を再建するための宗教の役割を考察するものとなっている。しかしながら、ソーシャル・キャピタル論には、社会的関係の中にも権力関係が存在し、弱者が強者と同じ利益を得るわけではないという点が見逃されているとジェンダー研究者から指摘をされている。本論文は、ソーシャル・キャピタル論と宗教の議論について、その方法論にある問題を指摘し、ジェンダーの視点から宗教的活動とは何かを見直す機会としたい。A recent theme being discussed in Japan is religion's place in society and its role in fostering social capital. The role of religion and its contribution in building up a strong social network is being examined. However, these debates do not discuss the power structure and minority groups within society. This paper aims to point out the problems the debates on social capital involve and suggest what religious activities mean from the perspective of gender.