著者
佐々木 洋成
出版者
関東社会学会
雑誌
年報社会学論集 (ISSN:09194363)
巻号頁・発行日
vol.2003, no.16, pp.225-236, 2003-06-13 (Released:2010-04-21)
参考文献数
39

The purpose of this essay is to reconsider by reviewing classic works the possibilities of the Interpretive Approach that attaches importance to the “actor” and to the “subjectivity”. Contemporary sociology has been devided into minute sub fields by the advent of mini-paradigms. While the Interpretive Approrch is seen as beefing opposition to the Stracture-Fanctional Theory that is called authentic sociology, classic works of the Interpretive Approach genre contain “stracture” and “objectivity”. The two approaches are mutually related. The Interpretive Approach can be developed in a constructive way that is not a criticism of either deconstructionism or of conventional sociology but which places the focuses on interpretation itself.
著者
佐々木 洋成
出版者
関東社会学会
雑誌
年報社会学論集 (ISSN:09194363)
巻号頁・発行日
vol.2000, no.13, pp.239-251, 2000-06-05 (Released:2010-04-21)
参考文献数
22
被引用文献数
1

In this paper, we discuss youth with low educational attainment who are second-generation manual laborers. A case study was undertaken to explore the reasons they chose such jobs. The author worked for a transport company where he observed and interviewed six young men between the ages of 16 and 21. Their choice to enter a manual-labor job was seen to be influenced by the following factors: first, the value norm that gives importance to freedom and independence in their teenage years, and second, the relative comfort and ease of the life-style associated with manual labor when compared with jobs requiring higher levels of education.
著者
佐々木 洋成 Yosei SASAKI 東京都立大学大学院 Tokyo Metropolitan University
出版者
東洋館出版社
雑誌
教育社会学研究 = The journal of educational sociology (ISSN:03873145)
巻号頁・発行日
vol.78, pp.303-320, 2006-05-31

This paper examines trends in regional gaps in higher educational opportunities after the High Growth Period and the effects of structural factors. In the 1970s, educational policies were put in place with the aim to promote equal opportunity. Currently, regional gaps in higher educational opportunity are increasing. The purpose of this paper is to provide basic findings and knowledge on present conditions to contribute to the debate on educational opportunities. As an index of educational opportunity, we use capacity and college and university entrance rates. The findings are as follows: (1) in the 1975-1990 period, under the educational policy that aimed to spread education, gaps decreased in both indices of educational opportunity; (2) however, this decrease was the result of shrinking gaps in the three large metropolises of Tokyo Nagoya and Osaka, and educational opportunities were not necessarily expanding in the regions with the least educational opportunities; (3) after 1990, regional gaps began to increase again, due to rises in the three metropolises; (4) today, there are noticeable gaps not only among males but also among females by region; (5) the effects of socioeconomic conditions and school conditions on educational opportunities are increasing year by year. Today's regional inequalities are nearly equal to those in the 1970s when the educational policies were adopted, there is a possibility that equality of opportunities for education may become a political issue.
著者
佐々木 洋成
出版者
The Japan Sociological Society
雑誌
社会学評論 (ISSN:00215414)
巻号頁・発行日
vol.55, no.4, pp.468-482, 2005-03-31 (Released:2010-04-23)
参考文献数
10
被引用文献数
1

男性中高年と特定地域の自殺が社会問題となっている.本稿ではアナール学派社会史のアプローチを採用して経年的検討を行い, 現状に至った歴史的経緯を把握する.理論枠組はMertonのアノミー解釈 (欲求と充足手段の乖離) を参照し, 自殺死亡の変動をアノミー状況の変化の指標と位置づけた.使用したデータは, 『人口動態統計』の, 1899年から2002年までの男女・年齢層・都道府県別自殺死亡率である.検討の結果, 高度経済成長期の自殺死亡率が例外的に低いこと, 今日の問題状況はこの時期におこった構造的な方向転換によるものであることがわかった.日本全体は, 1960年代の急激な下降の後, 漸次的な上昇を続けている.性別では, 1960年代に男女差が縮小するとともに70年間続いた連動が終了し, 女性は緩やかに下降する一方で男性は上昇している.男性の上昇は50代とその前後に顕著であり, 経年加算的に高まる傾向がみられる.1960年代には地域差も圧縮し, その後は低水準を維持する地域と上昇する地域とに区別され, 「東海道ベルト地帯が低く, 低開発地域が高い」構成へと再編されている.
著者
佐々木 洋成
出版者
日本社会学会
雑誌
社会学評論 (ISSN:00215414)
巻号頁・発行日
vol.51, no.2, pp.219-234, 2000-09-30

本稿では, 階層再生産論における主要概念である教育的地位達成に焦点をあて, 業績としての教育達成に与える属性要因の影響を動態的に探索することにその目的があり, 従来の研究とは以下の2点で識別される.1. 教育達成尺度として高等教育間格差すなわち学校歴を採用しており, 学歴以上に世代間の関連を精緻に検討できる.2. 父母教育達成の組み合わせを分析に投入し, 子達成に与える親属性の影響を父母各々に分割せず世帯単位で設定して検討している.<BR>分析では1992年11 月実施の35~49 歳女性を対象とした東京調査データを使用した.P. ブルデューの階層再生産論に基本的に整合する結果であり, 世代間教育達成の強い関連が高等教育レベルの学校歴という形で明確に確認され, 達成地位の世代間継承として位置づけられる.しかし, 親世代の教育達成から子世代への継承形態は単調的なものではなかった.この非単調的な関連は, 親属性の効果を, 子が成長する家族背景として重要である世帯単位で変数設定した場合でも認められるものだった.これらの結果は, われわれがこれまで教育年数を用いて把握し理解してきた教育達成の世代間継承のみならず, それを超えた世代間継承が存在していることを示唆している.