著者
野山 広 岩槻 知也 石黒 圭 藤田 美佳 石川 慎一郎 横山 詔一 前田 忠彦 名嶋 義直 大安 喜一 石井 恵理子 佐藤 郡衛
出版者
大学共同利用機関法人人間文化研究機構国立国語研究所
雑誌
基盤研究(A)
巻号頁・発行日
2019-04-01

本研究では、現在の社会状況や多様な言語・文化背景を持った日本語使用者が共存・共生する時代に応じた(約70年ぶりの)日本語リテラシー調査(主に読み書きの力に関する調査)の実施に向けて、調査方法の開発を目指す。そのために、以下の1)~3)の実態調査(国内外)、コーパス構築、学際的な観点(基礎教育保障学、日本語教育学、生涯学習論、統計科学、異文化間教育などの多様な分野)からの分析・検討、国際シンポジウム等を実施するとともに、調査の在り方(方向性)や姿勢の追求(追究)、調査方法の開発、試行調査を行う。1)日本語使用の実態調査2)コーパス構築とデータ分析3)調査方法の開発
著者
佐藤 郡衛
出版者
一般社団法人日本教育学会
雑誌
教育学研究 (ISSN:03873161)
巻号頁・発行日
vol.74, no.2, pp.215-225, 2007-06
被引用文献数
1

本稿の目的は、国際理解教育論と実践の関連の分析を通してそこに内在する問題を明らかにし、今後の実践を進めるための基本的視点を提示することである。国際教育理解の問題として第1に理論と実践に乖離があることを指摘できる。第2に多様な理論が教育現場に入り込んだ結果、海外・帰国児童生徒、外国人児童生徒といった対象別の実践、異文化理解・環境・平和といった領域別の実践、さらにコミュニケーション力、表現力といった資質に注目した実践が混在するという問題を抱えている。第3は実践では個人的資質の育成のみを強調してきたという問題がある。課題として、多様な実践を一定の枠組みで整理し、しかも実践の視点を明確にしていくこと、個人的資質を育成するカリキュラム論や学習論を明確にすることを指摘した。今後、国際理解教育は、多元的アイデンティティの形成、批判的思考力、相互的な知、参与的な知の育成を目指す必要があることを示した。
著者
佐藤 郡衛
出版者
異文化間教育学会
雑誌
異文化間教育 (ISSN:09146970)
巻号頁・発行日
vol.34, pp.52-63, 2011

<p>The present study was organized to discuss the topic, "multicultural co-living" in real life settings, as part of the continuing effort to further examine the question presented in the previous special issue study of the 30th Annual Conference "Is multicultural co-living possible?" In this study, we attempted to respond to the following questions through real-life examples. What are the areas and settings in which "equity" becomes an issue? How is the issue of "equity" understood and reconstructed? What are the practices that attempt to rebel against "equity" in the status quo.</p><p>In this study, we discussed the following points: The areas and settings in which "equity" becomes an issue of concern; the way the idea of "equity" is understood and reconstructed by teachers; and examples of approaches in achieving "equity" by practicing teachers, whose approaches challenge equity in the status quo. As part of the study, three reports are included in this special issue. The first report by Dr. Misako Nukaga focuses on the conflicts' between the policies around "equity" and real-life day-to-day problems faced by practicing teachers at public elementary schools in Los Angeles, CA. The second report by Dr. Seiji Kawasaki focuses on the way practicing teachers understand, interpret, and apply the concept of "equity" The third report by Dr. Ryoko Niikura discusses the necessity of developing new criteria for "equity" based on the examination of the criteria used by practicing teachers.</p><p>These reports share the following three points. First, they all consider "equity" as something that can be understood with consideration to the context and the circumstances it is in as opposed to something fixed. Second, they all utilize various perspectives in illustrating the conflicts and difficulties in dealing with the issue of "equity." Third, they pay special attention to the process in which the concept of "equity" is interpreted and reconstructed by practicing teachers.</p><p>Future research needs to first address the training of teachers. For example, we need to provide educators with case studies that are effective in facilitating the awareness of the issue of "equity." "Case conferences" can be used to promote reevaluation of the preexisting understanding of "equity." Second, we need to expand our perspective from the individual to the collective level. Especially, there is a need for a more thorough description of the processes in which the shared concept of "equity" is formed. Third, in order to reevaluate and change the way "equity" has been interpreted in the preexisting system, we need to turn our attention to approaches to rebel against "equity" by practicing teachers.</p>