著者
千羽 喜代子
出版者
The Japanese Society of Health and Human Ecology
雑誌
民族衛生 (ISSN:03689395)
巻号頁・発行日
vol.26, no.1, pp.48-55,A4, 1960 (Released:2010-11-19)
参考文献数
25

The purpose of this research is to study: (1) whether there are any special characteristics in bodily development which typify the menarche, (2) whether there are an differences in body type between girls who reach the menarche early and those who reach it late, and (3) whether, corresponding to the gradual acceleration of the age when the menarche occurs, there is a corresponding acceleration of the development of the mammary shape and axillary hair.The sudjects of the study were 980 girls from an urban elementary, middle, and high school.The mammary shape development scale follows Reynold's classification, and the axillary hair scale follows Tsuji's classification.The results are as follows:1) There are no special characteristics in bodily development which typify the menarche, but the menarche coincides with the period of greatest individual growth in height. This fact is corroborated by many writers.2) Girls who reach the menarche early (accelerated girls) show an optimum correlation between height and weight during their growth (Types A, B, and C). By contrast, girls who reach the menarche late (retarded girls) tend to be tall and thin and to show a poor correlation between height and weight during their growth (Type E).3) Accelerated girls reached the bud stage of mammary shape development at eight years of age. The change from an elevated areola to she first swelling of the mammary shape, and again to a small mound formation, occurs between ten and twelve years of age.Nearly all the subjects reached a mature stage of mammary shape development at seventeen years of age.4) The appearance of axillary hair in accelerated girls occurs at ten years of age, about two years later than the beginning of mammary shape development.5) As compared with the results of a 1937 study concerning the beginning and the rate of development of mammary shape and axillary hair, the results of this study (1957) show: (i) similar conclusions as regards the beginning of mammary shape and axillary hair growth, but (ii) as regards the rate of development, there is an acceleration of one or two years.
著者
千羽 喜代子 平井 信義
出版者
大妻女子大学
雑誌
基盤研究(C)
巻号頁・発行日
1995

思いやりとは、"相手の立場に立って考え、相手の気持ちを汲む"ことと定義し、思いやりの精神構造に基づいて、3〜6歳の幼児の思いやり観察行動項目10項目、(1)相手の気持ちをくもうとする、(2)相手に気持ちを汲んでもらおうとする、(3)相手を援助しようとする、(4)みんなと協力する、(5)情報をすなおに表現する、(6)アイディアを豊かに表現する、(7)相手の気持ちを共有する、(8)相手との関係を深めようとする、(9)相手の心に積極的に関心を持つ、(10)人や場の雰囲気に気付き判断しようとする、からなる50の観察行動項目を作成した。これらの観察行動項目をうけて、あらたに3歳未満児の項目を考えたとき、"受容される体験""情緒の安定""自己受容""自己実現""感性としての気付き"が主要な要素となると考え、生後57日より行った追跡行動観察、及びビデオ録画の資料(男女字名ずつ)を分析・整理した。その結果、(1)0歳児クラス・1歳児クラスにおいては、保育者との関係を求め、応答を求める要求表出の頻度が高く、保育者のその気持ちを汲んでもらうことにより、"自己受容"自己実現""受容される体験"につながっていくこと、(2)2歳児クラス・3歳児クラスにおいては保育者に受容され、安定できた体験が、他児と積極的にかかわる友達関係へと発展すること、しかも、子供-子供関係における"受容""協力""援助"の体験は、思いやりを支える必要な要素であることを見い出した。(3)4歳児クラスの年令においては、葛藤体験を多くもつ時期であること、大人あるいは友達との関係をもつなかで、一緒に活動することの喜び、協力する体験をつんでいる時期であることを確認した。