著者
梅田 綾子 清水 悦郎 南 健悟 三好 登志行
出版者
一般社団法人 日本機械学会
雑誌
日本機械学会論文集 (ISSN:21879761)
巻号頁・発行日
vol.84, no.860, pp.17-00464, 2018 (Released:2018-04-25)
参考文献数
20

In recent years, engineering technology has become essential for our daily life. We cannot live without civil engineering or information technology even for one day. At the same time, as utilizing technologies sometimes infringe human rights, many laws and regulations exist in our society. In spite of importance to collaborate with legal experts for engineer to realize implementation of their new technologies into society, and a lot of efforts of the Professional Committee of Law and Technology in the Japan Society of Mechanical Engineers, it has not been understood in Japan for a long time. Many issues have been discussed relating to the growing concern about autonomous vehicles, but it seems insufficient from the view of legal and engineering collaboration. In this paper, a case study is introduced that is an example of legal engineering showing countermeasures for legal issues to realize autonomous shipping performed by Robotics Laboratory in Tokyo University of Marine Science and Technology. Furthermore, knowledge obtained by this case study is proposed as legal engineering which presents how engineers may identify legal issues and perform risk assessment of their developing technologies. By communicating with legal experts, engineers might be able to perform technology development with legal risk mitigation and take a role for rulemaking especially in the field of soft-law.
著者
藤田 友敬 笹岡 愛美 後藤 元 増田 史子 南 健悟
出版者
東京大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2022-04-01

本研究は、現在進行中の第4次産業革命のもとで生じつつある海事産業のデジタル化が海事法にもたらす革新のうち、①自動運航船を用いた運航により生じる責任と②分散台帳(ブロックチェーン)技術を用いた運送書類の電子化のもたらす法律問題について検討し、立法論・解釈論的な提言を行うことを目的とする。前者は、海上航行のリスクを関係者――船舶の遠隔操作者や自動運航プログラム供給者等を含む――の間でいかに分配することが望ましいか、後者は、準拠法選択ルールを含め有価証券という法技術に依拠して構築されてきた法体系を有価証券のない世界でいかにして実現するかという、高度に学問的な問題の探求という性格を有するものである。

1 0 0 0 OA 民事判例研究

著者
南 健悟
出版者
北海道大学大学院法学研究科
雑誌
北大法学論集 (ISSN:03855953)
巻号頁・発行日
vol.59, no.6, pp.412[259]-385[286], 2009-03

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