著者
南部 広孝
出版者
日本教育社会学会
雑誌
教育社会学研究 (ISSN:03873145)
巻号頁・発行日
vol.108, pp.87-107, 2021-07-07 (Released:2023-04-08)
参考文献数
37

本稿は,日本における比較教育学研究の動向を手がかりとしつつ,アジアの教育に関する研究を展開する意義や可能性について考えようとするものである。アジア諸国は,それぞれ独自の歴史や伝統を有するとともに,国民国家を形成する過程で欧米由来の制度を外部から取り入れ,それを自らの社会にあうように調整してきたり,新たな制度を作りだしたりしてきた。そうしたアジアの国や社会における教育制度や教育現象を当該社会の文脈にそって全体的に把握するとともに,他の国や社会との比較やグローバルな視点からの検討を行うことを通じて,教育のあり方を考えるうえでより多くの,多様な手がかりが得られるようになる。その際,欧米社会を基礎にして組み立てられた理論を比較の作業に組み込んだり,一つの国や社会,地域の教育制度や教育現象を対象とした,当該国を含む複数国の研究者からなる国際共同研究を組織したりして,比較のための複数の視点を確保することで,教育事象をより総合的に理解することができるようになる。他方で,比較の前提として,対象とする国や社会と自らとの関係をどのように措定するのか,また国としての一体性やアジアとしての共通性(類似性)をどのように認識するのかについてはより自覚的であることが求められる。
著者
山内 乾史 南部 広孝
出版者
日本高等教育学会
雑誌
高等教育研究 (ISSN:24342343)
巻号頁・発行日
vol.16, pp.9-25, 2013-05-30 (Released:2019-05-13)
参考文献数
19

本稿は,比較教育研究の観点から見た高等教育研究の状況について検討することを目的としている.もともと高等教育は国境を越える性格を有していることから,わが国の高等教育研究において比較という研究手法は当初から意識されてきた.日本高等教育学会と日本比較教育学会の学会誌掲載論文の比較では,対象地域の広がりの点で違いはあるものの,どちらも「合わせ鏡」的研究が多く,近年「トランスナショナル研究」の増加が見られるという共通の傾向が確認された.また,年次大会における研究発表題目の分析からは,両学会ともに大学教育の内実に関わる研究が限定的であることが浮かび上がった.互換可能性を高める改革の要請やトランスナショナル高等教育の新たな展開などが強まっている現在,比較という手法はますます重要性を増すと考えられる.
著者
南部 広孝 白銀 研五
出版者
京都大学大学院教育学研究科
雑誌
京都大学大学院教育学研究科紀要 (ISSN:13452142)
巻号頁・発行日
vol.59, pp.125-149, 2013-03-28

The achievement of Education for All (EFA) is a global target. However, approaches to the education of children with special needs differ between countries because of traditions and social systems. Since the 1980s, Vietnam and China have gone through radical changes in their social structures, which have also affected educational practices. This paper explores the policies of special education and its characteristics in Vietnam and China, and analyzes how transformation of social systems can affect development of educational policies. By examining the differences between these countries, this paper aims to clarify the characteristics of such policies for achieving EFA. Consideration of restructuring based on efficacy and profit intuitively suggests a poor outcome for children with Special Educational Needs (SEN). This, however, is not strictly the case. A more market-oriented approach has increased the numbers of children in education, including SEN. Nevertheless, some children who have borderline conditions or social disadvantages are still excluded or placed in inappropriate educational settings. Improvements also tend to be focused on urban rather than rural areas. This study suggests four similarities between Vietnam and China. 1. Expansion of education occurred after changes in their social systems. 2. Individual rights are taken into account in their strategies. 3. Special education has also improved since the 1990s. 4. There are still educational problems, such as regional differences and poor quality of education.