著者
吉岡 完治
出版者
慶應義塾大学産業研究所
雑誌
Keio Economic Observatory review
巻号頁・発行日
no.1, pp.77-89, 1975-07

昭和48年はじめ頃から,我が国経済は,異常なまでの物価騰貴にみまわれたといわれる。そして,49年に至って,その物価騰貴がさらに激しくなるとともに,景気後退が並列して観察されたことから,スタグフレーションなる事態がさわがれている。一方,このような経済状態の前ぶれ,ないし,背後の主要な要因として,世界的規模の急激な需要増加が,ファクト・ファインディングとして指摘されている。前論文,及び前々論文は,かかる経済状態にもとづき,polypoly(急性売手多占を媒介とする売り惜しみ)negopsony(急性買手負占による買い急ぎ)の理論,及び実証的解明にあてられたといえよう。売り惜しみ,買い急ぎ,は,いうまでもなく在庫投資行動の介在によって具体化する。本試論は,この種の在庫投資に関する仮説の設定にあてられる。物価分析特集. 第I部. スタグフレーションと市場機能. 第3章
著者
松橋 隆治 石谷 久 菅 幹雄 吉岡 完治
出版者
一般社団法人 日本エネルギー学会
雑誌
日本エネルギー学会誌 (ISSN:09168753)
巻号頁・発行日
vol.77, no.12, pp.1184-1192, 1998-12-20 (Released:2010-06-28)
参考文献数
5
被引用文献数
1 2

Life cycle assessment (LCA) is expected to be a useful measure for us to evaluate environmental impacts associated with products or processes, so that we could improve our production systems for sustainable development. For this purpose, we have developed a novel mathematical tool called Process-relational Model. In the model, we have improved the principle of input-output analysis so as to include joint production. This improvement has enabled us to overcome difficulties of LCA in retracing complicated repercussions among production systems and in allocating environmental emissions among multiple products.Then life cycle CO2 emissions of electric and gasoline vehicles have been estimated with this model. We have shown that production and driving of electric vehicles cause less CO2 emissions than those of gasoline vehicles. Our analysis has also indicated that the difference detween electric and gasoline vehicles dramatically changes depending on traffic situation. Namely the difference becomes larger, as average velocity of vehicles becomes lower. Concerning electric vehicles, we have compared CO2 emissions caused by production with those caused by driving. The share of production has increased, as average velocity becomes higher.In conclusion, we have clarified directions of research and development of electric and gasoline vehicles for sustainable energy system.
著者
桜本 光 吉岡 完治 和気 洋子
出版者
慶應義塾大学出版会
雑誌
三田商学研究 (ISSN:0544571X)
巻号頁・発行日
vol.53, no.2, pp.137-148, 2010-06

資料中国遼寧省瀋陽市康平県で実施中の植林事業は,2009年12月4日付けで京都議定書に基づくクリーン開発メカニズム(CDM)プロジェクトとして,日本政府より承認を受けた。本稿では,かねてより砂漠化防止対策として実施中の植林プロジェクトの経緯・概要・CDM 事業化へ向けての手続き・今後の展望について紹介を行う。本プロジェクトは,日本政府が承認した,大学が実施する初めての植林CDM プロジェクトであることから,植林CDM フレームの学際的普及に努め,地球に負荷を与えない研究・教育の推進として役割を果たしていく予定である。Japanese Government approved the project Small-scale Afforestation for Desertification Combating at Kangping County, Liaoning Province China which Keio University has been promoting under the Kyoto Protocol on 4th Dec in 2009.In this thesis, we intend to introduce the outline of this project, procedure to CDM approval by Executive Board, and views in the future of this Afforestation project in China.This is the first Afforestation project among Japanese university which has been admitted by Japanese Government.So this project is expected to value on the importance role of Afforestation CDM project to academic world, and will lead to the enviromental research and educational promotion which will affect favorable effects on the earth.