著者
根來 秀樹 飯田 順三 澤田 将幸 太田 豊作 岸本 年史
出版者
日本生物学的精神医学会
雑誌
日本生物学的精神医学会誌 (ISSN:21866619)
巻号頁・発行日
vol.21, no.2, pp.77-81, 2010 (Released:2017-02-16)
参考文献数
31

発達障害には生物学的背景の存在を示唆する報告が多い。本稿ではそれら報告のうち精神生理学的研究として,頭皮上脳波,聴性脳幹反応,事象関連電位の現在までの知見を概説した。それらの中には客観的指標となる可能性がある知見もあるが,今までの研究の結果には精神遅滞の影響が含まれていた可能性がある。また事象関連電位の研究では発達障害の特徴に応じた課題の工夫などが必要である。
著者
市川 宏伸 齊藤 万比古 齊藤 卓弥 仮屋 暢聡 小平 雅基 太田 晴久 岸田 郁子 三上 克央 太田 豊作 姜 昌勲 小坂 浩隆 堀内 史枝 奥津 大樹 藤原 正和 岩波 明
出版者
医学書院
雑誌
精神医学 (ISSN:04881281)
巻号頁・発行日
vol.60, no.4, pp.399-409, 2018-04-15

抄録 小児ADHDの症状評価で世界的に汎用されるADHD-RS-Ⅳは,海外にて成人ADHDに対応する質問(prompts)と組み合わせて成人向けに使用されている(ADHD-RS-Ⅳ with adult prompts)。本研究は,日本語版promptsを作成し,日本人の成人ADHD患者36名および非ADHD成人被験者12名を対象に,その信頼性および妥当性を検討した。その結果,評価者内および評価者間信頼性の指標である級内相関係数は高く,内部一貫性の指標であるCronbach αは高い値を示した。CAARS日本語版およびCGI-Sとの相関で検討した妥当性も良好であり,かつADHD患者と非ADHD被験者との判別能力を検討するROC解析においても優れた結果であった。成人用prompts日本語版は,ADHD-RS-Ⅳとともに用いることで,成人ADHDの症状評価の手段として有用であると考えられた。
著者
岸本 直子 根來 秀樹 澤田 将幸 紀本 創兵 太田 豊作 定松 美幸 飯田 順三 岸本 年史
出版者
日本青年心理学会
雑誌
青年心理学研究 (ISSN:09153349)
巻号頁・発行日
vol.24, no.1, pp.5-14, 2012-06-30 (Released:2017-05-22)

In general, it is difficult for others to understand the peculiar manifestations of Asperger's syndrome(AS) in social and school situations, so AS patients are often met with misunderstanding and negative assessments. As a result, AS patients face difficulties in developing a positively organized concept of self. In the present study, we recruited seven adolescent patients with AS and conducted a sentence completion test (SCT) in addition to a semi-structured interview focused on the following four problems: 1) Difficulty with personal relationships, 2) Differences between oneself and others, 3) Experiences of being bullied, 4) Current status of medical therapy or counseling. The results indicated that all of the patients had insufficient awareness that their "experiences of being bullied" and the "differences between oneself and others" were caused by their own disorder. They also did not understand that this insufficient awareness might contribute to their negative concept of self. However, some of them had developed a more positive concept of self and self-awareness, skillfully adapting to their social environment with professional psychosocial support and familial (especially maternal) support, and having participated in social activities such as school attendance and employment. This emphasizes the importance of promoting the formation of positive self concept and self-awareness for AS patients.