著者
宮腰 英一 稲川 英嗣 粟野 正紀
出版者
日本教育行政学会
雑誌
日本教育行政学会年報 (ISSN:09198393)
巻号頁・発行日
vol.20, pp.245-257, 1994-10-01 (Released:2018-01-09)

The purpose of this paper is to clarify the development of an international curriculum and its extention to national education systems. Here we will focus mainly on the International Baccalaureate (IB). As the mobility across national borders for business grows year after year, families are obliged to stay for only a limited time in one country or another. For this reason, the problem of how to meet the conditions of schooling for the children of these families has become a pressing one. This phenomenon has brought about the rapid development and numerical increase of international schools. But international schools as 'a kind of educational department offer several different juxtaposed national streams which are less integrated and original. Such a situation is not only inconvenient for students who are trying to prepare for an examination, but also unhelpful in fostering international understanding through a common curriculum. For this reason, people feel the need for a common or standardised curriculum in the primary and secondary stages of education, along with a comprehensive examination programme. The International Schools Association (ISA) and other such International Organisations are trying to establish a common or standardised curriculum. The project of the IB in the 1960's was to develop for the first time a standardised curriculum and examination system to facilitate students admission to universities of various countries. The characteristics of the IB curriculum are as follows: (1) In order to meet the needs of every student and the requirement of each country, the IB curriculum consists of 'Six Subject Groups' (hexagon) in which each student can choose six subjects and 'Three Requirements' (Extended Essay, Theory of Knowledge, CAS). These 'Three Requirements' express the originality of an international curriculum in addition to fulfilling the compulsory subjects. (2) In the assesment of examinations and the development of a new curriculum, feedback from participating schools plays an important role in fostering the reciprocity or pertnership between international schools and the IB Organisation. (3) In proportion to the extention of the IB programme, due to its excellence and originality, it is being used by national systems of education in many countries as a supplement to their own systems. But its diffusion has not been uniform. It is rather easy to accept the IB diploma in nations where there is no existing national system of examination such as in the UK, USA or Canada. On the other hand, where there exists a rigid national-diploma system for education, such as in France or Germany, it is very difficult for the IB diploma to find acceptance. In spite of its philosophy and organisation, the IB is heavily biased towards the Anglo-Saxon systems of education. Therefore, the IB is confronted with a dilemma: how to balance the preference for particular nationalities with an truly "international" curriculum.
著者
宮腰 英一 森田 朗 大桃 敏行 高橋 寛人 若林 直樹
出版者
東北大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2007

本研究は、公財政支出の削減が推し進められる中で、わが国及びイギリスが「子ども・青少年」施策の効率化を図り、かつその意思決定と実施過程において責任体制を支える「ネットワーク型ガバナンス」を構築し、教育運営システムの改善を進めている実態を現地調査により明らかにした。(1) 英国バーミンガム市の「子ども・青少年」行政について市当局及び「子どもセンター」への訪問調査と職員へのインタビューを実施した。その結果、教育行政に隣接する福祉・医療・労働の分野を「子ども・青少年」行政として統合している実態がわかった。(2) 国内調査 : 太田市、佐賀市、出雲市、豊田市、駒ヶ根市、大分市等の「子ども行政」に見られる教育委員会の部局再編の経緯について情報を収集し、成果を関連学会において発表した。
著者
大桃 敏行 宮腰 英一 小川 佳万 藤田 晃之 柳田 雅明 背戸 博史 荒井 克弘 藤井 佐知子
出版者
東北大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2004

本研究の目的は、生涯学習の推進に伴っていち早く学習機会の供給主体の多様化が進んだ成人学習の領域を対象とし、国内外の調査を通じて公共管理システムの転換の動態と課題を明らかにすることであった。おもな成果は次の通りである。1.指定管理者制度の導入は、行政と地方公共団体の出資財団との関係、行政と住民やNPOとの関係、そして財団と住民やNPOとの関係に変化をもたらしていること。この変化は、行政に対して、その守備範囲の再検討とともに、供給主体間の新たな関係設定の構築を求めるものとなっていること。2.住民ボランティアの主導で行政が支援する活気ある生涯学習事業が生まれる一方で、住民主導の事業は、事業拡大に伴い、異なるセクター間のコーディネート機能をどう確保するのかが課題となっていること。3.イギリスにおいては、伝統的に私的イニシアチブを国が追認する方式がとられてきたが、サッチャー政権以降、アウトプット評価に基づく管理が進められてきていること。4.アメリカにおいては、リテラシー教育や職業技能訓練など公的機関の責務とされているが、この領域でも民間の営利・非営利組織が参入し、契約と成果の評価に基づく管理システムが組み立てられてきていること。5.一方、日本の地方公共団体の生涯学習施策においては、学習成果の評価について問題が指摘される一方で、学習者の組織化による共同性の創出が進められていること(学会誌掲載論文)。
著者
荒井 克弘 大桃 敏行 宮腰 英一 橋本 鉱市 小川 佳万
出版者
東北大学
雑誌
萌芽研究
巻号頁・発行日
2004

本研究の平成17年度の研究実績としては、昨年度から収集してきた内外の高等教育に関する文献・論文のほか、研究体制の組織・風土・制度化に関する基本的文献、東北大学の理工系学部ならびに附置研究所における研究者らの自伝・評伝・史資料などの文献・資料を、毎月1回程度のペースで研究会を開いて読み進めていった。また昨年度に行った東北大学の工学研究科、金属材料研究所、電気通信研究所など理工系の研究科・研究所における著名な研究者に対するインタビューを、中間報告の形で公表した。こうした基礎的な作業と並行して、東北大学の理工系ならびに文科系の研究科・研究所の教授・助教授を対象とした研究室体制に関する大規模なアンケート(『東北大学の研究と教育』)の集計と分析を進めた。これらの分析結果は、本研究科の年報に、「学問風土の研究-東北大学の研究と教育-」として公表(継続中)した。また、東北大学に留学して学位を取得し、その後本国に帰国して活躍しているアジア地域の著名な研究者に対して、留学当時の研究室の文化や風土についてインタビュー調査を行い、それぞれの研究室の学統を継承する子弟関係や優秀な人材を育ててきた学問風土について知見を深めた。また彼らの何人かを招聘して国際シンポジウムを開催し、学内外の研究者・大学院生らと活発な意見交換を行った。これらのインタビュー、シンポジウムでの講演ならびに質疑応答に関しては、録音テープを起こして報告書として刊行する予定である。