著者
寺尾 尚大 髙橋 麻衣子 清河 幸子
出版者
公益社団法人 日本心理学会
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
pp.89.17312, (Released:2018-11-15)
参考文献数
21

When reading orally, we produce the auditory information of the text through articulatory movements. We investigated the roles of articulatory movements and speech feedback in Japanese text comprehension. Previous studies of Japanese sentence comprehension showed that articulatory movements provide a function to retain word order information and that speech feedback facilitates complementary information processing. We predicted an effect of articulatory movements on verbatim memory and a limited influence of speech feedback on passage comprehension. Twenty-four undergraduates were asked to read 12 Japanese passages with or without articulatory movements and speech feedback. They then performed two types of tasks: verbatim memory and passage comprehension. The results showed that verbatim memory task performance improved with articulatory movements, whereas speech feedback had little effect on either task performance. We concluded that articulatory movements support the memory process and that speech feedback has little contribution to text memory and comprehension among adult readers.
著者
寺尾 尚大 安永 和央 石井 秀宗 野口 裕之
出版者
日本テスト学会
雑誌
日本テスト学会誌 (ISSN:18809618)
巻号頁・発行日
vol.11, no.1, pp.1-20, 2015 (Released:2022-02-15)
参考文献数
22
被引用文献数
2

本研究の目的は,多枝選択式の英語文章読解テストにおける錯乱枝の選択率が能力別にみてどのように異なるか検討することであった.研究1 では,英語文章読解テストにおいてどのようなものが錯乱枝になりうるか質的に検討するため,調査協力者16 名に対し,私立大学入学試験問題の多枝選択式・英語文章読解テストで出題された問題を用いて,誤答選択枝のそれぞれについてコメントを収集し,コメントの結果をもとに錯乱枝の要因・水準を作成した.研究2 では,大学生の受検者366 名に英語文章読解テストを実施し,能力別にみた錯乱枝の効果を検討した.多項ロジスティック回帰分析および残差分析の結果,能力低群では文章中に記述がなく否定語や因果関係を用いた錯乱枝を選ぶ者が多かった一方,能力中群では文章中に記述があり否定語や因果関係を用いた錯乱枝を選ぶ者が多かった.また,能力高群では文章中に記述があり対義語を用いた錯乱枝を選ぶ者が多かった.本研究の知見から,実際の英語文章読解テストにおける誤答選択枝のもっともらしさが能力別に異なる可能性と,多枝選択式の項目作成にかかる労力を軽減できる可能性が示唆された.
著者
寺尾 尚大
出版者
一般社団法人 日本教育心理学会
雑誌
教育心理学研究 (ISSN:00215015)
巻号頁・発行日
vol.69, no.1, pp.37-51, 2021-03-30 (Released:2021-05-01)
参考文献数
42
被引用文献数
2

本研究の目的は,複数英語文章の読解能力を題材として,テスト項目の困難度パラメタに影響を及ぼす要因を検討することであった。大学生151名に対し,同一のテーマについて述べられた二つの文章を一組の文章セットとして提示し,複数英語文章の読解項目への解答を求めた。本研究では,文章セットに含まれる文章の内容の一部を記述した各文が,どの文章で記述されていたかを問うテスト項目を作成し,制約つき2パラメタ・ロジスティックモデル(2PLCM)を適用して,項目困難度パラメタに影響を及ぼす要因について検討を行った。その結果,二つの文章を読んではじめてわかることがらを記述した文や,いずれの文章にも記述されていないことがらを記述した文の分類に関する項目で困難度が高くなっていた。一方,二つの文章が互いに補い合う関係にある相補的文章セットと,二つの文章の間で主張が対立する関係にある矛盾・対立的文章セットの間では,項目困難度は異ならなかった。本研究から得られた知見は,複数英語文章の読解能力を測るテスト項目の作成に対する指針を提供しうるものであることが示唆された。
著者
寺尾 尚大 髙橋 麻衣子 清河 幸子
出版者
公益社団法人 日本心理学会
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
vol.89, no.6, pp.618-624, 2018

<p>When reading orally, we produce the auditory information of the text through articulatory movements. We investigated the roles of articulatory movements and speech feedback in Japanese text comprehension. Previous studies of Japanese sentence comprehension showed that articulatory movements provide a function to retain word order information and that speech feedback facilitates complementary information processing. We predicted an effect of articulatory movements on verbatim memory and a limited influence of speech feedback on passage comprehension. Twenty-four undergraduates were asked to read 12 Japanese passages with or without articulatory movements and speech feedback. They then performed two types of tasks: verbatim memory and passage comprehension. The results showed that verbatim memory task performance improved with articulatory movements, whereas speech feedback had little effect on either task performance. We concluded that articulatory movements support the memory process and that speech feedback has little contribution to text memory and comprehension among adult readers.</p>