著者
小此木 政夫
出版者
一般財団法人 日本国際政治学会
雑誌
国際政治 (ISSN:04542215)
巻号頁・発行日
vol.1989, no.92, pp.1-16,L5, 1989

The ratification of the December 1965 Japan-South Korea Treaty established formal diplomatic relations between Tokyo and Seoul. In terms of diplomatic negotiation process, on the one hand, it did nothing more than confirm the relationship between Japan and the Korean Peninsula which was already in existence following the Korean War; on the orther hand, it also announced the birth of a new international system among three countries, Japan-US-South Korea. The conclusion of the Japan-South Korea treaty itself, was Japan's first diplomatic initiative since the end of war and the first act of Japan-US burden-sharing. However, it didn't deny the existence of another government in the Korean Peninsula i. e. North Korea nor did it put constraints on future relations with it. The Japanese leaders clearly limited the treaty's scope of application to the southern half of the Peninsula; subsequent relations with North Korea would be entrusted to the international situation in the future.<br>From that point of view, the 1972 U. S. detente with the Soviet Union and China, and the opening of the North-South Dialogue, brought a new perspective to Japan's relations with the Korean Peninsula. In fact, after Kissinger's July, 1971 China visit, in response to North Korea's invitation, Japanese-North Korean exchanges in the fields of sports, culture, and economy, rapidly developed. Furthermore, not only journalists, but also ruling and opposition Diet members began to visit to Pyongyang and hold discussions with Kim Il Sung. The Japanese government also clarified its policy on enlarging exchanges in nonpolitical fields. However, the North Korean side demanded establishing official diplomatic relations with Japan, which in essence, signified breaking relations with South Korea. In other words, North Korea would accept &ldquo;coexistence with Japan&rdquo; but would not permit &ldquo;coexistence with South Korea.&rdquo; With North Korea's announcement of suspending the North-South Dialogue, Japanese-North Korean relations took a turn to the worst.<br>However, with the start of the Roh Tae Woo administration, when South Korea announced abandoning its policy of isolation with North Korea, in July of 1988, an atmosphere of improved relations prevailed once again. Interestingly enough, this time, it was the Japanese side that demanded contact between the two governments. Also, both countries did not, nor do they, seek the establishment of diplomatic relations in the near future. The North Korea side fears setting the spark to the issue of cross-recongnition if it were to establish diplomatic relations with Japan. Nor does the Japanese side believe cross-recongnition is possible. In other words, Tokyo-Pyongyang relations cannot go beyond the level of Moscow-Seoul relations. It is possible however, that after &ldquo;squaring up&rdquo; issues from the &ldquo;unfortunate past, &rdquo; &ldquo;limited coexistence&rdquo; short of diplomatic recongnition, would comprise no more than cooperative economic relations. The resilience of this relationship i. e. Japan and North Korea, will be tested by whether or not it will be able to withstand the Tokyo-Seoul-Pyongyang &ldquo;game of diplomacy&rdquo; with all its complexity.
著者
小此木 政夫
出版者
慶應義塾大学法学研究会
雑誌
法学研究 (ISSN:03890538)
巻号頁・発行日
vol.50, no.6, pp.p837-854, 1977-06

論説序 問題の所在第一章 非両立性の確認第二章 共同行動から単独行動へ 朝鮮半島の戦略的価値 部分的単独行動第三章 統一管理から分断へ第四章 中道派擁立から右派支援へ結論
著者
小此木 政夫
出版者
慶應義塾大学法学研究会
雑誌
法学研究 (ISSN:03890538)
巻号頁・発行日
vol.88, no.4, pp.1-67, 2015-04

論説はじめに一 左派勢力の建国準備運動と右派勢力の反発 1 遠藤柳作と呂運亨の会談 : 誤れる情勢判断 2 建国準備委員会の結成 : 建国運動の出発点 3 呂運亨と宋鎭禹 : 左右対立の原型 4 建国準備委員会の左傾化 : 左派政権樹立への道 5 右派勢力の結集 : 韓国民主党の行動方針二 朝鮮人民共和国の樹立と米軍政府の対応 1 朴憲永と朝鮮共産党の再建 2 朝鮮人民共和国の樹立 : 機会主義 3 米軍当局の初期情勢評価 : 誤解, 誇張そして独断 4 米軍政府vs.朝鮮人民共和国 : 主権論争三 米軍政府と韓国民主党の急接近 1 軍政長官顧問会議 : 保守派人材の登用 2 米軍部隊による秩序回復 : 緊密な提携おわりに
著者
細谷 千博 有賀 貞 山本 満 小此木 政夫 緒方 貞子 宮里 政玄
出版者
国際大学
雑誌
総合研究(A)
巻号頁・発行日
1984

三年計画の最後に当るため、各分担者とも分担課題について研究のまとめに努力した。細谷千博は全般的概観を試みるとともに、吉田茂首相の1954年外遊の目的、当時の吉田の対外政策構想についても論文を準備した。有賀貞はアメリカのアジア政策の概観を準備するとともに、アメリカの保守派の対外政策観におけるアジアの地位について考察する論文を用意し、報告した。五十嵐武士は9月より米国に出張中であるが、ニクソン・ドクトリンについての論文を作成中である。小此木政夫は1980年代の朝鮮半島をめぐる国際関係について報告し、とくに金日成暗殺誤報問題を分析した。また緒方貞子は対中国交正常化に関する比較研究について研究を進めるとともに、ワシントンでの実地調査に基づいてレーガン政権の対外政策決定過程の特色について報告し、政権上層部は穏健派だが、中堅層以下には教条的保守派が進出している等の事実を明らかにした。渡辺昭夫は防衛費1%枠問題を国際的文脈と国内政治の文脈で検討した報告を行なった。山本満は日米とアジアNICSとの投資貿易関係について分析する論文をまとめたが、さらに新資料により、最近の状況に触れた論文を作成中である。黒柳米司は、アセアン諸国の政治動向を分析し、それが日米両国の利害とどのようにかかわっているかを論じる論文をまとめつつある。宮里政玄は、ベトナム戦争が日本の世論にどのような影響を及ぼしたかを分析した論文をすでにまとめている。草野厚は海外出張中であるが、牛肉問題をめぐる日米豪の関係をそれぞれの国内政治をからませて考察する論文を準備している。3月の最後の研究会では、研究成果の刊行準備について協議し、昭和63年度に刊行することを目標とすることになった。