著者
段 智久 松村 千里 岡村 秀雄
出版者
神戸大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2017-04-01

本研究では、木タールや舶用重質油などねばりけの高い物質が燃える状態をよくするためにジメチルエーテルという物質を液化させて混合し、混合燃料として使用することを試みた。その結果、微小な残留物が多く残る木タールは、ある程度運転は可能であるが、長時間運転が困難であるという結果となった。また二種類の物質を連続的に混合しながら供給できるシステムを構築した。液体と液体の混合送油は、その実用性を確認できたが、揮発性の高い液体と液体の混合については十分な試験が行えておらず、今後の継続的な課題としたい。
著者
三原 悠 浅野 一朗 段 智久 岡村 秀雄 松村 千里 羽賀 雄紀 中坪 良平
出版者
公益社団法人 日本マリンエンジニアリング学会
雑誌
マリンエンジニアリング (ISSN:13461427)
巻号頁・発行日
vol.56, no.3, pp.473-483, 2021-05-01 (Released:2021-06-02)
参考文献数
29

As a way to improve the combustion characteristics of wood tar which is highly viscous and flame retardant, the authors blended it with liquefied dimethyl ether (DME), which can improve fuel fluidity, ignitability and spray atomization. Moreover, heavy fuel oil (bunker-c oil) was added to increase the heating value of this fuel sample. The sample, which has the blending ratio of 35 % wood tar, 30% DME and 35% bunker-c by weight, was used in a combustion test with a three-cylinder in-direct injection diesel engine. Additionally, the authors also investigated particulate matter (PM) produced after burning four samples that mixed liquefied DME with flame retardant fuels in the same engine to analyze its environmental and biological impacts. The four samples prepared for the experiment were (1) 70% distillate oil (bunker-a) and 30% DME; (2) 85% bunker-c and 15% DME; (3) 70% bunker-c and 30% DME; (4) 35 % bunker-c, 30% DME and 35% wood tar.  The results of the engine test suggested the possibility that wood tar could become more combustible by optimizing the flow rate of fuel and the blend ratio of liquefied DME and bunker-c. In the (4) case, PM showed no high mutagenic potentials and there were lower concentrations of such inorganic substances as vanadium and nickel. Polycyclic aromatic hydrocarbons (PAHs) concentrations in PM decreased by blending liquefied DME with bunker-c, whereas did not decrease for the wood tar.
著者
三原 悠 浅野 一朗 段 智久 岡村 秀雄 松村 千里 羽賀 雄紀 中坪 良平
出版者
公益社団法人 日本マリンエンジニアリング学会
雑誌
マリンエンジニアリング (ISSN:13461427)
巻号頁・発行日
vol.56, no.3, pp.473-483, 2021

<p>  As a way to improve the combustion characteristics of wood tar which is highly viscous and flame retardant, the authors blended it with liquefied dimethyl ether (DME), which can improve fuel fluidity, ignitability and spray atomization. Moreover, heavy fuel oil (bunker-c oil) was added to increase the heating value of this fuel sample. The sample, which has the blending ratio of 35 % wood tar, 30% DME and 35% bunker-c by weight, was used in a combustion test with a three-cylinder in-direct injection diesel engine. Additionally, the authors also investigated particulate matter (PM) produced after burning four samples that mixed liquefied DME with flame retardant fuels in the same engine to analyze its environmental and biological impacts. The four samples prepared for the experiment were (1) 70% distillate oil (bunker-a) and 30% DME; (2) 85% bunker-c and 15% DME; (3) 70% bunker-c and 30% DME; (4) 35 % bunker-c, 30% DME and 35% wood tar.</p><p>  The results of the engine test suggested the possibility that wood tar could become more combustible by optimizing the flow rate of fuel and the blend ratio of liquefied DME and bunker-c. In the (4) case, PM showed no high mutagenic potentials and there were lower concentrations of such inorganic substances as vanadium and nickel. Polycyclic aromatic hydrocarbons (PAHs) concentrations in PM decreased by blending liquefied DME with bunker-c, whereas did not decrease for the wood tar.</p>
著者
岡村 秀雄
出版者
安全工学会
雑誌
安全工学 (ISSN:05704480)
巻号頁・発行日
vol.45, no.6, pp.399-407, 2006-12-15 (Released:2016-11-30)
参考文献数
27
被引用文献数
1

船底防汚剤は海で意図的に使用される化学物質の代表格である.長い間,防汚剤の主役であった有機スズ化合物は水環境に対する悪影響が顕在化したため,先進諸国では1980 年代の終わりから防汚剤としての使用を厳しく規制してきた.しかし規制から15 年以上経過した現在でも,多くの港湾域に有機スズ化合物が残留している.この有機スズ化合物の規制と同時に,代替品の開発が行われてきたが,わが国では 2004 年になってはじめて代替防汚剤の情報が公開された.はたして,これらの代替防汚剤は環境に対して安全で,われわれの生活にとって安心な化学物質なのだろうか? 化学物質による環境問題の歴史は代替物質の歴史でもあり,防汚剤の過去,現在,そして未来を見渡してみたい.