著者
岩崎 公弥
出版者
地理科学学会
雑誌
地理科学 (ISSN:02864886)
巻号頁・発行日
vol.32, pp.13-23, 1979 (Released:2017-04-15)

The local system of the Meiji government to unify the whole country started with the system of Ward-Section (daiku-shoku 大区小区) in 1872. But studies about the loacal system before 1872 were limited one about the erstwhile Tokugawa's territory. This paper deals with the local system of that time, particular with the trend to the village consolidation. More over, the author tried to make clear the connection among the consolidated village, oaza (大字) and hamlet through hierarchies of agricultural producers. This consolidation of village (administrative village in Edo period) in Saga daimiate was carried out for 1869-1872. The purpose of the consolidation of village was to construct village of more uniform size by dissolving a small village. The consolidation aimed at creating the absolute authority behind the policy with the slogan "wealth and military strength" (Fukoku-kyohei 富国強兵) and then accomplishing the concentralization of a bureaucratic authority by the appointment of man of talent in the public sellection of the village officer etc. These characters in the political reformation of Saga daimiate in 1869 had been inherited from the policy in the late Edo period. The consolidated village as its result became a terminal unit in section formation of Ward-Section in 1872, and then was given the character as a autonomous body by Formation Law of County, Section, Town and Village (gunkuchoson henseiho 郡区町村編成法) in 1872. And the consolidated village has survived as oaza since 1889. But oaza was neither a village community nor an actual administraive unit. The subject possessing a common land is mostly an erstwhile administrative village (an administrative village in Edo period) . Judging from the possessing condition of farm land by peasants, the territorial unit of their agricultural production was a hamlet or rarely a village (an administrative village in Edo period). At the result of the consolidation of village in the early period of Meiji era, the consolidated village performed a part of more administrative unit in the early period of Meiji era, but after 1889 it has not functioned as the actual administrative unit and the territorial unit of an agricultural product.
著者
岩崎 公弥子 大橋 陽
出版者
一般社団法人 CIEC
雑誌
コンピュータ&エデュケーション (ISSN:21862168)
巻号頁・発行日
vol.39, pp.98-103, 2015-12-01 (Released:2016-06-01)

専門知識の教授だけでなく汎用的能力を育成するために,高等教育機関では様々な教育手法を取り入れ,試行錯誤を行っている。そのひとつが,アクティブラーニングである。筆者らは,反転授業(Flipped Classroom)を導入し,知識習得の部分を宿題(予習動画)にすることで,専門知識に基づくアクティブラーニングを実施した。本研究では,中規模クラスにおいて反転授業を導入し,1)質の高いグループアクティビティの実施,2)予習動画を閲覧させる工夫,3)予習動画のナレーション(人の声,合成音声)の違いについて検証し,より深い学びや動機付けがなされたか,国際情報概論(1年生必修)のなかで考察した。
著者
岩崎公弥子 安田 孝美 横井 茂樹
出版者
一般社団法人情報処理学会
雑誌
情報処理学会研究報告コンピュータと教育(CE) (ISSN:09196072)
巻号頁・発行日
vol.2001, no.40, pp.33-40, 2001-05-12
被引用文献数
4

本論文は,ITを活用した教科教育の新しい形態として,ミュージアムと学校を連携したデジタル教材の開発,及び,その授業ならびに社会見学での利用実験について述べる.特に,今後,急速にインターネットの回線速度の向上が期待されることから,高速通信回線を利用した動画像やWeb3D技術によるデジタル教材のあり方とその学習効果を明らかにした.本研究は,2000年7月?2001年3月に電力会社によって実施された名古屋市瑞穂区内の一般家庭1000軒を対象とした光ファイバー実験の環境を利用し,同区内の瑞穂ヶ丘中学校で評価実験を行った.中学一年理科の「天体」の単元を具体的教材とし,高速通信回線の長所を生かす,ビデオストリーミング,Java3D,XMLなどのWeb技術を活用したデジタル教材を中学校教師?科学館学芸員?大学研究者の3者間のコラボレーションで開発した.開発したデジタル教材は,実際の授業プログラムの中で利用され,さらに名古屋市科学館への社会見学とも連動させて活用した.今回の高速通信回線環境下での「中学校?ミュージアム」連携によるデジタル教材を利用した教科教育について,教師,生徒,学芸員各々に対してアンケート調査を行い,各々の立場から,その有効性を明らかにした.This paper deals with a development of digital teaching materials and a way of using them in a class room and in a museum. It also describes the experimental result of developed digital teaching material in a school and a museum connected Internet with optical fiber. We experimented at Mizuhogaoka junior high school (first year) and Nagoya City Science Museum. We developed the teaching material "Astronomy" for students by using rich contents such as video streaming, Java3D, XML technologies to effectively use the high performance of optical fiber. We also gathered information on collaboration of "school teachers - curators - university scholars" through a questionnaire and we clarified benefits of the collaboration.