著者
川合 泰代
出版者
公益社団法人 日本地理学会
雑誌
E-journal GEO (ISSN:18808107)
巻号頁・発行日
vol.11, no.1, pp.188-198, 2016-09-30 (Released:2016-10-11)
参考文献数
3

現在の日本の地理学は,近代以降の欧米思想の導入に基づき成り立っている.一方,それ以前の日本では,中国に源を発する思想が,日本の思想や文化の根幹を形成していた.それは,「道」の思想であり,陰陽五行の思想である.近世までの日本人の聖地信仰も,この思想に基づいていたと考えられる.本稿ではまず,「道」や陰陽五行の思想と,陰陽五行に基づく干支の意味を説明した.そして,干支を用いた時間と空間の概念を説明した.その後,近世江戸の富士講による富士信仰を,庚申という干支を用いて読み解いた.本稿は,近世までの日本人が生きていた時間・空間感覚の再考を提案するものである.
著者
川合 泰代
出版者
公益社団法人 日本地理学会
雑誌
地理学評論 Ser. A (ISSN:00167444)
巻号頁・発行日
vol.74, no.6, pp.349-366, 2001-06-01 (Released:2008-12-25)
参考文献数
38
被引用文献数
4

本稿は,江戸・東京の富士講からみた富士山の風景を,富士講の信仰習俗を考慮しっっ,富士講が築造した富士塚の形態の解釈を通じて復元した.江戸末期の富士塚の形態から,「富士講員は,富士登拝の体験を,強く希望した」と風景を解釈した.この誘因として,富士講では,富士登拝が成年男子のみ可能であり,登拝が金銭的にも体力的にも困難であり,富士山は阿弥陀の住む西方極楽浄土と意味づけられ,山頂での御来迎によって阿弥陀の来迎が体験でき,登るほどに超人的な力を得ると信じられたことをあげた.さらに明治期から昭和前期の富士塚の形態からは,「富士講員は,富士登拝を希望したが,登拝体験の価値を明確には理解できなかった」と風景を解釈した.この誘因として,富士講では,老若男女の富士登拝が可能になり,登拝が金銭的にも体力的にも容易になり,富士山は木花咲耶姫などの聖地と意味づけられたが,それらを体験できる装置は創出されず,しかし登るほどに超人的な力を得ることは信じられたことをあげた.そして戦後の富士塚の形態からは,「富士講員は,富士登拝を希望したが,富士講の感覚を共有する人がほとんどいなくなった」と風景を解釈した.この誘因として,戦後に生まれた人が,富士講を継承しなかったことをあげた.
著者
川合 泰代
出版者
一般社団法人 人文地理学会
雑誌
人文地理 (ISSN:00187216)
巻号頁・発行日
vol.58, no.2, pp.181-196, 2006
被引用文献数
1

<p>The aim of this paper is to study and explain the symbolism of the <i>Shun'nichi</i> in terms of the religious organization, <i>Shun'nichi-kou</i>, in <i>Machi</i> of Nara in the Edo period (1603-1867). The present work is based upon two sources: the first is a sacred map, <i>Mandala</i> of <i>Shun'nichi</i>, which represents a holy place, <i>Mikasa</i> mountain; the second is a ritual conducted by <i>Shun'nichi-kou</i> using the sacred map. This study belongs to the field of cultural geography which incorporates humanistic geography.</p><p><i>Shun'nichi</i> was a sort of unified religion which combined people's faith regarding four different elements: <i>Kohfukuji</i>-temple, <i>Kasuga-Wakamiya</i>-shrine, <i>Kasuga</i>-shrine, and <i>Mikasa</i> mountain. The religion lasted from the Middle Ages to the Edo period in Japan. <i>Shun'nichi</i> was the most powerful organization in Nara in that era.</p><p><i>Mandala</i> of <i>Shun'nichi</i> usually depicts <i>Mikasa</i> mountain in bright green on which many pine trees and Japanese cedars grow. One type of <i>Mandala</i> of <i>Shun'nichi</i> describes <i>Mikasa</i> mountain together with <i>Kasuga</i>-shrine, <i>Kasuga-Wakamiya</i>-shrine, and a part of <i>Kohfukuji</i>-temple; therefore, it looks like a map. Another type of <i>Mandala</i> of <i>Shun'nichi</i> represents a deer as well as <i>Mikasa</i> mountain. All types of <i>Mandala</i> of <i>Shun'nichi</i> show one common belief: as long as the leaves of the trees on <i>Mikasa</i> mountain are bright green, the Gods stay on the sacred mountain. Most of these pictures were described on scrolls.</p><p><i>Shun'nichi-kou</i> in <i>Machi</i> was held on January 21 or another day. <i>Mandala</i> of <i>Shun'nichi</i> was set up on <i>Tokonoma</i> at a member's house (<i>Touya</i>) or a meeting place of <i>Machi</i> (<i>Kaisyo</i>). <i>Tokonoma</i> with <i>Mandala</i> of <i>Shun'nichi</i> was decorated with leaves of evergreen trees such as a Japanese cedar or a pine tree; moreover, rice, sake, and other items were also dedicated. Then they went to the <i>Kasuga-Wakamiya</i>-shrine to dedicate their performance of a special dance known as <i>Kagura</i>.</p><p>Based upon those sources, this paper concludes that the symbolism of <i>Shun'nichi</i> of <i>Shun'nichi-kou</i> was a sacred landscape. The holy place was <i>Mikasa</i> mountain. As long as the leaves of the trees on the mountain were bright green, it was believed that the Gods were present. <i>Kasuga-Wakamiya</i>-shrine, <i>Kasuga</i>-shrine, and a part of <i>Kohfukuji</i>-temple were also often included as a part of the sacred landscape.</p><p>When the Meiji period began, <i>Shun'nichi</i> was banned by the government. After <i>Shun'nichi</i> disappeared, members of <i>Shun'nichi-kou</i> could no longer believe in the sacred landscape.</p>