著者
小野 真弘 徐 広孝 大山 卞 圭悟 西嶋 尚彦
出版者
日本体育測定評価学会
雑誌
体育測定評価研究 (ISSN:13471309)
巻号頁・発行日
vol.14, pp.1-10, 2015-03-31 (Released:2016-04-14)
参考文献数
23

The purpose of this study was to create an achievement evaluation standard for men’s discus throwing. Subjects were 96 male discus thrower. The six trials of the discus throwing movement were recorded by camera, and the best record was used for analysis. Delphi method with 8 experts was implemented for characteristic causal analysis. Item characteristic and test characteristic were analyzed by IRT of 2PLM. Binary data (success=1, failure=0) was collected following the achievement decision criterion. The discus throwing was classified in the main of 4 motor phase (preparation, first turn, second turn, release).The discus throwing movement was configured 11 sub-movements and 34 items. A difficulty gap between the first turn and the release turn was large, there was a lot of items than other phases. Therefore, it is guessed that the first turn phase and the release phase are main phase and important for discus throwing. Unidimensionality, fitness to 2PLM and invariance of parameters were confirmed. The test reliability coefficient displayed a maximum value of 0.97 at an ability of -0.1. Ability range with the reliability coefficient of over 0.8 was between -0.2 to 2.0. It is means that the achievement evaluation standard of the discus throwing movement skill was high test precision. The correlation of the ability and the throwing record was 0.93 (p <0.05). The validity of this achievement evaluation standard was confirmed.
著者
早貸 千代子 横尾 智治 小澤 富士男 菱山 玲子 徐 広孝 鈴木 清夫 関口 隆一 高橋 宏和 千野 浩一 土井 宏之 早川 和彦 山本 智也 小塩 靖崇 佐々木 司 小宮 一浩
出版者
筑波大学附属駒場中・高等学校研究部
雑誌
筑波大学附属駒場論集 = Bulletin of Junior & Senior High School at Komaba, University of Tsukuba (ISSN:13470817)
巻号頁・発行日
vol.55, pp.159-169, 2016-03

心も体も大きな変化をもたらす10代は、精神疾患の好発時期といわれている。その要員として、夜更かし・睡眠不足等の生活習慣の乱れや、悩みや心配事を相談せず(できず)一人で抱え込む(援助希求をしない)等が指摘されている。現在の教育課程では、精神疾患とその対処に対する正しい知識を学ぶ機会がないために、本人も周囲も不調になったことに気付きにくく、本格的な病気の進行・長期化といった状態を招いている可能性が高い。そこで、本校の成長過程プロジェクト研究(以下、PI)では中学2年生を対象に、保健の授業の中で、心の不調や病気の予防・早期発見・早期対応の正しい知識と対応法(以下、メンタルヘルスリテラシー)の教育を試みた。授業前後で精神疾患の知識の向上と援助希求行動と援助行動の考えの改善が見られたのでここで報告する。