著者
村上 佳菜子 本藤 祐樹
出版者
日本LCA学会
雑誌
日本LCA学会研究発表会講演要旨集
巻号頁・発行日
vol.2006, pp.127-127, 2006

行列法と産業連関法を統合させたLCAにより、発電技術システムについてCO2、固体廃棄物、エネルギー消費量の評価軸でそれぞれ推計し、環境影響評価を行った。積み上げ法と産業連関法の組み合わせによる既存のCO2推計値との比較から、行列法をLCAに取り入れる事の有用性を示した。また、各評価軸の推計結果および統合結果から、発電システムにおける環境負荷と各プロセスとのそれぞれの関係などが明らかとなった。
著者
森泉 由恵 スクッスィー ピヤワン 本藤 祐樹 和気 洋子
出版者
一般社団法人 日本エネルギー学会
雑誌
日本エネルギー学会誌 (ISSN:09168753)
巻号頁・発行日
vol.92, no.5, pp.491-502, 2013 (Released:2013-05-31)
参考文献数
20
被引用文献数
1

Ethanol production using multiple feedstocks has the potential to be an important option for the development of ethanol industry in Thailand. In the present study, two types of plants that produce ethanol from both cassava and molasses (multi-feedstock plant) were evaluated with respect to profitability and greenhouse gas (GHG) emissions and compared with the performance of one type of plant that produce ethanol from cassava only (single-feedstock plant). The results show that multi-feedstock plants have lower GHG emissions than a single-feedstock plant. Despite environmental benefits, multi-feedstock plants have no advantage in terms of profitability. However, the use of multiple feedstocks is more effective for avoiding the risk of feedstock price fluctuation and ensuring the economic viability of ethanol production. In addition, scenario analysis was carried out to explore the effective use of the biogas collected from wastewater treatment process. The analysis suggests that when the biogas is used for electricity generation, profitability of all plants is significantly improved compared with when it is used for steam generation. Although the biogas utilization for electricity generation has a negative impact on the environmental performance, it is an appealing option from a cost perspective.
著者
新井 智 松永 貴寛 本藤 祐樹
出版者
一般社団法人 日本エネルギー学会
雑誌
日本エネルギー学会誌 (ISSN:09168753)
巻号頁・発行日
vol.102, no.11, pp.120-130, 2023-11-20 (Released:2023-11-30)
参考文献数
30

環境キャラクターは国や自治体における環境活動の広報のために頻繫に利用されている。しかし,環境キャラクターが実際に人々の意識や行動に与える効果の検証やメカニズムの解明はほとんど行われていない。本研究の目的は,環境キャラクターが擬人化を通して人々の太陽光発電(PV)の受容に与える影響について明らかにすることである。擬人化とは,人間以外の存在に対して感情や意思のような人間的な特性を知覚することであり,環境配慮行動意図との関連が既往研究で指摘されている。本研究では,環境キャラクターとして長野県飯田市のNPO法人で作成された「さんぽちゃん」を取り上げ,その擬人化が人々の環境意識やPVの受容にどのような影響を与えているのかを質問紙調査に基づき分析している。質問紙調査の結果を統計的に分析し,先行研究で扱われている一般的な擬人化とは類似しているが異なる市民的擬人化という概念を新たに提示している。市民的擬人化は,環境キャラクターを同じ地域に住む市民として認識する程度であり,この程度が高い人はそうでない人に比べて,PVを受容することが示されている。
著者
森泉 由恵 本藤 祐樹
出版者
一般社団法人 日本エネルギー学会
雑誌
日本エネルギー学会誌 (ISSN:09168753)
巻号頁・発行日
vol.102, no.1, pp.1-18, 2023-01-20 (Released:2023-01-31)
参考文献数
43

本研究では,地域における再生可能エネルギー技術の導入がもたらす環境・社会経済効果を評価するための再生可能エネルギー部門拡張産業連関モデル・地域版(Renewable Energy Focused Input-Output model for Region: REFIORegion)を開発している。REFIO-Regionの作成は次の2段階のプロセスで構成されている。第一に,国と47都道府県の産業連関表,経済センサス活動調査など各種統計を用いて,1,741 市区町村の産業連関表(地域内表)を作成している。 第二に,1,741市区町村を任意の2地域に分類して2地域間表とするとともに,12種の再生可能エネルギー技術に関わる部門を結合することで,2地域間産業連間モデル,すなわちREFIO-Regionを構築している。REFIO-Regionは,わが国の1,741市区町村の産業構造ならびに12種の再生可能エネルギー技術の技術構造を詳細に表現しており,各技術の地域レベルの導入効果を詳細に分析可能である。REFIO-Regionを用いて,18市町村で構成される熊本連携中枢都市圏に風力発電を導入した場合の地域経済効果についてケースタディを実施している。ケースタディの結果は風力発電と導入地域の特徴を反映したものとなっており,本モデルの有効性を示している。
著者
金 均虎 本藤 祐樹 森泉 由恵
出版者
一般社団法人 日本エネルギー学会
雑誌
日本エネルギー学会大会講演要旨集 第28回日本エネルギー学会大会 (ISSN:24238317)
巻号頁・発行日
pp.290-291, 2019-07-31 (Released:2019-07-31)
参考文献数
6

The present study aims to estimate CO2 emissions from decommissioning of solar and wind power plants. Using a hybrid method that combines process and input-output analyses, the CO2 emission is calculated based on an average decommissioning cost, which is estimated from the detailed construction cost data for different types of power plants. For a solar photovoltaic power plant, the estimated CO2 emission at the demolition stage is 2.1 g-CO2/kWh (tentative value), which accounts for about 4% of life cycle CO2 emission including the construction, operation and maintenance stages.
著者
森泉 由恵 本藤 祐樹 中野 諭
出版者
一般社団法人 日本エネルギー学会
雑誌
日本エネルギー学会誌 (ISSN:09168753)
巻号頁・発行日
vol.96, no.1, pp.16-27, 2017-01-20 (Released:2017-01-31)
参考文献数
16
被引用文献数
4

本研究では,12種の再生可能エネルギー発電技術を対象に,ライフサイクルにわたる雇用創出効果の分析を行った。著者らが開発した再生可能エネルギー部門拡張産業連関表(REFIO)を用いて直接間接の雇用創出量を推計し,各技術の特徴を定量的に明らかにした。REFIOを用いることにより,12種の再生可能エネルギー発電技術について,共通の手法論に基づく比較を行うことができる。分析より,各発電技術固有の特徴が見出された。推計されたライフサイクル雇用創出ポテンシャルは,1.01~5.04人・年/GWhと技術により大きく異なることが示された。また,本研究では,雇用がどこで創出されるかに着目し,輸入による影響の分析を行った。その結果,太陽光発電と風力発電は,他の技術に比べて海外での雇用創出量が大きいことが示された。さらに,本研究では,量的側面だけでなく,創出される雇用機会の質的側面についても検討している。例えば,地熱発電における地熱井の掘削や木質バイオマス発電におけるプラント運転など,各技術に固有の活動を行うための人材が求められる。その一方で,全技術に共通して,法務・財務・会計サービスや輸送をはじめとする幅広いサービス部門において多くの雇用が誘発される。
著者
平山 世志衣 天野 雄太 大内 康弘 本藤 祐樹
出版者
日本LCA学会
雑誌
日本LCA学会誌 (ISSN:18802761)
巻号頁・発行日
vol.11, no.4, pp.348-358, 2015 (Released:2015-11-17)
参考文献数
28

We created a self-directed e-learning program for high school environmental education. The learners are expected to understand their indirect contribution to environmental problems such as global warming or energy consumption through this program. Life cycle thinking (LCT) is a key concept to link learners’ daily activities to the environmental problems. The advantage of e-learning is that it makes possible to provide schools with an opportunity of environmental education without much extra preparation required for school teachers. This feature of e-learning is especially important for LCT based education, because the concept of LCT is usually unknown by most of school teachers. The program created is composed of two parts. In the first part, learners study the LCT concept using visual materials that describe the life cycle environmental impacts of pro-environmental behaviors, such as local production for local consumption and reuse tableware. In the second part, learners calculate the life cycle energy of their own belongings using the dedicated LCA software named ‘Energy Consumption in Your Bag?!’. These learning materials can be down-loaded from the website prepared for the e-learning. Approximately 500 high-school third graders studied using this self-directed e-learning program, individually during the summer break. Their teachers’ role was to provide students with the follow-up quizzes to confirm what they had learned. The result of the self-assessment survey conducted after the e-learning showed that more than half of the learners became concerned about LCA. Moreover, there was the tendency that their concern to environmental problems was higher than that of the previous third graders in the same school. Furthermore, we analyzed the learners’ impression statements written after the e-learning, and found that the learners who began to be concerned about LCA tended to describe more about their daily lives in their impression statements than those who were not or less interested in LCA did.