著者
関 雅樹 小長井 一男 村松 浩成 渡邊 康人 可知 隆 古関 潤一
出版者
公益社団法人 土木学会
雑誌
土木学会論文集F6(安全問題) (ISSN:21856621)
巻号頁・発行日
vol.69, no.1, pp.1-18, 2013 (Released:2013-02-20)
参考文献数
19
被引用文献数
2 2

本研究は,2004年10月の新潟県中越地震による上越新幹線の脱線事象を踏まえ,大規模地震発生時においても,列車の走行安全性を確保する対策工の具体化をテーマとしている.東海道新幹線では,長期不通防止を目的とした土木構造物の耐震補強は概ね完了する段階となったが,本研究の成果を踏まえた新たな地震対策として,地震時の土木構造物の変位を抑制したうえで,列車の脱線と逸脱による被害拡大の双方を極力防止する二重系の脱線・逸脱防止対策を実施している.ここでは,対策の核となる脱線防止ガードについて,a)耐震性能の評価,b)要求性能を満たす具体的な設計仕様,c)現行の鉄道システムへの適合の3点に関する評価手法と検討結果を示す.本研究の成果は,鉄道システム全体のさらなる安全性の向上に寄与するものである.
著者
村松 浩成
出版者
公益社団法人 日本コンクリート工学会
雑誌
コンクリート工学 (ISSN:03871061)
巻号頁・発行日
vol.49, no.1, pp.1_37-1_42, 2011 (Released:2011-12-01)
参考文献数
8
被引用文献数
1 2
著者
小林 幹人 渡邊 康人 鎧坂 勝則 村松 浩成
出版者
一般社団法人日本機械学会
雑誌
鉄道技術連合シンポジウム(J-Rail)講演論文集
巻号頁・発行日
vol.2009, no.16, pp.651-654, 2009-12-02

In order to reduce deformation of ballasted tracks during large earthquakes, a new method to reinforce ballasted tracks with stacked geosynthetic bags that are filled with ballast was proposed. In this study, some performance tests of geosynthetic bags method are conducted. In triaxial test, geosynthetic bags filled with ballast revealed higher strength than ballast with no bag. In cut strength test, bags made of polyethylene and polyarylate that is one of high strength fibers revealed good performance. In ultraviolet ray resistance test, geosynthetic bags revealed less than 60% loss of pull strength at 5000h irradiation of super xenon weather meter. In construction test on commercial lines, it is confirmed that the new method has good workability.
著者
森村 勉 関 雅樹 石川 栄 坂上 啓 三輪 昌弘 村松 浩成 西村 和彦 吉田 幸司 足立 昌仁 南 善徳
出版者
一般社団法人日本機械学会
雑誌
日本機械学會論文集. C編 = Transactions of the Japan Society of Mechanical Engineers. C (ISSN:03875024)
巻号頁・発行日
vol.76, no.764, pp.825-834, 2010-04-25
参考文献数
12
被引用文献数
1

We conducted full scale experiment to study the derailment mechanism of high speed railway vehicle by earthquake ground motion. The experiment was arranged to mimic the vehicle/track conditions of Tokaido Shinkansen by using the bolsterless bogie and the track materials both presently in use for Tokaido Shinkansen. Large excitations enough to derail the test vehicle were given, so that derailment motions were fully captured. Through the tests, (1) Total 34 cases of derailment were observed by the sine wave excitations in the frequency ranges of 1.1Hz to 1.5Hz. The test vehicle was derailed as the result of rocking motion. (2) Wheel lifts of around flange height without derailment were observed by the sine wave excitations in the frequency ranges of 0.5Hz to 1.0Hz. (3) By comparing the vehicle motions of two cases of different ballast conditions, we learned that dynamic features of the ballast track brings no significant difference on the vehicle dynamics of those cases. (4) Finding reasonable match between the experimental results and analytical results obtained from the simulation developed by the authors, we further investigated the possibility of derailment by the sine wave excitations in the frequency ranges of 0.5Hz to 1.0Hz and found that vehicle was to be derailed by giving larger excitation amplitudes than those given in the experiment.